VPK banneri
Ajankohtaista Keski-Häme

Vältä viikonloppuna päivystyskäyntejä: uusi potilastietojärjestelmä otetaan käyttöön

Järjestelmävaihdos aiheuttaa reilun 12 tunnin katkoksen, jonka aikana asiakastiedot kirjataan paperille. Palvelut hidastuvat ja jonoihin kannattaa varautua myös ensi viikon aikana. Kuvituskuva: Colourbox

Eri puolilla Suomea viiime vuonna erittäin paljon ongelmia aiheuttanut asiakas- ja potilastietojärjestelmä Lifecare otetaan viikonloppuna käyttöön myös Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirissä. Järjestelmän käyttöönotto hidastaa palveluita ainakin viikonvaihteessa ja koko ensi viikon ajan. Kanta-Hämeessä kuitenkin uskotaan, että muiden kokemuksista on osattu ottaa oppia ja koko Lifecare-järjestelmä on tehdyn kehitystyön jälkeen uusi ja parempi tuote.

Tieto Oyj:n uusi Lifecare-järjestelmä otetaan Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin alueella käyttöön viikonlopun aikana 2.–3. maaliskuuta. Käyttökatko koskee kaikkia Kanta-Hämeen julkisen terveydenhuollon toimijoita ja sen pituus kaikissa sairaanhoitopiirin sairaaloissa sekä alueen terveyskeskuksissa on arviolta 12,5 tuntia alkaen lauantaina 2.3.2019 kello 22 ja päättyen sunnuntaina 3.3.2019 noin kello 10.30.

Katkon aikana asiakkailta toivotaan harkintaa etenkin päivystyspalveluiden käytön osalta. Hätätilanteessa tulee ehdottomasti hakeutua päivystykseen, mutta jos asia voi odottaa, toivotaan mahdollisimman monen hakeutuvan hoitoon vasta katkon jälkeen omalle terveysasemalleen seuraavana arkipäivänä.

Potilasturvallisuus ei vaarannu

Päivityksen aiheuttaman käyttökatkon aikana toimitaan ilman tietojen kirjaamista digitaaliseen potilastietojärjestelmään, mutta vanhan Effica-järjestelmän katselukanta potilastietoihin on terveydenhuollon yksiköiden käytettävissä. Katkon aikana potilaiden terveydentilaan liittyvät kirjaukset tehdään paperille. Katkon aikana asiakkaat saavat myös paperireseptin sähköisen reseptin sijasta.

Potilasturvallisuus ei sairaanhoitopiirin mukaan vaarannu päivityksen vuoksi, mutta palvelu saattaa olla päivityksen aikana ja noin viikon sen jälkeen normaalia hitaampaa, joten asiakkaita pyydetään varaamaan riittävästi aikaa asioidessaan terveydenhuollon yksiköissä. Myös puhelinpalvelu saattaa olla normaalia hitaampaa uutta järjestelmää käyttöön otettaessa.

Muualla esiintyneistä ongelmista on otettu oppia

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin ICT-projektipäällikko Marjukka Virtanen vakuuttaa, että Kanta-Hämeessä on tehty kaikki voitava sen varmistamiseksi, että Lifecare-päivityksen muissa sairaanhoitopiireissä aiheuttamat ongelmat pystyttäisiin Kanta-Hämeessä välttämään.

– Olemme ottaneet oppia muiden kokemuksista ja valmistautuneet Lifecare-päivitykseen jo kuukausien ajan kouluttamalla henkilöstöä uuden järjestelmän käyttöön.

Siirtymä Efficasta Lifecareen vaatii uusien työprosessien opettelemista ja omaksumista, mutta jatkossa se sujuvoittaa työntekoa ja vastaa tulevaisuuden terveydenhuollon vaatimuksiin, sanoo Marjukka Virtanen.

Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymälle järjestelmävaihto aiheutti julkisuudessa olleiden tietojen mukaan miljoonien eurojen vahingot. Lifecare-järjestelmää tuottava Tieto Oyj ja PHHYKY sopivat korjaavista toimenpiteistä ja hyvityksistä marraskuussa, mutta sopimuksen sisältöä ei kerrottu julkisuuteen. Marjukka Virtasen mukaan Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri ei ole sopimusteknisesti varautunut vastaavaan tilanteeseen, mutta vaihtoon valmistautumisessa ollaan pyritty ottamaan huomioon kaikki ne tekijät, mihin muualla on järjestelmän käyttöönotossa törmätty.

Muut vaihtoehdot liian työläitä

Koska Tiedon edellinen järjestelmä Effica on laajasti käytössä perusterveydenhuollossa ympäri Suomea, merkitsee Tiedon päätös lopettaa  Effican kehittäminen järjestelmän vaihtoa hyvin laajalla skaalalla koko maassa.

Päijät-Hämeessä Lifecare sai käyttäjiltään nimen Nightmare, painajainen. Kun järjestelmä kerran on pakko vaihtaa, eikö olisi ollut järkevää valita joku sellainen, mistä ei ole ollut niin paljon niin huonoja kokemuksia?

– Effica on LifeCare-järjestelmän edeltäjä ja monin tavoin yhteensopiva. Ainoa vaihtoehto olisi Kanta-Hämeessä ollut koko asiakas- ja potilastietojärjestelmän vaihtaminen kokonaan, ja se olisi merkinnyt kilpailutuksineen useita vuosia vaativaa, valtavaa työmäärää, kertoo Marjukka Virtanen.

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi, Säästö-Karit
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski