Pääkirjoitukset Keski-Häme

Moni kakku päältä kaunis

Merja Hirvisaari on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Viestinnän ja journalismin välinen ero on kristallinkirkas: viestintä yrittää saada asian näkymään viestin lähettäjän kannalta mahdollisimman hyvässä valossa. Journalismi yrittää kertoa asian mahdollisimman objektiivisesti sellaisena kuin se on.

Lukijan kannalta ero on erittäin merkittävä. Senpä vuoksi journalismin erottaminen markkinointiviestinnästä ja propagandasta onkin alun perin ollut yksi journalismin tärkeimmistä säännöistä. Lukijan pitää tietää, kuka viestin lähettää, ja mitkä hänen viestinsä tarkoitusperät ovat.

Näin ei enää ole.

Joku menneen talven poliitikko väitti, että asiat ovat sitä, miltä ne näyttävät. Hän oli tässäkin asiassa väärässä; jos on silkkoa sisältä, ei pakkeli paljon paranna.

Suorastaan surullista onkin se, että nykyinen hankeaika perustuu tuolle totuuden piilottavalle pakkelille. Kuluttajan suoja on aika alhaalla, kun aikaisemmin luottamuksen ansainneita tahoja kilpenään käyttävä toimija kertoo edistävänsä yhteistä hyvää ja tienaa sillä ennen kaikkea, ja valitettavan usein ainoastaan, oman leipänsä. Miten voi lukija luottaa mihinkään julkaistuun viestiin, kun lähettäjää ei enää mistään tunnista? Ei mitenkään.

Asetelma on ikävä myös niiden yleishyödyllisten toimijoiden kannalta, jotka jäävät hankerahoituksen ulkopuolelle. Yhdenvertaisuus on kaukana, kun yksi yhdistys saakin kulisseissa yhteiskunnallista tukea toiminnalleen toisten kamppaillessa olemassaolonsa oikeutuksesta talkootyöllä.

Miksi kannattaisi yhdenkään yhteiseksi hyväksi toimivan innostua uudesta hankkeesta, kun sen rukkaset putoavat maahan samalla sekunnilla, kun hankerahoitus päättyy?

Kaikki EU-hankkeet saavat rahaa ennen kaikkea vetäjänsä palkkaan ja viestintään, moneen muuhunkin, mutta näihin aina. Hankkeita ja niiden tuloksia toki valvotaan, ja se tuo mukanaan kaksi isoa ongelmaa. Keskinkertaista tai sitä heikompaa tulosta pullistellaan mainoskielen kukkasilla kauhean isoksi – ja jokainen hanke yrittää saada omalle toiminnalleen ilmaista näkyvyyttä myös paikallislehdestä.

Meilläkin uutisoitiin ilosanoma Lamminraittia rumentavan jäteastiaston siirtämisestä uuden elinvoiman tieltä vähän syrjemmälle. Tervetuloa vain kierrättämään, astiat ovat entisellä paikallaan, rivistö vain vähän piteni.

Nyt Helsingin Sanomien tutkimussäätiö on tarttunut asiaan ja lähtee kartoittamaan tilannetta muuttuneella mediakentällä, jolla on aiempaa paljon enemmän toimijoita, mutta kaikkia eivät journalismin säännöt sido. Monia ei myöskään mikään muu moraali kuin oman navan asettamat vaatimukset.

Odotan tuolta tutkimukselta paljon, koska vika on paljon enemmän järjestelmässä kuin toimijoissa. Viime kädessä maailmassa ei ole yhtään voittajaa, jos viestintä voittaa journalismin.

Merja Hirvisaari
Kirjoittaja on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski