Urheilu Lammi Tuulos

Hiki tuli, mutta hymyt säilyivät – Top Building-rallissa nautittiin vauhdikkaasta menosta

Kuva: Jussi Karvonen

Hiki pukkasi päälle monella rallikuljettajalla ja kartturilla, mutta hymyt olivat silti herkässä viime viikonvaihteessa ajetussa Top Building -rallissa Lammilla. Koronan takia ralli oli monelle kuljettajalle kauden ensimmäinen.

– EM-sarjaan kuuluva Lahden Historic-ralli peruttiin, ja tämä Top Building-ralli oli Historic-rallin kansallinen kilpailu. Osanottajia oli runsaat 90, mikä oli hienoinen pettymys, sillä parina edellisenä viikonloppuna ajetuissa ralleissa oli osanottajia runsaat sata, sanoi tiedotuspäällikkö Jani Seppälä.

Ralli oli osalle kuljettajista hyvä tilaisuus saada testikilometrejä ennen syyskuussa suunniteltua SM-rallia Kouvolassa.

– Huonoimmassa tilanteessa syyskuun rallit jäävät ajamatta, mutta ainakin Lammilla toivo vielä eli, sanoo Seppälä. Lammillakin oltiin varauduttu hyvin koronan vuoksi. Kapakanmäellä sijainneeseen kisakeskukseen ei esimerkiksi päästetty yleisöä ollenkaan.

Ismo Rajamäki. Kuva: Jussi Karvonen

Ismo Rajamäki päätti viiden vuoden tauon jälkeen mennä kotikulmilla ratin taakse tosimielessä.

Rajamäki ajoi vaihteeksi kotikulmilla

Lammilainen Ismo Rajamäki kertoi ajaneensa viimeksi Neste-rallin viisi vuotta sitten. Sen jälkeen mies on kiertänyt kaikki Euroopan MM-rallien osakilpailut ulkomaisen mediayhtiön palveluksessa.
– Ajan yhtiön kalustoa kisapaikalle ja kisapaikalla kuljetan reportteria ja kuvaajaa. Vuoden aikana Euroopassa on ajettu kymmenen MM-rallia. Rallimatkapäiviä on parhaimmillaan kertynyt vuodessa 250. Kun koronan takia rallit peruuntuivat, päätin tulla itsekin vaihteeksi ajamaan kotikulmille. Oli kiva tavata kavereita ja adrenaliiniakin tulee joskus kaivattua. Viikon päästä lähden Viron EM-ralliin ja sieltä koronatestin kautta Turkkiin. Sen jälkeen ovat tämän vuoden rallit ohitse, Rajamäki kertoi.

Rajamäki sijoittui luokassaan laina-autolla toiseksi.

– Ensimmäiset pari pikataivalta jouduin toppuuttelemaan vauhtia, kun edessä olevat nostivat pölyä eikä ohikaan päässyt. Tauon jälkeen pääsin oikeasti ajamaan, Rajamäki kertoi.

Markku Laakso ja Markku Hoppania. Kuva: Jussi Karvonen

Markku Laakso ja Markku Hoppania tekivät sen, mitä 24 vuotta vanhalla autolla voi tehdä.

Ralli vei kiloja pois

Lammilaiset Markku Laakso ja Markku Hoppania ajoivat omassa luokassaan kakkoseksi 24 vuotta vanhalla Golf 1800:lla, joka on viritetty A-ryhmän autoksi.
– Jo tauolla sijoitus oli selvä. Johtavaa auta ei ajamalla kiinni saisi ja meitä ei ajettaisi kiinni jollei haaveria sattuisi, tuumi Laakso.

Laakson auto on siitä harvinainen menopeli, että se on alkuperäisessä värissään, samoin moottori ja vaihteisto ovat alkuperäiset

– Tietysti jotakin huoltoja on tehty ja osia vaihdettu. Vaihteisto kestää, kun keppiä ei käytä rekkitankona. Yksi lokasuoja on vaihdettu, samoin tuulilasi. Kaksi kertaa olen mennyt autolla ympäri katon kautta, toisella kerralla pehmeään hankeen ja toisella kerralla auto pyörähti ilmassa ympäri ja putosi pyörilleen.

Laakson ajopuku oli hiestä märkä jo tauolla.

– Auto on kuin huonosti lämmitetty sauna. Haalari painoi rallin jälkeen varmaan pari kiloa enemmän kuin lähtöviivalla, joten kilojakin taisi hävitä, Laakso totesi.

– Tämä ralli sopii meille, kun moni muukin kuljettaja on jo hieman iäkkäämpi. Ei tätä touhua niin tosissaan oteta, naurahti Hoppania.

Jari Kankaanmäki. Kuva: Jussi Karvonen

Jari Kankaanmäki otti rallin varman päälle.

Kankaanmäki ei suotta riskeerannut

Jari Kankaanmäellä oli huonoja muistoja Historic-ralleista. Mies on joutunut keskeyttämään johtoasemasta viimeisen pikataipaleen siirtymällä teknisen vian takia. Kerran auto romuttui voltin seurauksena.

Yleiskilpailussa kuudenneksi sijoittunut Kankaanmäki oli tyytyväinen kisaan. Hän oli BMW:llään kaksivetoisten autojen ykkönen.

– Nelivedoille ei voi mitään. Ennen taukoa olin kokonaiskisassa neljäntenä, mutta otin aika varovaisesti, ehkä lopussa hieman turhankin varovaisesti. Kokemusta on kertynyt auton ruttaamisesta ja siitä, miten paljon vaatii työtä saada se takaisin kuntoon. Kun ralli ei muutoinkaan ollut mikään arvokisa, en viitsinyt liikaa riskeeratakaan. Vaikka pidän kunnostani huolta, oli tänä kisa kuumuuden takia aika raskas, Kankaanmäki kertoi.

Kuva: Jussi Karvonen

Kankaanmäen huoltojoukot eivät ylimääräisiin hommiin joutuneet.

Yleiskilpailun voiton vei viime vuonna rallisprintin juniorimestaruuden voittanut Juuso Metsälä. Entinen WCR-sarjan kuljettaja Jari-Matti Latvala tarjosi ensimmäisellä pikataipaleilla kovan vastuksen, mutta miehen matka jäi kolmannelle pikataipaleelle pinnapulttien tultua pyörännavoista läpi.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat