Kolumnit Lammi

Iloa ilman yleisöä

Mikko Reitti on lammilainen yrittäjä.

Hiihtolajien maailmanmestaruuskilpailut ovat käynnissä, ja urheilijat pääsevät kuin pääsevätkin pistämään parastaan. Jotain kuitenkin puuttuu.

Se raivokas kannustus, ladun varrella urheilijan mukana elävä yleisö.

Tätä samaa olemme voineet nähdä ja siis olla kokematta eri palloilulajien sarjaotteluissa tai ihan kansallisissa kilpailutapahtumissa, joita on voitu olosuhteet huomioon ottaen järjestää.

Toisaalta liikuntarintamalla voidaan osittain olla iloisia siitä, että tapahtumia on jollain tavoin päästy järjestämään. Toisin on kulttuurin alalla. Konsertit, teatterit ja kaikki muut elävän yleisön reaktioista ammentavat toimijat ovat olleet tyhjänpanttina kohta vuoden.

Vaikka nyt voimmekin seurata urheilua television välityksellä ja vaikka taiteilijat yrittävät kehittää jos minkälaisia keinoja välittää taidettaan yleisölle striimausten tai etäyhteyksien välityksellä, ei se ole sama kuin aito kontakti ja kokemus vuorovaikutuksesta. Yleisön huuto ladun varrella tai reagointi taklaukseen, upeaan harhautukseen ottelun tiimellyksessä, spontaanit aplodit kesken esityksen tai nauru vitsin upotessa. Kaikki ovat virtaa, josta urheilija tai taiteilija ammentavat voimaa omaan tekemiseensä.

Sama pätee myös toiseen suuntaan. Me ihmiset kaipaamme eri tavoin jännitystä, rentoutumista sekä viihtymistä tapahtumien kokemisen ja elämisen kautta. Me haluamme olla yleisöä. Elävän viihteen ja urheilun kaipuu on iso.

Mutta nyt tuo ilo pitää kaivaa muualta, muunnettuna. Urheilun ystävät jännittävät ruutujen ääressä niin, että etätyöt jäävät tekemättä tai ainakin töitä aikataulutetaan. Kulttuurin osalta kotikonsertit striimausten muodossa tuovat teatterielämyksen tai artistin kotisovalle.

Olemme etäyleisöä, jonka olemassaolon urheilija tai artisti tietää, mutta ei tunne. Ja me. Kotisohvien etäyleisö. Me kaipaamme kisamakkaran tuoksua, konsertin upeaa äänentoista ja väliajan kahvia ja konjakkia.

Mikko Reitti
Kirjoittaja on lammilainen yrittäjä.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat