Pääkirjoitukset Keski-Häme

Jääkö tieliikenneinfra ”tärkeämpien” vaaliteemojen jalkoihin?

Esa Joensuu on Keski-Hämeen yrittäjä ja vastaava päätoimittaja.

Vaaleissa näyttää tärkeimmiksi teemoiksi muodostuvan kesken jäänyt sote-ratkaisu, kalliit hävittäjähankinnat ja metsien hakkuumäärät. Nämä ovat tietysti tärkeitä, mutta varsinkin maaseudulla työ- ja asiointimatkaa tekevien kohdalla on joka päivä edessä paheneva tilanne: Tiestö huononee kaiken aikaa.

Kuluvan talven aikana moottoriteillekin on syntynyt pahoja pintavaurioita, kun nastarenkaiden ohueksi kuluttama asfaltti on murtunut puhki. Luin juuri, että eräänkin tienhoitoalueen kunnossapitorahat ovat käytännössä jo menneet runsaslumisen talven aurauksiin. Tiestömme on kuitenkin aivan perusinfraa, jonka heitteillejättö ei ole yhteiskunnalle edullista. Tiestöä käyttää niin julkinen kuin yksityinen liikenne. Mitä hyödyttää tavoitella suurta sähköautojen määrää ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi, jos teitä ei voi enää käyttää siihen, mihin ne on tarkoitettu?

Autoilusta kerätään jatkuvasti verotuloja monikertaisesti tiestön rakentamiseen ja ylläpitoon käytettävä määrä. Niin nuoresta kuin olen jotain valtion verotuloista ja niiden käytöstä ymmärtänyt, olen ihmetellyt, miksi tässä asiassa ei voida tavoitella edes jonkinlaista kustannusvastaavuutta? Jo 70-luvulla eduskunnassa osattiin valtion verotuloja lisättäessä vain kaksi ensimmäistä aakkosta: A = auto, B = bensiini. Sen jälkeen pienistä etuikkunatarroista on kehittynyt reippaasti kasvaneet vuosittaiset käyttömaksut.

Sähköautoilua on lähdetty ilmastosyistä tukemaan sen verotusta vähentämällä. Uuden auton hankkijalle suurin eurohyöty on ollut ns. premium-luokan autoissa, joissa lataushybridiratkaisulla on saatu muutaman kymmenen kilometrin kulkumatka sähköllä, laskennallisesti pienet päästöt ja huomattavasti kevennetty hinta. Tehokkaan hybridin on voinut veroetujen ansiosta ostaa uutena huomattavasti halvemmalla kuin vastaavan ökypolttomoottoriversion. Suurin osa suomalaisista autontarvitsijoista ajaa kuitenkin taloustilanteen pakottamana käytettynä ostetulla. Maaseudulta pikkudieselillä työssäkäyvääkö on jatkossa tarkoitus rankaista verotuksella entistä kovemmin?

Kun aikanaan sähköautot yleistyvät riittävästi, niidenkin verotus kiristyy. Valtio ei halua luopua lypsylehmästään eli autoilijasta. Uskokaa vaan.

Esa Joensuu
Kirjoittaja on Keski-Hämeen yrittäjä ja vastaava päätoimittaja

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi, Säästö-Karit
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski