Urheilu Lammi

Kurapyörät ovat vieras asia Lammilla

Joni Kaivolainen kuvattuna Panssari Cross Country-kisassa Parolannummella. Kuva: Simo Kuuslampi

Moottoripyöräurheilua harrastaa Lammilla vain muutama nuori. Evolla yhden harrastajan pihapiirissä on useita hyviä ratoja, mutta Vesivehmaalla lentokentän läheisyydessä on Asikkalan moottorikerhon ylläpitämä rata-alue. Siellä on kaiken tasoisille harrastajille ratoja.

Artikkelin kirjoittajat Topi Ojala ja Juho Joutsjoki ovat olleet Asikkalan rata-alueella Joni Kaivolaisen opetuksessa. Hän on opettanut nuorille kuskeille kaikkea ajamiseen liittyvää.

Motocross lajina

Motocross on moottoripyöräilyn kilpaurheilulaji, jota harrastetaan suljetuilla alueilla. Siinä ajetaan moottoripyörillä hiekka-, savi- tai multapohjaisilla radoilla. Radat ovat yleensä noin kahden kilometrin mittaisia. Sitä kisataan mies miestä vastaan. Motocross vaatii kuljettajalta hyvää kuntoa, kehon hallintaa, sähäkkää liikkuvuutta, pyöränhallintaa ja uskallusta ajaa kovaa.

Motocross on lajina erittäin raskas ja vaatii keskittymistä. Jos ajattelee jotain ylimääräistä ajon aikana, niin ajaminen voi muuttua vaaralliseksi.

Yksi tärkeimmistä ominaisuuksista kuljettajalla on hyvä kunto. Kuntoa kuljettaja tarvitsee pyörän käsissä pitämiseen koko kilpaerän ajan. Kuntoa saa vaikka polkupyöräilemällä, lenkkeilemällä, lihaskuntoliikkeillä ja käymällä kuntosalilla.

Kun käy harjoittelemassa kannattaa kokeilla ajaa mahdollisimman pitkään, niin kauan kuin pystyy, se nostaa ajokuntoa ja siten tietää, kauanko jaksaa ajaa. On hyvä käydä lenkilläkin ainakin pari kertaa viikossa.

Haastattelussa lajivalmentaja

Useita Lammilaisia motocrossharrastajia valmentaa Joni Kaivolainen. Hän on 23-vuotias lentokonemekaanikko Asikkalasta, joka on ajaa nykyisin aktiivisesti enduroa.

– Olin reilu 3-vuotias, kun sain ensimmäisen pyörän isältä joululahjaksi ja ajamisen aloitin Padasjoella yhdellä hiekkamontulla vuonna 1998, Kaivolainen kertoo.

Kaivolaisen ensimmäisenä pyöränä oli Hondan 50-kuutioinen motocrosspyörä.

– Olen kilpaillut vuodesta 2008. Ja onhan palkintojakin pari tullut. Olen ajanut pääsääntöisesti aina KTM:llä, paitsi yhtä vuotta lukuun ottamatta jolloin ajoin Betalla. Ja jonakin vuonna Hondalla.

Kuntoa Kaivolainen kertoo harjoittelevansa vaihtelevasti.

– Käyn polkupyöräilemässä, pelaamassa sählyä ja silloin kun jaksan, niin kuntosalilla ja juoksemassa Eeli-koiran kanssa.

Harjoituskaudella Kaivolainen kertoo ajavansa neljä kertaa viikossa ja pyrkii ajamaan vuoden aikana 200 tuntia.

– Loppusyksystä, kun kisakausi on ohi, ajan vain jos tekee mieli, ja välillä saattaa olla taukoa etten käy ollenkaan ajamassa. Loukkaantumisiakin Kaivolalla on ollut jonkin verran.

Kisamatkoja myös maailmalle

Motocross on kilpaurheilulaji, jossa kierretään kisoja niin lähellä kuin kaukanakin. Kaivolainen muistelee menneitä kisamatkoja mielissään.

– Ihan lempikisa oli vuoden 2014 Päijänteen ympäriajo, silloin olin oman luokkani toinen. Yksi hienoimmista kisoista, mitä olen ajanut, oli vuonna 2016 Marokossa ajettu enduron maailmanmestaruuskilpailu. Viime kisakausi oli Kaivolalle kaksijakoinen.

– Alkukaudesta, joka ajettiin talvella, tuntui että ajo kulkee hyvin. Sitten kesällä ajosta ei meinannut tulla mitään.

Motocrossin ja enduron eroja

Motocross eroaa molempia lajeja harrastaneen Kaivolaisen mukaan endurosta siinä, että motocrossissa kierretään yhtä ja samaa rataa, endurossa ajetaan erikoiskokeita. – Motocrossia ajaetaan tiettyä rataa ympäri ja siinä kilpailee 40 kuskia saman aikaisesti. Voittaja on se joka tulee ensimmäisenä ruutulipulle, Kaivola selventää.

– Enduro on taas vähän samanlaista kuin ralli, siinä on maastokokeita ja siirtymiä aikaa vastaan. Se, kuka on ollut nopein, hän voittaa.

Motocrosspyörä ja enduropyörä eroavat toisistaan eniten siten, että enduropyörässä on valot, kun taas motocrosspyörässä ei ole valoja, ja niitä ei saa olla edes pyörässä kiinni kisan aikana.

– Toinen suuri ero on iskunvaimentimissa, koska enduropyörissä on paljon löysemmät iskunvaimentimet kuin motocrosspyörissä.

Motocrosspyörät

Motocrosspyöriä on monia erilaisia. Motocrosspyöriä on todella montaa eri kuutiokokoa. Esimerkiksi 50–65-kuutioiset on tarkoitettu 4–11- vuotiaille. 85-kuutioisilla ajavat yleensä 11–15-vuotiaat. 125–450-kuutioisilla ajavat yli 15-vuotiaat.

Motocrossin alalajeja

• Motocrossin alalajeja ovat supercross, jota ajetaan hallissa tai stadionilla, freestyle motocross, jossa hypätään rampeilta ja hyppyreistä sekä minimix, jota ajaetaan pienemmillä crossipyörillä.

• Enduro on motocrossin sukulaislaji, jossa kilpaillaan kestävyydessä vaativilla radoilla.

• Supermoto on motocrossin ja ratamoottoripyöräilyn sekoitus.

Tämäkin uutinen on Hakkalan koulun 8.-luokkalaisten tekemä Keski-Hämeen koululaislehteen. Lue koko lehti veloituksetta digilehtenä

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi, Säästö-Karit
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP