Urheilu Hämeenkoski

Team Maxi Racing on moottoriurheilun ilosanoman asialla

Team Maxi Racing. Kuva: Maria Ilonen

Jari Rekola on nyt 32-vuotias, eikä enää edes muista, kuinka monta moottoripyörää hänellä on ollut elämänsä aikana. Motocross- ja enduropyöriä on nimittäin nykyään enduron SM-sarjan A-tasolla kilpailevalla Rekolalla ollut elämänsä aikana melko monta, viime vuosina pyörä on vaihtunut lähes vuosittain.

Myös 14-vuotiaalla Leevi Vuorisella on ajossa jo kuudes pyörä. Nuorempana pyörän uusimista vaatii kasvu, vanhempana enemmänkin vaihtelunhalu. Myös Leevi Vuorinen on jo osallistunut kilpailuihin lajissa nimeltä cross-country, joka on ikään kuin enduron ja motocrossin välimuoto. Endurokilpailuihin vaaditaan 16 vuoden ikäraja. Leevin tapaan myös 15-vuotias Topi Ojala on käynyt läpi jo useammat kilpailut, ja molemmat nuoret miehet ovat tällä hetkellä mukana Suomen Moottoriliiton ja Olympiakomitean järjestämällä motocrossin yläkoululeirityksellä, missä valmistaudutaan elämään huippu-urheilijana.

Kaikki kolme kuuluvat Hämeenkoskella toimivaan Team Maxi Racingiin, joka on moottoriurheilun ilosanoman asialla oleva tiimi. Hammasta ei purra yhteen, vaikka mukana onkin kilpailevia ja tosissaan treenaavia kuljettajia.

Pienestä pitäen pyörän päällä

Tiimin perustaminen lähti aikanaan liikkeelle Samuli Vuorisesta, jolla itselläänkin on pitkä tausta moottoriurheilun parissa. Hänen yrityksensä Kone ja Kuljetus Maxi Oy toimii myös tiimin taustatukena. Tiimin kuljettajista osa on vuosien saatossa siirtynyt ajamaan isompiin ympyröihin. Samuli Vuorinen sanookin puuhaavansa tätä nykyä lähinnä siskonpoikansa Leevi Vuorisen mekaanikkona. Myös Jakke Ojala on mukana poikansa Topi Ojalan taustahahmona, vaikka ajokokemusta hänelläkin on SM-tasolta. Kaikki ovat kuitenkin menettäneet sydämensä moottoriurheilulle.

Ajovuosia on Topi Ojalalla takana jo yksitoista, ja Leevi Vuorinenkin hyppäsi pyörän päälle ensimmäisen kerran jo viisivuotiaana.

– Olen ajanut iät ja ajat ja 16-vuotiaasta asti olen ajanut kilpaa. Viime vuonna nousin tavoitteen mukaan A-sarjaan ja nyt tavoitteena on ajaa mahdollisimman hyvin ja katsoa, mihin rahkeet riittävät, kertoo vuoden aikana noin viiteentoista SM-kilpailuun osallistunut Jari Rekola.

Enduron SM-sarjassa kilpaillaan sarjoissa A, B ja C ja menestyksen mukaan noustaan ensin C-sarjasta B-sarjaan ja sitten A-sarjaan.

– Vaikka enduro usein aloitetaan nuorena, menestystä alkaa usein tulla vasta tuossa Jarin iässä, sanoo Jakke Ojala.

Vanhimmat kilpailijat ovat Suomessa yli 70-vuotiaita, jotka kilpailevat omassa veteraanisarjassaan.

Moottoriurheilu on elämäntapa

Jari Rekola sanoo enduron olevan oikeastaan elämäntapa, joka nielee niin kaiken ajan kuin rahankin. Päivätyön lisäksi ei juuri muulle jää aikaa, kuin kilpailuille, harjoittelulle ja treeniä tukevalle muulle urheilulle, jota Rekolakin harrastaa monipuolisesti. Enduroharrastus vaatii nimittäin erittäin hyvää fyysistä kuntoa. Kilpailuissa ajetaan monenlaisissa maastoissa ja olosuhteissa. Kilpailu käynnistyy periaatteessa säällä kuin säällä. Rekola kertoo kovimmillaan olleen aamulla pakkasta kaksikymmentäviisi astetta, kun hän on lähtenyt kisoihin. Rekola tosin pitää talviolosuhteista, jotka tänä talvena ovat jääneet vielä toistaiseksi väliin.

– Joskus aamulla kisoihin lähtiessä tulee mietittyä, mihin sitä on taas tullut ilmoittauduttua, mutta viimeistään lähtöviivalla pääsee taas tunnelmaan, Rekola sanoo.

Moottoriurheilu haukkaa myös nuorten harrastajien ajasta suuren osan. Harjoittelun lisäksi harrastukseen liittyy moottoripyörien tekniikan opettelua, sillä kilpailussa kuljettajan on itse osattava huoltaa ja korjata pyöränsä, jos sille jotain tapahtuu. Moottoripyörät ovat myös kuluvaa tavaraa. Koska kisoissa ajonopeudet vaihtelevat kolmenkymmenen kilometrin tuntivauhdista suuriin nopeuksiin, pyörissä onkin kilometrimittarin sijaan tuntimittari, jonka perusteella kuljettaja päättelee seuraavan huollon ajankohdan.

Topi Ojala pelaa tällä hetkellä vielä salibandya, mutta arvelee sen jäävän tämän kevään jälkeen pois, kun 16 vuoden rajapyykki tulee täyteen, ja kevytmoottoripyöräkortin saaminen ja osallistuminen endurokilpailuihin on mahdollista. Ykköslajivalinta on selkeä.

Yläkoululeiritys järjestetään Vierumäellä neljä kertaa vuodessa viikon ajan. Ohjelmassa on lajikohtaista harjoittelua sekä yleisluentoja. Lisäksi leirillä kirjataan ylös omat tavoitteet.

– Olisihan se aika hienoa päästä ajamaan SM-pisteistä, Topi Ojala hymyilee.

Lyhyen aikavälin tavoitteena hänellä on kuitenkin ajaa kilpailuja mahdollisimman hyvin ja katsoa, mihin taidot riittävät.

Leirillä käydään läpi elämän eri osa-alueita, keskittymistä ja syömistä niin, että jaksaa treenata.

– Mitä nyt sitten sattuu tielle tulemaan, tuumaa Leevi Vuorinen.

Tärkeintä hyvä fiilis, hienoa jos joku vielä menestyy

Vaikka kuljettavat ottavat kilpailemisen tosissaan ja treenaamiseen panostetaan, Team Maxi Racing korostaa nimenomaan lajin parissa viihtymistä ja yhdessä tekemistä.

– Tärkeintä tässä on hyvä fiilis ja meininki. Jos joku vielä menestyy, niin se on hieno juttu, tiimipäällikkö Samuli Vuorinen sanoo.

Yhdessä tekeminen on pienellä paikkakunnalla tärkeää. Treenaamisen ja kilpailemisen lisäksi Team Maxi Racing on järjestänyt jo yli kymmenen vuoden ajan peltopäiviä, jolloin puintien jälkeen sänkipellolle tehdään rata ja kaikki halukkaat voivat tulla ajamaan. Jonakin vuonna peltopäivät ovat jääneet väliin ja silloin ihmiset ovat jo kyselleet niiden perään. Kyseessä ei ole kilpailu, eikä osallistumismaksua peritä. Kuluja katetaan pitämällä tapahtumassa kioskia. Tapahtumassa on ollut mukana myös pyörämerkkien edustus innostamassa uusia harrastajia ja lapsilla on ollut mahdollisuus tutustua lajiin testaamalla pyöriä ja mönkijöitä.

– Vauhti ja jännitys, haasteet ja saavutukset, summaavat kuljettajat lajin viehätystä.

– Kun pääsee ylittämään itsensä ja tekemään asioita, joihin ei olisi uskonut pystyvänsä, sanoo Topi Ojala ja odottaa jo kovasti tulevaisuuden enduro- kilpailuja.

Kuva: Maria Ilonen

Topi Ojala ja Leevi Vuorinen ovat osallistuneet cross-country-kilpailuihin ja ovat mukana Suomen Moottoriliiton ja Olympiakomitean järjestämällä motocrossin yläkoululeirityksellä, missä valmistaudutaan elämään huippu-urheilijana. Jari Rekola on ajanut kilpaa 16-vuotiaasta asti ja kilpailee nykyään enduron SM-sarjan A-tasolla.

Kuva: Maria Ilonen

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski