Hartauskirjoitukset Hauho

Jämähtäkää mieleltänne, jotta mikään ei muuttuisi?

Hauhon kirkko.

Kirkko nähdään usein konservatiivisena toimijana, joka edustaa antiikkisia näkemyksiä ja niissä pysymistä. Onko kristittyjen tavoitteena vastustaa mahdollisimman paljon muutosta ja roikkua epätoivoisesti vanhoissa rakenteissa kiinni, kun kirkon jäsenmäärä laskee samalla uhkaavasti?

Kristinuskossa on kyllä vahvaa kutsua säilyttämiseen, mutta se ei ole koskaan koskenut kaikkea. Vuosituhanten läpi säilytettävää on ollut ydinsanoma rakastavasta Jumalasta, joka ilmoittaa itsensä historiassa. Hän on luonut maailman ja toimii palauttaakseen syntiin langenneet ihmiset takaisin hänen hyvään yhteyteensä. Tämän yhteyden palauttamisen ytimessä ovat Jeesuksen ristinkuolema ja ylösnousemus. Sanoma tästä on kulkenut muinaisten profeettojen kautta ensimmäisille kristityille ja heiltä levinnyt lähes joka puolelle maailmaa.

Jämähtämisestä ei siis voi puhua. Kristinusko ei olekaan ensisijaisesti säilyttämisen uskonto, vaan muutoksen uskonto.

Muutoksen moottorina toimii muuttumaton sanoma, joka kutsuu ihmisiä uudenlaiseen elämään rakkaudessa Jumalaan ja lähimmäiseen. Me olemme kuitenkin hyviä sitomaan säilytettäväksi myös paljon ylimääräistä. Hirttäydemme helposti tietynlaiseen jumalanpalvelusmuotoon, musiikkiin tai vanhoihin tavoittamiskeinoihin. On helppo haikailla vanhoihin hyviin aikoihin ja piiloutua muutokselta omaan poteroon. Kuitenkin niin kaikilla aiemmilla ajoilla kuin tälläkin ajalla on omat haasteensa, joihin vastataksemme meidän täytyy uudistua.

Saamme kuitenkin luottaa siihen, että Jumala auttaa meitä turvautumaan yhä samaan pelastuksen sanomaan ja näyttää meille muutoksen oikeat askeleet tämän ajan kohtaamiseen.

Saamme tähän evääksi myös Paavalin neuvot:

2. Tim. 1:13 Pidä esikuvanasi niitä terveitä opetuksia, jotka olet minulta kuullut, ja säilytä se usko ja rakkaus, jonka Kristus Jeesus saa aikaan.

Room. 12:2 Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä

Eetu Lehtinen
Kirjoittaja on Hauhon seurakunnan kesäteologi.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski