Lammi Urheilu Lammi

Säätöjä ja varusteita testattiin Lammilla: harjoituskisa antoi palautetta tuleviin ralleihin

Visa Hanhimäki. Kuva: Jussi Karvonen

Tuuloslainen Marko Makiainen ei ole ajanut rallia pariin vuoteen, mutta oli suunnitellut tänä vuonna osallistuvansa johonkin sarjaan. Lammin Urheiluautoilijoiden harjoituskilpailu osui oikeaan hetkeen.

– Korona sotki rallisuunnitelmat. Harjoituskilpailuja on melko vähän, ja osa niistäkin on aika kaukana. Kun kisa osuu kotonurkkiin, pitää siihen tietenkin osallistua, tuumi Makiainen.

Lammin Urheiluautoilijoiden järjestämä harjoituskilpailu keräsi lähes maksimimäärän autokuntia. Alvontieltä lähtenyt lenkki kiersi Pienistöön ja sieltä siirtymänä takaisin Padasjoentietä Mainiemeen.

– Alvontien lisäksi meillä oli muitakin vaihtoehtoja lähinnä Evolla, jossa harjoituskilpailuja on järjestetty aikaisemmin. Katto oli 40 autoa, mutta pari autokuntaa taisi jäädä pois. Autokuntia ei laitettu paremmuusjärjestykseen, vaan ne ajoivat lenkin niin monta kertaa kuin ehtivät. Ajatuksena oli, että autoa voi säätää huoltopaikalla ja käydä taas testaamassa pätkällä. Annetun aikarajan puitteissa yksi autokunta saattoi ehtiä ajaa lenkin 3–4 kertaa, sanoi kilpailupäällikkö Visa Hanhimäki.

Marko Makiainen. Kuva: Jussi Karvonen

Marko Makiaisen kypärässä oli leima mennyt umpeen, mutta onneksi lainakypärä löytyi läheltä.

Leima ehti kypärästä vanheta

Makiaiselle harjoituskilpailu oli tarpeen, sillä katsastuksessa kypärä todettiin laittomaksi.

– Hieman mietin, onko kypärä enää kelvollinen, mutta uskoin sen vielä olevan. Kypärässä on oma leimansa ja niskatuessa omansa. Jos jompi kumpi leimoista on vanhentunut, ei koko kypärä kelpaa. Taisin katsoa niskatuen leimaa, jossa on vuosi jäljellä. Kypärän leima oli vanhentunut, mikä katsastuksessa huomattiin, Makiainen kertoi.

– Kun leima menee umpeen, kypärä vanhentuu riippumatta siitä, miten paljon tai vähän sitä on käytetty. Kypärä niskatukineen maksaa aika paljon. Kulut on vain hyväksyttävä, jos aikoo ajamista jatkaa.

Makiaisen onnena oli, että harjoitusralli oli lähellä. Vanhentuneella kypärällä miestä ei olisi laskettu pätkälle lainkaan. Leimakypärä järjestyi Jari Kankaanmäeltä, jotka ei itse ralliin osallistunut.

– Tämä harjoituskilpailu käy hyvästä testistä mahdollista Lammi-rallia varten. Saatan ottaa osaa F-cupiin, mutta se jää nähtäväksi. Onneksi kypärän vanhentunut leima tuli tietoon tässä kisassa, eikä oikeassa rallissa, totesi Makiainen.

Kuva: Jussi Karvonen

Harjoituskilpailussa testattiin autoja tulevia koitoksia varten.

Päälliköllä riittää työtä ennen ja jälkeen

Visa Hanhimäelle kilpailu oli ensimmäinen, jossa hän toimi päällikkönä.

– Silmät ja korvat on pidettävä auki koko ajan. Rallipäällikkö vastaa osaltaan luvista ja paperityöstä, esimerkiksi tienhoitoon liittyvistä asioista. Teille on haettava luvat, ja asukkaille on tiedottava aikatauluista. Lupaprosessi vie oman aikansa, se kestää viikkoja, joskus jopa kuukausia. Poliisin lupa kisalle tuli vasta edellisenä päivänä, mutta se ei kovasti hermostuttanut. Kun puitteet ovat kunnossa, lupa menee yleensä lävitse. Minulla on ollut hyvä tuki seurasta ja neuvoja olen saanut kaikkeen tarvittavaan, Hanhimäki kertoi kisan jälkeen.

Itse kilpailussa hän oli mukana lähtöpaikalla, mutta rallipäällikön tehtävät eivät loppuneet ajotapahtumaan.

– Kilpailun aiheuttamat vahingot, muun muassa pölyyntyminen, piti selvittää. Yhden talon nurmikolta kävin haravoimassa soraa ja muutaman postilaatikon pyyhin pölystä. Alvontien asukkaat ovat myötämielisiä autourheilulle, eikä valituksia tullut. Yksityistietä piti lanata kilpailun jälkeen, mutta tie kesti kisan aika hyvin, Hanhimäki kertoi.

Kuva: Jussi Karvonen

Marko Makiaisen Volvo on yksi niistä melko harvoista ralliautoista, joilla ajetaan niin sanotuilla Suomi-kilvillä.

Nuorille kysyntää seurassa

Visa Hanhimäki ei ole itse koskaan ajanut rallia, mutta on joskus ollut kyydissä.

– Innostuin tästä harrastuksesta muutama vuosi sitten. Olen aina ollut kiinnostunut moottoriurheilusta. Kävin vanhempien ja muiden tuttavien kanssa ralleissa ja kiinnostus alkoi siitä. Otin yhteyttä seuraan ja sanoin olevani kiinnostunut lajista. Nuoret jäsenet ovat tervetulleita seuraan, sillä Lammin UA:ssakin keski-ikä on noussut, Hanhimäki kertoi. Hän oli vuonna 2018 AKK:n rallin lajiryhmän nuorisoneuvonantajana.

– Olin ensimmäinen ja ilmeisesti viimeinen nuorisoneuvonantaja. Kokeilu ei ole sen jälkeen jatkunut. Yhtenä ajatuksena oli, että nuorisoneuvonantajana voisin jotenkin saada nuoria innostumaan rallista. Esimerkiksi Lammin UA:ssa nuoria ei kovin paljon ole toiminnassa mukana. Vein viestiä harrastetasolta AKK:n johtoportaaseen. Käteen jäi ennen kaikkea kokemusta, Hanhimäki totesi.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat