Urheilu

Josen matka jatkuu

Jose Kangas haki kisakokemusta isommasta sarjasta. Kuva: Paavo salonen

12-vuotiaan lammilaispojan, Jose Kankaan, kartingura jatkuu. Rotax-sarjassa ajava nuorukainen vieraili kaksi viikkoa sitten uudessa IAME series Finland -nimellä kulkevassa sarjassa, entiseltä nimeltään X30 Challenge Finland, joka on Suomen suurin ja suosituin kartingsarja kaikenikäisille aktiivikilpailijoille ja harrastajille. Sarjassa on panostettu kilpailijalähtöisesti mataliin kustannuksiin sarjasääntöjä suunnitellessa, tasapuolisuuteen ja -arvoisuuteen sekä näkyvyyteen. Iame-kaudesta on takana viisi osakilpailua ja ensi viikon lopulla on viimeinen kisa tältä kaudelta Alahärmän Powerparkissa. Jose on osallistunut vasta yhteen osakilpailuun. – Kuskeja tuossa sarjassa ja cadet luokassa on enemmän kuin tuossa Rotax sarjassa ja toivomme saavamme kokea mukavaa kilvanajoa, kertoo Josen valmentajana toimiva isä, Jouni Kangas.

– Iamen neljäs osakilpailu ajettiin elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Paimion uusitulla asfaltilla. Siitä voisi kirjoittaa kirjan, koska tapahtumia riitti, kertoo Kangas. Viikonvaihteen kisaan matkustettiin paikan päälle jo keskiviikkona, eikä rääkki ollut kevyimmästä päästä.
– Keskiviikkona pääsimme paikalle ja vuokrakoneen sekä apulaitteiden asennusta riitti yömyöhälle. Torstai ja perjantai haettiin kovalle pidolle asetuksia ja kyyti saatiinkin ihan hyväksi. Välillä jouduimme hakemaan apteekista lääkettä Josen kipeytyneisiin niskoihin, koska pito oli niin hyvä, ettei niskat tahtoneet kestää rasitusta.
Lauantaina ajettiin alkueriä, ja niiden tasaisella suorittamisella Jose taisteli itselleen paikan sunnuntain ensimmäiseen finaaliin ruutuun numero kolme. Suoritus oli Jouni Kankaan mukaan loistava, koska tämä oli ensimmäinen kisa tämän IAME moottorin sarjaa sekä Joselle että tallikaverille, joka lähti ruudusta kaksi.
– Tähän asti kaikki ongelmat saatiin hoidettua, mutta kun tuli tärkein hetki 15 minuuttia ennen starttia, niin moottori EI lähtenyt käyntiin ja samalla taivas repesi ja vettä tuli kaatamalla, muistelee Kangas kisan käänteitä.
– Tässä kohtaa olisi pitänyt laittaa jo saderenkaita, mutta meidän täytyi saada moottori käymään. Juoksujalkaa painelin koneen vuokraajan jutuille ja todettiin, että startti on oikosulussa. Savua ja lämpöä kehittyi, mutta moottori ei käynnistynyt.
Lopputulos oli, että sivuponttooniin tehtiin reikä ja pakotettiin moottori startterilla käyntiin.
– Tuntui, että kaikki tehty työ valui viemäriin sillä hetkellä, kertoo Kangas. Rata oli märkä ja Josen auto lähtöruudukolla ainoa, johon ei ehditty vaihtaa sadekelin renkaita. Sade hellitti, mutta rata ei ehtinyt kuivua kuin vasta kisan lopussa. Jose kuitenkin taisteli hienosti äärimmäisen liukkaissa olosuhteissa itselleen kahdeksanneksi nopeimman ajan ja sai siis viimeiseen finaaliin paikan lähtöruudusta 8.
Sunnuntain viimeiseen koitokseen lähdettiin suurin toivein, mutta onni ei halunnut kääntyä.
– Heti ekassa mutkassa Josen auto takertui jonkun kanssa yhteen ja ajautui hiekalle, ja se leikki oli pelattu, vaikka Jose pääsikin siitä vielä kisaa jatkamaan.
Hieno taistelu nosti nuoren kuskin muutamia sijoja ylöspäin, mutta isä-Kangas kertoo hiukan karvaan maun jääneen koko viikonlopusta.
– Vauhtia riitti ja kivaakin oli, mutta rouva Fortuna näytti meille takapuolta. Moottori ja etenkin sen apulaitteet eivät tahtoneet toimia. Tää on motorsporttia tuli kommenttia monesta suunnasta.
– Kättä syvälle taskuun, josko pystyisimme ajamaan loppukauden kilpailut. Kuskille kisasta täyskymppi, ja koneelle ei ihan niin paljon. Matka jatkuu.

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat