Ajankohtaista

Taksiala voi Hämeessä hyvin

Kanta-Hämeen Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja, lammilainen taksiautoilija Jouni Rinne toteaa, että kuljettajat Lammin, Hauhon ja Tuuloksen alueella ovat positiivisella mielellä liikkeellä. Uudistus ei ole uhkakuvista huolimatta saanut ketään lopettamaan. Päinvastoin, alueella on saatu jopa muutama uusi yrittäjä lisää. Kuva: Minna Saarinen

Taksialan on povattu mullistuvan heinäkuun alussa voimaan tulleiden alan lakiuudistusten takia. Esimerkiksi taksialan hinnoittelu vapautui ja kiintiöidyistä toimiluvista luovuttiin. Lisäksi pakollisen ajo-opetuksen määrä vähenee ja ajokortin suorittaminen muuttuu yksivaiheiseksi. Miten hämäläisten taksien toiminta muuttuu, Kanta-Hämeen Taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jouni Rinne?

Vain Kela-kyytien välitys takkuaa Tampereen keskuksessa

– Eipä muutos juuri täällä näy, sillä markkinat ovat pienemmät kuin Helsingissä. Isoin asiakkaalle näkyvä muutos ovat Kela-kyydit, vaikkei asia suoranaisesti lakiuudistuksiin liitykään, lammilainen taksiyrittäjä Rinne kertoo.

Puolen tunnin jonoja

Kela-kyytien eli esimerkiksi sairaalamatkojen ja kaupungin kustantamien ajojen välityspalvelu siirtyi kilpailutuksen johdosta Hämeenlinnasta Tampereen Aluetaksille. Tampereen keskus on ruuhkautunut pahoin muutoksen myötä. Usein on kestänyt jopa puoli tuntia, että asiakas on päässyt läpi.

– Tampereelle on siirtynyt itse asiassa koko Kanta-Hämeen Kela-ajot Forssaa ja Riihimäkeä myöden. Tämän seurauksena on ikävä kyllä jouduttu irtisanomaan Taksi Hämeen eli entisen Kanta-Hämeen Aluetaksin keskuksen tilausvälittäjiä, Rinne tietää.

Hinnoittelu, taksamittari, ajoluvat

Kanta-Hämeen Aluetaksi muuttui nimeltään Taksi Hämeeksi vuoden 2018 alussa.

Liikennepalvelulain ensimmäinen vaihe taas astui voimaan heinäkuun alussa. Suurin muutos on taksien hinnoittelun vapautuminen. 1.7. alkaen taksimatkan hinta voi vaihdella esimerkiksi kellonajan, taksiyrityksen, tilaustavan ja haluttujen lisäpalveluiden mukaan. Silti hinta on kerrottava taksimatkustajalle ennen matkan alkamista.
Lakimuutoksen myötä nykyisestä kiintiöidystä toimilupajärjestelmästä luovuttiin. Uudet määräykset koskevat lisäksi taksinkuljettajan koetta ja teknisiä vaatimuksia, kuten taksamittaria ja taksivalaisinta. Taksinkuljettajalla tulee edelleen olla voimassa oleva taksinkuljettajan ajolupa, mutta taksinkuljettajaksi aikovalta ei enää edellytetä koulutukseen osallistumista ajoluvan saamiseksi. Taksinkuljettajan koe on suoritettava silti hyväksytysti.
– Positiivista on, että Lammille on saatu yksi taksilupa lisää. Kaikkiaan Hämeen alueelle on hakenut kymmenkunta uutta taksiyrittäjää. Iso osa heistä on Rinteen mukaan muun työn ohella sivutoimisesti yrittäviä. Kokoaikaisia taksiyrittäjiä on siis tulossa, ainakin tämänhetkisten tietojen mukaan, varsin vähän Hämeeseen.
Trafin mukaan uusia taksiliikennelupia on myönnetty tähän mennessä Uudellemaalle 206, Varsinais-Suomeen 27, Lappiin 26, Pirkanmaalle 23 ja Pohjois-Pohjanmaalle 22 kappaletta. Kaupungeista eniten lupia on myönnetty pääkaupunkiseudulle,180 kappaletta. Seuraavaksi eniten uusia lupia on Turussa, 15, ja Rovaniemellä, 12.

Villejä takseja Hämeessä vähän

Rinne tyrmää huhun taksiyrittäjien lopettamispuheista. Lammin, Hauhon ja Tuuloksen alueella kukaan ei ole laittanut pillejä pusseihin. Päinvastoin: tänne on saatu uusia yrittäjiä.

Rinne korostaa, ettei Taksi Häme ole muutenkaan luopunut kaikista vanhoista määräyksistä. Heidän autoissaan on esimerkiksi edelleen oltava mittari ja maksupääte, kuten ennenkin.
Suurin osa autoilijoista kuuluu aluetaksiin, jolloin niin sanottuja villejä takseja on alueella hyvin vähän. ”Pimeät taksit” ovat jalkautuneet enemmänkin pääkaupunkiseudulle. Siellä Rinne kehottaa olemaan tarkempana siitä, mitä matka esimerkiksi maksaa.
– Kela-kyydit ovat olleet sitä vastoin nyt aika iso ongelma. Vaikka meillä täällä olisi jatkuvasti autoja vapaana, ei Tampereen keskukseen pääse aina erityisen nopeasti läpi.

Päivystys enemmän kotoa käsin

Päivystyspakkoa ei enää ole. Periaatteessa se saattaa muodostua joskus ongelmaksi. Toisaalta tällä hetkellä Lammillakin kuljettajat ovat kotona valmiudessa, vaikkei tolpalla autoja näkyisikään, Kela kun velvoittaa suurinta osaa kuljettajista päivystämään. Taksitolppa ja taksitupa ovat myös yhä Lammilla entisellä paikallaan. Tolpalla on kuitenkin nykyisin aiempaa vähemmän autoja, sillä kuljettajat päivystävät kotoa käsin.

– Jos ei puhuta Kela-kyydeistä, saa normaalin taksikyydin edelleen mistä vain, mihin aikaan vain, ja suhteellisen nopeasti. Joskus auto voi tulla toiselta alueelta, koska aluevelvoitetta ei varsinaisesti enää ole. Harvemmin tätä kuitenkaan Hämeessä tapahtuu.

Kuljettajat positiivisella mielellä

– Sairaalalle menijöille uudistus on sinänsä huono, ettei kuljettaja voi enää odottaa asiakasta. Silloin paluukyyti tulee vasta uutta autoa tilattaessa. Tavallaanhan se on asiakkaalle hieman huonompaa palvelua, kun se uudelleen tilattu kuski ei välttämättä olekaan sama, kuin alun perin vienyt, Rinne huomauttaa.

Rinne toteaa, että kuljettajat Lammin, Hauhon ja Tuuloksen alueella ovat positiivisella mielellä liikkeellä. Uudistus ei ole uhkakuvista huolimatta saanut tällä alueella ketään lopettamaan. Joillakin hämäläisillä paikkakunnilla tilanne on kärjistynyt enemmän, mutta täällä alan tulevaisuus näyttää valoisalta.

.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat