Pääkirjoitukset Keski-Häme

Palvelun saavutettavuus

Merja Hirvisaari on Keski-Hämeen uutistuottaja.

Yksi tärkeimmistä tekijöistä palvelun onnistumisessa on sen saavutettavuus.  Hyvänä saavutettavuutena pidetään sitä, että palvelua on tarjolla silloin, kun asiakkaat sitä tarvitsevat ja että palvelu on riittävän lähellä.

Saatavuuden hyväksi kokemisessa on kuitenkin varsin paljon eroja sen perusteella, missä palvelun käyttäjät asuvat. Terveyden ja hyvinvoinninlaitoksen vuonna 2010 julkiasemassa raportissa Missä on lähipalvelu? Lähipalvelukäsitteen määrittely ja käyttö julkisissa asiakirjoissa todetaan, että lähipalvelut voivat olla kaupunkilaisten mielestä 2–4 kilometrin, taajamissa ja kirkonkylissä asuvien mielestä 3–5 kilometrin ja maaseudun haja-asutusalueella 5–9 kilometrin etäisyydellä kodista.

Mikäli palvelun koetaan olevan fyysisesti etäällä tai se on huonosti saavutettavissa, sitä ei käytetä lainkaan tai vain äärimmäisessä tarpeessa – eli pakotettuna.

Maalaisjärjellä ihan selvää pässinlihaa: jos palvelu ei ole kävellen saavutettavissa, autoton ei sitä pysty käyttämään. Jos kilometrejä on yli kymmenen, polkupyörä on liian hidas, ja jos sataa, polkupyörällä tai mopolla lähdetään lähemmänkin palvelun luokse vain, jos on ihan pakko. Mutta hyvä, että ihan valtakunnan tasolla on tutkittu, niin eivät päättäjämmekään voi väittää, etteivät tienneet.

Siitä huolimatta kuntakeskuksissa yhä useammin ajatellaan, että koska isoin joukko ihmisiä asuu siellä, voidaan prosenttiosuuksilla osoittaa, että palvelu tavoittaa riittävän määrän kuntalaisia valtionosuuksien edellyttämien tasapuolisuuksien ynnä muiden hidasteiden ohittamiseksi.

Yhdessäkään kuntaliitosneuvottelussa ei tässä maassa ole sanottu ääneen liitoskuntien asukkaille, että hyvät palvelut ovat sitten jatkossa lähietäisyydellä vain kantakaupungin asukkaille. Siitä huolimatta käytännössä toimitaan juuri näin.

Tätä taas mietin ja murehdin, kun kirjoitin uutista 4H-toiminnan muutoksista Hauholla. Mikään palvelu ei parane sillä, että se viedään pois potentiaalisten käyttäjien ulottuvilta.

Olen onnellinen Tuuloksen puolesta, että nuorille suunnattu tuki ja palvelut siellä paranevat. Onneksi olkoon, ihan mahtavaa!

Hauhon nuorten puolesta toivon, ettei yksikään aikuinen kehtaisi edes ajatella, että Tuuloksessa olevat palvelut olisivat hauholaisten nuorten saavutettavissa, koska eivät ne ole. Eivät kävellen, eivät pyörällä eivätkä edes bussilla. Katso vaikka aikatauluista.

Merja Hirvisaari
Kirjoittaja on Keski-Hämeen uutistuottaja.

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP