Urheilu Lammi Tuulos

Top Buildig Ralli ajetaan ensi viikolla Lammilla ja Tuuloksessa

Kuva: Jani Seppälä, Lahti Historic Rally

Yleisöä ei koronan vuoksi toivota Kapakanmäen kisakeskukseen lainkaan.

Rallin järjestäminen ei tänä vuonna ole ollut helppoa. Poikkeuksellisen lämmin talvi esti kisat alkuvuodesta ja keväällä ohjelman muutti korona.

– Covid19 pandemiasta johtuen kansainvälinen Lahti Historic Rally peruttiin kesältä 2020. Rallin yhteydessä on vuosittain ajettu kansallinen kisa, joka tänä vuonna ajetaan Top Building Ralli -nimellä ensi viikon lauantaina, 15.8., kertoo Lahti Historic Rally ry:n tiedottaja Jani Seppälä.

Reitti sisältää 3 erikoiskoetta kahteen kertaan, siis yhteensä kuusi ek:ta joilla päästään noin 84:ään ek-kilometriin, reitin kokonaispituus on 274 kilometriä. Ilmoittautuminen ralliin päättyy jo tämän viikon sunnuntaina.

Katsojia päästetään koronan vuoksi ainoastaan erikoiskokeille, ja sielläkin heidän toivotaan noudattavan koronaohjeistusta ja turvavälejä. Pääsylippuja kilpailuun ei myydä, mutta erikoiskokeiden sisääntulopisteissä tarkkaillaan, paljonko väkeä on tullut.

– Karttoja/lähtöluetteloa myydään parilla myöhemmin ilmoitettavalla huoltoasemalla. Näin ek-henkilökunnan ei tarvitse olla suorassa kontaktissa yleisöön tai rahaan, vaan ostotapahtumat keskitetään sinne missä muutenkin ihmisiä ja kaupankäyntiä harjoitetaan, Seppälä kertoo.

– Katsojien karttaan on merkitty erikoiskokeet tyyliin ek1/4, ek 2/5 ja ek3/6. Erikoiskokeet jaetaan lisäksi eri mittaisiin jaksoihin;.jakso 1, jakso 2 ja niin edelleen, ja nämä alueet tulevat sitten ilmenemään kartasta, ja tulemme ne merkkaamaan myös maastoon, Seppälä kertoo.

Yleisöä pyydetään myös merkitsemään karttoihinsa ne kohdat, missä he ovat liikkuneet, niin että järjestäjät pystyvät jälkikäteen selvittämään, millä alueilla mahdollisesti sairastuneet ovat kisan aikana liikkuneet.

– Katsojalle helppo keino muistaa alueet joilla on liikkunut, on ruksata tai ympyröidä ne omaan karttaan, ja tietenkin säilyttää karttaa muutamia viikkoja kilpailun jälkeen, Seppälä opastaa.

– Vaihtoehtoisesti myös kätevä keino on ek:n varrella olevasta kyltistä napata puhelimella kuva talteen. Pystymme näin mahdollisesti esimerkiksi. sosiaalisen median kautta informoimaan esimerkiksi, että ”ek1 jaksolla 2 olleet, jaksolla 2 vierailleella henkilöllä on jälkeenpäin todettu koronavirus, seuratkaa olotilaanne ja käykää varmuuden vuoksi testissä”, Seppälä selventää järjestäjien suunnitelmia.

Kilpailukeskukseen Tuuloksen Kapakanmäellä ei toivota yleisöä ollenkaan, vaan kuljettajat ja huoltomiehet riittävät paikalla olevan kilpailun järjestelyväen lisäksi.

– Median edustajat voivat välittää kuvin ja videoin tunnelmaa sieltä tarvittaessa, näin rajaamme väkimäärää kilpailukeskuksen alueella ja helpotamme jälleen mahdollisen tartuntaketjun selvittämistä, sanoo Seppälä.

– Yleisön toivomme suhtautuvan kanssakatsojiin, järjestelyväkeen, kuljettajiin kunnioittavasti, turvaetäisyyksiä noudattaen. Näitä järjestelyitä ei tehdä yleisön kiusaksi, vaan näillä pyritään olemaan asioiden ja määräysten edellä.

Ilmoittautuneiden listalla on myös Jari-Matti Latvala, joka viime kesänä oli Jari-isänsä huoltomiehenä Lahti Historic Rallyssa. (Kuva)

Katsojille

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat