Pääkirjoitukset Keski-Häme

Mielikuvamanipulointia

Merja Hirvisaari on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Julkisuudesta on tavattu sanoa, että asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät. Ihmiset uskovat tunteisiinsa vetoaviin mielikuviin silloin, kun taustatietoa ei ole itsellä tarpeeksi.

Tätä käytetään surutta hyväksi myös markkinoinnissa ja muussakin viestinnässä. Mielikuvien synnyttämisellä pyritään luomaan sekä positiivista ilmapiiriä sellaisten asioitten ympärille, joita halutaan saada kaupaksi, että negatiivista torjuntaa sellaisille asioille, joita ei haluta edistää.

Mielikuvamarkkinointi muuttuu manipulaatioksi silloin, kun tavoiteltu tunnetila ei ole millään tavalla sidoksissa myytävän tuotteen kanssa.

Ihmisten suojaksi on, onneksi, tullut tiedon määrän lisääntyminen ja sen aiempaa helpompi saatavuus. Kun pääministeri ennen sanoi jotakin, se uskottiin. Nyt voidaan kolmen sekunnin googlettamisella huomata, että hän sanoi muutama kuukausi sitten ihan toista.

Vastuu on joissakin asioissa siirtymässä pois kuulijoilta, ehkä jopa Savossa. Ihmiset haluavat kuulla totuuden ja suuttuvat oikeutetusti, jos väärän mielikuvan synnyttäjät jäävät valheestaan kiinni.

Sen vuoksi kriisiviestinnän yksi perussäännöistä onkin totuuden puhuminen.

Tuulokseen suunnitellaan Paadenkolun kierrätyspuistoa. Siinä puiston vehreitä ja kauniita mielleyhtymiä herättävä nimi on annettu vaarallisia jätteitä loppusijoittavalle kaatopaikalle.

Yleisön aliarvioiminen on vaarallista. Miten kukaan voi kuvitella, että ihmiset uskovat hyvässäkään hankkeessa olevan mitään rehellistä, jos heille väitetään, että kaatopaikka on puisto?

Asioihin voi vaikuttaa. Kuplat voi puhkaista. Aktiivinen subjekti on aina tehokkaampi kuin passiivinen objekti. Liian hiljainen pieni jää aina isompiensa jalkoihin.

Saanko ehdottaa ohjelmaa tuuloslaisille ensi viikolle? Tiistaina Tuuloseen keskustelemaan kaatopaikasta. Kirjastossakin pitäisi käydä. Kuulin nimittäin juuri, että lainauslukujen on noustava, jos Tuulos haluaa kirjastonsa pitää. Ja ensi sunnuntaina sitten kaikki kirkkoon kannustamaan Iinaa uudessa tehtävässään. Hyvä siitä tulee, mikä yhdessä tehdään.

Ainakin, jos tiedottajat puhuvat sanoja, jotka ovat enemmän totta kuin mielikuvia.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat