KKV antoi Hämeenlinnan kaupungille huomautuksen hankintalain noudattamatta jättämisestä.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston KKV 5.2.2021 antaman päätöksen mukaan Hämeenlinnan kaupunki ei noudattanut hankintalakia hankkiessaan suorahankintana Kunta-Kati -nimisen tekoälyratkaisun.
Hämeenlinnan kaupunki sopi kesäkuussa 2020 Kunta-Kati -nimisen chatbot-ohjelman hankkimisesta kaupungin verkkosivuille. Pilottivuoden jälkeen toistaiseksi voimassa olevan sopimuksen hankintalain mukainen ennakoitu arvo oli 115 400 euroa.
Hämeenlinnan kaupunki oli jo alkuvuodesta 2020 julkaissut hankinnasta suorahankintailmoituksen. Kaupunki perusteli suorahankintaa teknisillä syillä. Kaupungin mukaan Kunta-Kati -chatbotin teknisten ominaisuuksien ansiosta sitä voidaan kehittää yhdessä muiden samaa ohjelmistoa käyttävien kuntien kanssa ja muun muassa hyödyntää kuntien yhteistä kysymyspankkia.
KKV:n päätöksen mukaan suorahankinnalle ei ollut perustetta. Hankinta olisi pitänyt kilpailuttaa, sillä myös muilta palveluntarjoajilta löytyi vastaavia ratkaisuja, eikä kaupunki osoittanut selvityksessään, että muut toimittajat eivät voisi tuottaa palvelua.
— Kilpailutuksen tavoitteena on varmistaa, että verovarat käytetään tehokkaasti ja palveluntarjoajia kohdellaan tasapuolisesti. Tekniseen perusteeseen voi vedota vain hyvin rajoitetuissa, yksittäisissä tilanteissa, kun muilla toimittajilla ei ole edellytyksiä toteuttaa hankintaa, asiantuntija Annika Juhola toteaa kilpailuviraston tiedotteessa.

Kunta-Kati on Hämeenlinnan kaupungin verkkosivuilla toimiva automaattipalvelu, johon sivulla kävijä voi esittää kysymyksiä.
Kommentoi