Pitäjät Keski-Häme

Ajatko pimeässä takavalot pimeänä?

Pimeällä autoilun riskit kasvavat, koska autoilijan on vaikeampi havaita vaarallisia tilanteita. Ajovalojen oikea käyttö on liikenteen asiantuntijoiden mukaan ajonopeuden lisäksi tärkeä keino hallita pimeässä ajamisen riskejä. Suurimmat puutteet autoilijoiden valojen tuntemuksessa liittyvät vakuutusyhtiön liikenneturvallisuuden johtavan asiantuntijan Markus Niemisen mukaan päivä- eli huomiovalojen käyttöön.

– Läheskään kaikki autoilijat eivät tiedä, mitkä valot syttyvät auton keulalle, kun auto käynnistetään. Usein siellä palavat ajovalojen sijasta huomiovalot, joita normaalisti tulee käyttää ainoastaan hyvässä päivänvalossa. Se, että auton perä on huomiovaloilla ajettaessa pimeä, on monelle tuntematon asia. Valokytkimen eri asentojen merkitys kannattaa opetella käyttöohjekirjan avulla, tai kysymällä tarvittaessa neuvoa merkkihuollosta tai autoliikkeestä, kertoo vakuutusyhtiön liikenneturvallisuuden johtava asiantuntija Markus Nieminen.

Varmista näkyvyys pimeässä – käytä kaukovaloja

– Tehokas valojen käyttö tarkoittaa kiteytettynä sitä, että pimeällä ajettaessa tulisi käyttää mahdollisimman paljon kaukovaloja ja vastaavasti mahdollisimman vähän lähivaloja. Yleisissä käytännöissä ja osaamisessa on kuitenkin parantamisen varaa, Nieminen kertoo.

Niemisen mukaan esimerkiksi moottoritiellä voidaan pääsääntöisesti ajaa kaukovaloilla, vaikka vastaantulevaa liikennettä on. Moottoritiellä vastaantuleva liikenne on niin etäällä sivusuunnassa, että suoralla tiellä vaaraa aiheuttavaa häikäisyä ei ole. Tästä poikkeuksena ovat oikealle kaartuvat tieosuudet, joilla kaukovalot voivat aiheuttaa ajamista haittaavaa häikäisyä. Silloin on syytä vaihtaa lähivaloille, jos vastaantulevia on.

Muita kaikille tuttuja tilanteita, joissa taajamien ulkopuolella tulee pimeään aikaankin käyttää lähivaloja, ovat valaistu tieosuus, vastaantuleva liikenne kaksikaistaisella tiellä, ohitustilanne ja tilanne, jossa saavutat edessä ajavan hitaamman ajoneuvon.

– Tehokkaampi valojen käyttö olisi suotavaa oman ja muun muassa kevyen liikenteen turvallisuuden takia. Ohittaessa ohittaja voi vaihtaa kaukovalot siirryttyään ohituskaistalle jo ennen kuin on ohitettavan rinnalla. Vastaavasti ohitettavan ei kannata vaihtaa lähivaloille ennen kuin ohittaja on mennyt selvästi ohi, Nieminen neuvoo.

Joissakin uudemmissa autoissa oleva kaukovaloautomatiikka helpottaa kuljettajan työtä pimeällä ajettaessa. Tällöinkin osaava ja huolellinen kuljettaja pystyy käyttämään valoja paremmin kuin automatiikka. Modernilla adaptiivisella ajovalojärjestelmällä varustetuissa autoissa portaattomasti eri ajotilanteisiin mukautuva automatiikka on parempi, kuin mihin paraskaan kuljettaja voi yltää perinteisellä lähi- ja kaukovalojärjestelmällä.

Pidä oma katseesi tiessä

Joskus kirkkaat valot tietysti ärsyttävät tai häiritsevät. Tämä voi Niemisen mukaan johtua myös siitä, että kuljettaja vilkuilee tai suuntaa katsetta liiaksi vastaantuleviin autoihin sen sijaan, että keskittyisi katsomaan ainoastaan omaa tieosuuttaan.

Niemisen mukaan häikäistymisen asteen arvioinnin tekee vaikeaksi se, että häikäistyminen voi olla aika yksilöllistä.

– Jos hämärässä näkeminen selvästi hankaloituu ja silmät häikäistyvät herkästi, kyseessä voi olla kaihi. Kaihi ja ikänäkö ovat yleisiä silmäongelmia, jotka tulevat selvemmin esiin hämärässä. Jos epäilet tällaisia, kannattaa selvittää tilanne silmälääkärin kanssa, sanoo Nieminen.

Nykyisin autokouluissa jo opetetaan vaihtamaan pitkät päälle vastaantulotilanteessa jopa jo hetken ennen kohtaamista.

– Pimeällä maantiellä vastaantulevan auton valot muodostavat tavallaan ”mustan muurin” jonka taakse ei näe. Tämä ”muuri” on hyvä rikkoa mahdollisimman aikaisin, jotta ei vaaranneta esim. tien reunassa mahdollisesti kulkevia jalankulkijoita tai metsän eläimiä, joita ei lähivaloilla nähdä tarpeeksi aikaisin, Nieminen opastaa. Hän kuitenkin muistuttaa myös tilanteen ja muun liikenteen huomioon ottamisesta.

– Tehokas valojen käyttö vaatii oikean katseen käytön lisäksi myös maalaisjärjen käyttöä ja hieman soveltamista tilanteen mukaan. Esimerkiksi hitaassa nopeudessa kohdattaessa ei pitkiä voi laittaa päälle näin aikaisin.

Tarkista auton valojen säädöt

Nykypäivän kehittyneissä ajovaloissa on kuljettajan havainnointikykyä parantavia ominaisuuksia kuten ajotilanteen mukaan kääntyviäsekä nopeuden, valaistuksen ja muiden tielläliikkujien mukaan kantamaa ja valokuviota säätäviä valoja. Osa valoista muokkaa myös kaukovalon valojakaumaa niin, että vastaantuleva ajoneuvo kohdatessa voidaan kaukovalot pitää kytkettyinä järjestelmän muokatessa jakaumaa niin, että vastaantulijaa ei häikäistä.

Automatiikka ei kuitenkaan auta, jos valot on suunnattu väärin. Varmista siis säännöllisesti huollon yhteydessä, ja erityisesti polttimoiden vaihdon jälkeen, että ajovalot on suunnattu oikein. Halogeenivaloilla varustetuissa autoissa pitäisi aina muistaa käyttää valojen korkeudensäätöä, jos tavaratilassa on paljon lisäpainoa tuovaa tavaraa.

Väärin suunnatut ajovalot heikentävät omaa turvallisuuttasi kaventamalla näkökenttääsi ja myös häikäisevät muita kuljettajia kohtaamistilanteissa.

Omien ajovalojen suuntauksen voi helposti tarkistaa itse ajamalla auto vastapäätä tasaista ja pystysuoraa seinää ja tarkistamalla, että lähivalot muodostavat terävärajaisen valokuvion, jonka yläreuna on molempien lamppujen kohdalta samalla korkeudella eikä nouse oman ajoneuvon keulan yläpuolelle. Mahdolliset huoltotoimenpiteet on viisainta jättää ammattilaisten tehtäviksi.

Lähteet: LähiTapiola, Trafi, Tekniikan Maailma, A-Katsastus

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP