Pääkirjoitukset Keski-Häme

Kuka avasi matopurkin?

Merja Hirvisaari on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Sellaista ilmaisua kutsutaan idiomaattiseksi, jonka sisältö ei ole pääteltävissä niiden sanojen tavanomaisesta merkityksestä, jotka ilmaisun muodostavat.

Aiemmin ajateltiin, että vieras kieli osataan kunnolla vasta sitten, kun siihen liittyviä idiomaattisia ilmaisuja osataan käyttää luontevasti. Aika usein syntyy hauskoja tilanteita siitä, että idiomaattinen yritetään kääntää sanatarkasti, ja sehän pilaa koko idiomin. Suomalainen sanoo helposti maailmankin kielillä, että jokin asia menee metsään. Go to the woods ei todellakaan tarkoita epäonnistumista englannin kielellä.

Suomessa ei sanota, että astu nyt alas sieltä saippualaatikon päältä, kun joku alkaa saarnata omaa totuuttaan. Turhaksi on täällä katsottu asiastaan innostuneen ojentaminen. Hauholainen idiomi totesi aikoinaan, että hullu viisasta neuvoo, viisas villiin tulee. Tuuloksessa ollaan oltu suorasukaisempia ja todettu, että ei se nää joka nai, eikä usko kun puhutaan.

Tekopyhälle, toisia nenänvarttaan pitkin ylenkatsojalle ei meillä hihkuta, että voisitko nousta pois sieltä korkean hevosesi selästä. Peräti hauholaista perää on kuulemma vanha rehvastelu Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta meillä ei ole silti ollut niin paljon ylimystöä ratsuilla, että tämä itseään liian tärkeänä pitävien idiomi olisi ollenkaan tarttunut omaan kieleemme. Me vain ihmettelemme, miten jollakin mopo keulii.

Nykyisin idiomaattisen kielen käyttäminen ei kuitenkaan olekaan enää pelkkää kielen rikkautta, vaan suorastaan vaarallista. Joku uskalsi poliittisessa retoriikassaan poistaa varmistimen heti, kun kuuli sanan kulttuuri, ja joutui vihollisen ristituleen oletetuista väkivalta-aikeistaan. Mutta kannattaako leikkiä tulella, kun sytytyslanka palaa jo? Sitä viljaa saalaan, jota kylvetien, tietää myös vanha hämeenkoskelainen sananlasku, eikä Lammillakaan paljon sääliä olla tunnettu oman soppansa keittäjälle. Mitäs on sen hiiren kitinästä, jolta kissa on pään syönyt. Ehkä tälle ajalle muotoutuu jokin uusi idiomaattinen ilmaisu idioottimaisuudesta, kun tahallaan väärin ymmärtämisestä on tullut yleisimmin käytetty poliittinen työkalu, se kuuluisa leimakirves.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat