Pääkirjoitukset Keski-Häme

Evvk

Merja Hirvisaari on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Keskustelimme viime viikolla Keski-Hämeen järjestämässä mediakoulutuksessa siitä, miten totuuden jälkeisessä ajassa osaa ihmisistä ei edes kiinnosta tietää, onko se viesti, mitä he lukevat tai jakavat sosiaalisessa mediassa totta vai ei.

Osa tietää sanoessaan valehtelevansa, mutta itse jäin miettimään, muuttuuko valhe hyväksytymmäksi, jos vastaanottaja ei edes halua tietää väitteen totuuspohjaa?

Mediakasvatuksesta oppikirjojakin tehnyt ja viime vuonna lukutaidon edistämisestä Eskon puumerkki -mitalilla palkittu Tuomas Kaseva kertoi meille havainneensa, että nuorisolla ei ole juurikaan käsitystä siitä, mitä on journalismi, eikä kykyä erottaa mainosta ja uutista toisistaan. Hän kysyi, olemmeko muistaneet kertoa.

Meillä on pitäjissä poikkeuksellisen hyvä tilanne sen takia, että paikalliset koulut ovat tehneet erittäin aktiivista yhteistyötä paikallismedian kanssa, joten omiin toiveisiimme voi perustellusti asettaa sen haaveen, että evvk ei olisi tämän päivän nuorison vastaus, kun heiltä aikuisina kysytään siitä, mikä on totta ja mikä ei.

Keskustelimme Tuulosessa myös vahvistusharhasta; siitä että ihminen omaksuu vastaanottamastaan informaatiosta vain sellaisen tiedon, joka vahvistaa hänen omia ennakkokäsityksiään. Valmiiksi muodostettua mielipidettä on vaikea saada vaihtumaan. Sen vuoksi mediakasvatuksen rooli kouluissa on erityisen tärkeä. Nuorelle mielelle pitää antaa työkalut itsenäiseen ajatteluun, ennen kuin ympäristö ehtii muokata hänet asenteelliseksi.

Ympäristöllä on nimittäin tutkitusti suurempi voima kuin faktoilla. Vuonna 2011 kansainväliset tutkimukset todistivat, että oman asian ympärille kannattaa kerätä positiivisella viestillä niitä ihmisiä, jotka ovat samaa mieltä. Kun heidän osuutensa koko laumasta on kymmenen prosenttia, myös eri mieltä olevat alkavat muuttaa omia näkemyksiään.

Näin helppoa se on. Valhekin uppoaa, jos tarpeeksi moni sitä hymyillen hokee. Onneksi tässä on se lohduttava tieto, että päälle liimattu imelyys tai pakottaminen eivät yleensä onnistu. Enemmistö ei muuta mielipidettään, jos vähemmistö herättää heissä kielteisiä tunteita.

Tämä viisaus on kaikkien poliittisten toimijoiden tiedossa, joten seuraavan kerran, kun näet hymyilevän päättäjän lyövän rumaa leimaa eri mieltä olevaan, voit ehkä vielä valita ihan itse sen, mitä mieltä asiasta olet.

Evvk-tyypit tuskin ovat edes huomanneet, että heihin vaikutetaan vähemmistön voimin. Väliäkö hällä? Aivopestyyn enemmistöön pääsee kyllä kivasti mukaan sitten, kun muita vaihtoehtoja ei enää ole tarjolla.

Merja Hirvisaari
Kirjoittaja on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP