Ajankohtaista Uutisaiheet Teemat Keski-Häme

Tipattoman tammikuun suosio on kasvussa

Kuva: Colourbox

EHYT ry:n teettämästä kyselystä* käy ilmi, että vuonna 2019 Tipatonta tammikuuta vietti useampi kuin vuonna 2018. Lisäksi entistä useampi jatkoi tipatonta helmikuun puolelle.

Alkoholia käyttävistä kansalaisista 13 prosenttia vietti Tipattoman tammikuun vuonna 2019. Vuonna 2018 vastaava luku oli 11 prosenttia.

– Kyselystä käy ilmi, että Tipattoman viettäminen on suosituinta alle 25-vuotiaiden keskuudessa. Lisäksi opiskelijoiden parissa Tipaton on tulosten mukaan suosittu, samoin alempien toimihenkilöiden parissa, EHYT ry:n viestinnän asiantuntija Maaret Väkinen sanoo.

Naisista tipattomalla oli melkein kaksi kertaa useampi kuin miehistä.

64 prosenttia Tipatonta tammikuuta viettäneistä oli jatkanut sitä vielä helmikuun puolelle. Lisäksi seitsemän prosenttia sanoi juoneensa Tipattoman jälkeen vähemmän alkoholia kuin ennen sitä.

– Luvut poikkeavat hieman vuoden 2018 tuloksista. Myös silloin Tipattoman vietolla oli selvästi vaikutusta tammikuun jälkeiseen aikaan. Nyt edellistäkin useampi oli jatkanut tipatonta vielä helmikuussa, Väkinen sanoo.

Vuonna 2019 kaksi prosenttia Tipattoman tammikuun viettäjistä oli sen jälkeen alkanut käyttää alkoholia aikaisempaa enemmän. 24 prosenttia oli palannut entiseen tapaansa kuluttaa ja käyttää alkoholia.

Terveys on ollut jo useamman vuoden ajan yleisin syy viettää Tipatonta. Vuonna 2019 46 prosenttia ilmoitti tämän perusteeksi Tipattoman viettämiselle. Joka kolmas Tipatonta tammikuuta viettänyt oli halunnut haastaa itsensä, ja viidesosa halusi säästää rahaa Tipattoman avulla.

Tammikuussa 2020 Tipattoman teemana on alkoholin rooli erilaisissa tavallisissa, arkisissakin tilanteissa.

– Tavoitteena on herättää ajatuksia alkoholinkäyttöön ja totuttuihin käyttäytymismalleihin liittyen. Millaisia uusia tottumuksia voisi löytyä saunaoluen, after work -skumpan ja punaviinilasillisen tilalle?

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto ja EHYT ry koordinoivat Tipattoman tammikuun viestintätoimia.

* Kantar TNS Oy:n tekemässä tutkimuksessa aineisto kerättiin puhelinhaastatteluina 18.– 28.2.2019 välisenä aikana. Haastateltavat olivat 18–79-vuotiaita. Haastatteluja tehtiin yhteensä 1003 kappaletta.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski