Ajankohtaista Hauho Lammi Tuulos

Mielikuva Hämeenlinnasta on vähän parantunut

Kuvituskuva: Colourbox

Tutkimuskyselyssä mielikuva Hämeenlinnasta on noussut kouluarvosana-asteikolla yhden plussan verran. Kolmen vuoden takaisesta on noustu seiskapuolesta kasimiikkaan. (7,5 › 7,75).

Hämeenlinna nousi kyselytutkimuksessa Suomen kaupunkien joukossa kärkiviisikkoon turvallisuuden ja rauhallisuuden, perheystävällisyyden, keskeisen sijainnin ja vehreyden osalta, kun kysyttiin adjektiiviluettelon avulla spontaanisti mieleen tulevan kaupungin nimeä. Etenkin keskeinen sijainti on lisännyt mainintoja, joten kaupunkimarkkinoinnin viesti ”Ihan lähellä” saa tutkimustuloksista vastakaikua. Tosin kokonaislukemat kertovat vähän arkisempaa sanomaa: vastaajista viisi prosenttia nimesi spontaanisti Hämeenlinnan, kun heille esitettiin väittämä ”Sijainniltaan keskeinen”. Eniten nimeämisiä tässä kategoriassa sai Tampere, jonka keskeisen sijainnin mainitsi 26 prosenttia kyselyyn vastanneista. Modernina ja nykyaikaisena Hämeenlinnaa ei pitänyt kukaan, opiskelijaystävällisenä vain prosentti vastanneista.

Viisi prosenttia vastaajista pitää Hämeenlinnan sijaintia keskeisenä.

Kasvua monissa luvuissa kuitenkin on. Esimerkiksi Hämeenlinnan tunteminen on parantunut. Nyt 13 prosenttia vastaajista kertoi tuntevansa Hämeenlinnan hyvin, kun vuonna 2017 luku oli 10 prosenttia, ja 63 prosenttia tuntee sen jonkin verran, vuoden 2017 kyselyssä prosenttiosuus oli 55.

Yhä useampi on myös käynyt Hämeenlinnassa viime vuosina, ja kaupunki kiinnostaa myös edelleen matkailukohteena: 85 prosenttia vastaajista voisi valita matkansa kohteeksi Hämeenlinnan, tosin vain 20 prosenttia varmasti, mutta 65 prosenttia mahdollisesti. Käyntikohteista kärkisijat ottavat Aulangon alue, Linnanniemen museoalue ja luontomatkailu.

Vastaajien avoimissa mielikuvissa kaupungista nousivat tutkimusyhteenvedon mukaan esiin Hämeen linna, Aulanko, HPK, Goodman, luonto, tori, historiallisuus, moottoritie, historia ja historiallisuus.

Avoimissa palautteissa toivottiin tutkimusyhteenvedon mukaan etenkin tietoa ja markkinointia kaupungista lisää. Usea vastaaja oli yhteenvedon mukaan hämmästynyt siitä, miten paljon tarjontaa kaupungissa on, kun vaihtoehdot lueteltiin. Toiveissa oli myös kuljetuksia matkailukohteisiin, lisää tapahtumia ja ostosmahdollisuuksia. Etenkin iäkkäämmät toivoivat matkailupaketteja ohjelmineen.

Seuraava mielikuvamittaus tehdään vuonna 2023.

Juttua muokattu 9.2. lisäämällä kuva ja tietoa vastausprosenteista.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski