Kulttuuri

Tuuloksen XXV kesäkonsertti

Tuuloksen kesäkonsertissa esiintyivät tänä vuonna cembalisti Sanni Antikainen, laulusolistina Johanna Isokoski, sopraano, barokkiviulisti Kaisa Ruotsalainen sekä barokkisellisti ja gambisti Anna Pulakka. Kuva: Iina Harjula

Tuuloksen kesäkonsertti kuultiin tänä vuonna 25. kertaa. Juhlavuoden kunniaksi tarjottiin korkeatasoinen barokkikonsertti. Tuuloksen kesäkonsertin perustivat aikoinaan nuoret pianistit Seppo Salovius ja Tommi Mursunen. Vuosien varrella Tuuloksessa on esiintynyt lukuisia upeita muusikoita, muun muassa Pia Freund ja Helena Juntunen sekä Ritva Auvinen, joka tänä vuonna osallistui konserttiin kuulijana. On taiteilijaprofessori Lasse Pöystikin vieraillut Tuuloksen kesäkonsertissa lausujan roolissa vuonna 2009.

Tämän vuoden konsertin taiteellisena suunnittelijana ja kantavana voimana esiintyi cembalisti Sanni Antikainen. Antikainen on kosketinsoitintaituri, joka viime kesänä keräsi kiitoksia esitettyään Musorgskin pianosarjan Näyttelykuvia. Konsertin muut muusikot olivat niin Lappeenrannan kuin Kangasniemenkin laulukilpailuissa menestynyt sopraano Johanna Isokoski ja taitavat instrumentalistit, barokkiviulisti Kaisa Ruotsalainen sekä barokkisellisti ja gambisti Anna Pulakka.
Tuuloksen kesäkonserttien järjestämisestä on vuodesta 2015 vastannut nelihenkinen työryhmä, johon kuuluvat Antikaisen lisäksi Elina Hakala, Iina Harjula ja Laura Wahlfors. Tänäkin vuonna konsertti järjestettiin tiiviissä yhteistyössä Tuuloksen seurakunnan kanssa.
– Kun päätettiin, että konsertissa kuullaan italialaisen, saksalaisen ja ranskalaisen barokin helmiä, muotoutui otsikko Barokkipuutarhassa kuin itsestään, kertoo konsertin juontanut Elina Hakala.
– Italialaisen barokin tietynlainen virtuositeetti ja briljeeraus yhdistettynä varsin vapaisiinkin improvisatorisiin jaksoihin luo kuvan jopa vähän villiintyneestä puutarhasta, kun taas ranskalaisen barokin yleispiirre, tietynlainen tanssillisuus ja svengi, perustuu tarkkaan esteettiseen säännöstöön. Ranskalainen barokkipuutarha on kaunis ja viehättäviä yksityiskohtia pullollaan, mutta kaikki on viimeisteltyä ja symmetrisesti tarkkaan harkittua, Hakala jatkaa innostuneena.
Konsertissa tarjoiltiin monipuolinen läpileikkaus barokin ajan sävellysmuodoista ja niin hengellisestä kuin maallisestakin barokkimusiikista. Alkupuolella kuultiin esimerkki italialaisen barokin hengästyttävästä virtuoosisuudesta, kun Kaisa Ruotsalainen ja Sanni Antikainen esittivät Marco Uccellinin viulusonaatin La Luciminia Contenta (Tyytyväinen Luciminia). Väliajalle ja kahville pappilan puutarhaan lähdettiin tanssahtelevin askelin J. S. Bachin ”Ich folge dir gleichfalls” (”Seuraan sinua ilolla”) -aarian siivittämänä. Johanna Isokosken tulkinta siitä oli sydämeenkäyvä ja täynnä valoa.
Tuuloksen kesäkonserttia kiiteltiin tänäkin vuonna korkeasta musiikillisesta tasosta ja mutkattomasta tunnelmasta. Hakala kertoi, että konsertin vakiokuulijat olivat esittäneet toiveita barokkikonsertin järjestämisestä Tuuloksessa. Barokkisoitinten puhuttelevan sointimaailman ansiosta tunnelma oli tämänkertaisessa konsertissa vielä jotenkin erityisen intiimi. Takariviin asti kantautui esiintyjänelikon luottamus toisiinsa vapautuneen ja hetkessä elävän musisoinnin siivin. Konsertin viimeisessä teoksessa, J.-P. Rameaun Orfeus-kantaatissa, saatiin upea esimerkki Johanna Isokosken taiturillisesta ja samalla juuri sopivan pienieleisestä muuntautumiskyvystä. Isokosken laulaessa milloin Orfeuksen tai kertojan tai pienten kerubien rooleja muut muusikot loihtivat sävellyksestä täyteläisen kokonaisuuden. Taitavat muusikkoyksilöt loivat yhtenäisen musiikin virran, joka jää soimaan sieluun vielä pitkäksi aikaa.

.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat