Urheilu

Lammi on kahden rallin taukopaikkana elokuussa

Lammin ympäristössä on luvassa vauhtia elokuun toisena viikonloppuna. FIA European Historic Sporting Rally Championship -osakilpailu tuo Suomeen tänäkin vuonna osanottajia useista Euroopan maista, näyttävää ajokalustoa unohtamatta. EM-osakilpailu statuksellaan sarjan viidentenä osakilpailuna ajettava sarjan ainoa sorakilpailu on kotimaassamme Neste Rallyn jälkeen korkea-arvoisin ralli.

Historic-autojen harrastajia toivotaan mukaan ralleihin

Viikonloppuna 10.–11.8.2018 ajettava Lahti Historic Rally järjestetään jo 17. kertaa.
Tänä vuonna erikoispiirteenä on, että ralli kirjaimellisesti yhdistää maakuntia. Reitti suuntautuu vahvasti Lahdesta länteen, Päijät-Hämeestä Kanta-Hämeeseen, Lammin ympäristöön.
– Molempina kilpailupäivinä päivähuollot ovat Lammilla eli Lammin Betonilla. Kilpailun kokonaisreitti on 630 kilometriä. Ne pitävät sisällään 12 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 161 kilometriä, sanoo tiedotuspäällikkö Jani Seppälä.
Kilpailun järjestää Lahti Historic Rally ry, johon kuuluvat Lammin UA, Lahden Ua, Päijät-Hämeen UA, Poppoo Team, Heinolan UA, sekä Kouvolan Seudun Autourheilijat.
Maksimissaan ralleihin mahtuu aikataulullisista syistä 170 autokuntaa. EM-ralliin oli heinäkuun alussa ilmoittautunut noin 50 autokuntaa ja kansalliseen ralliin kaksi autokuntaa.
– Kokemusten mukaan kansallisiin ralleihin ilmoittaudutaan aika viime tipassa, monesti viimeisen vuorokauden aikana, joten määrä on tässä vaiheessa aika tavanomainen.

Toivonen ajaa mestaruudesta

Kolmen ajetun osakilpailun jälkeen suomalaisittain suurimpia onnenhetkiä on tarjoillut kilpailijapari Harri ToivonenCedric Wrede, jotka ovat kategoria 4:ssä kolmannella sijalla.

– Viimeisin osakilpailu päättyi parin keskeyttämiseen, mutta piste-ero kärkeen ei ole vielä liian suuri. Lammilla olisi päästävä kuitenkin maaliin ja mieluusti hyvällä sijoituksella. Harri Toivosen tavoitteena on euroopanmestaruus. Isä Pauli Toivonen voitti mestaruuden vuonna 1968.
Yksi historic-sarjan osallistuja on vuosikausia ollut italialainen Team Wassano, joka on mukana lähes 20 autokunnan voimalla.
– Heillä on ollut hyvin monia merkkejä ja malleja aina AutoBiancheista alkaen. Team Wassanon autokuntien joukossa myös sarjaa taiteilijanimellä Lucky kiertävä kuljettaja kartturinsa Fabrizia Ponsin kanssa. Pons muistetaan kuljettajana, joka kävi tiukan taistelun rallin maailmanmestaruudesta Michele Moutonin kanssa vuonna 1982.
Osa kuljettajista on hyvinkin uskollisia Suomen kävijöitä. Englannista on tulossa noin 80-vuotias pari Minillä.
– He ovat olleet mukana joka vuosi vuodesta 2002 saakka

Kansallinen Lammi-ralli mukana

EM historic-rallisarjan osakilpailun, Lahti Historic Rallyn yhteydessä ajetaan tänäkin vuonna kansallinen rallikilpailu, mutta kuitenkin täysin uudistetulla konseptilla.

– Lammin Betoni -konserni lähti mukaan kansallisen rallin vauhtiin, joten kilpailu ajetaan Lammi-ralli nimellä juuri tästä syystä. Viime vuonna varikkoalue oli Lammilla, ja kokemukset olivat erinomaiset, minkä vuoksi järjestäjä halusi varikon Lammille molemmiksi päiviksi. Toisaalta Lahden ympäristössä on tänä vuonna ralleja useita, joten tiestöäkin voidaan käyttää laajemmin.
Kilpailun luokkajako on suunniteltu siten, että kilpaileminen on mahdollista joko yksi- tai kaksipäiväisesti.
– Tällä konseptilla pyritään tarjoamaan kattavat mahdollisuudet niin kotimaisille historic- kuin muillekin rallikuljettajille osallistua kilpailuun. Kilpailuaikataulu mahdollistaa kansallisen rallin niille historic-kilpailijoille, jotka haluavat osallistua kilpailuun vain yksipäiväisesti.
Seppälän mukaan vuosien varrella on mietitty sitä, miten mahdollisesti lukuisia talleissa olevia historic-autoja, joilla ei ole viime aikoina kilpailtu, saataisiin mukaan kilpailuihin.
– Kilpailun järjestäjä, Lahti Historic Rally ry, tarjoaa kannustimeksi alennetun ilmoittautumismaksun kaksipäiväiseen kilpailuun niille historic-autoille, joilla on viimeksi kilpailtu vuonna 2014 tai aiemmin. Monilla harrastajilla on talleissaan vanhoja Anglioita, Cortinoita ja Volvo Amazoneja, joilla ei ole viime vuosina juurikaan ajettu osin niiden hitauden takia. Nyt toivomme näkevämme näitäkin rallissa.
Kansallisella kilpailulla on myös NEAFP-status (National event with authorised foreign participation), joka mahdollistaa myös ulkomaisten kilpailijoiden osallistumisen.
– Kilpailuun tulee luokkia laajalti historic-autoista uusimpiin R5-autoihin, sekä nuotittamattomia että nuotitettavia luokkia. Vaihtoehtoja siis kuljettajille tarjotaan runsaasti.
– Kaikki historic-luokan kuljettajat eivät kierrä EM-sarjaa, mutta heillä on mahdollisuus osallistua kansalliseen kisaan. Säännöt edellyttävät, että penkit ja turvavarusteet on vaihdettava viiden vuoden välein, mikä on aika iso kustannus, jos autolla ajetaan vuodessa 1–2 rallia. EM-sarjan ulkopuolisille kuljettajille on sallittu viiden vuoden jatkoaika, jottei heidän tarvitse vaihtaa penkkejä kenties vain yhtä kisaa varten.
Tasanopeusluokkaa ei tänä vuonna ajeta lainkaan.

kuvateksti

Vuoden 2017 Lahti Historic Rallyn voittaja Mika Turkki saa shamppanjapesun kilpakumppaneiltaan kilpailun maalissa.

Kuva: Jani Seppälä

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat