Pitäjät Keski-Häme

Aurausvalleista tulee Destialle palautetta, auravalmistajalla olisi keinoja niiden välttämiseen

Kuva: Destia

Aurausvallit ovat saaneet monen omakotiasukkaan hikoilemaan kolan varressa tänä talvena. Aurausvallin syntyä ei täysin voida välttää, mutta teknisesti vallia voitaisiin ainakin vähentää. Hämeenlinnan kaupunki on antanut Lammin, Hauhon ja Tuuloksen taajamateiden auraukset Destialle.

Destian työnjohtaja Mia Munukan mukaan palautetta kertyy yleisesti eniten kiinteistöjen sisäänajoista.

–Käytännössä vallin syntymistä on aika vaikea taajamissa välttää. Liikenneväylillä on kunnossapitoluokitus, ja me toimimme luokituksen ja toimenpideaikojen puitteissa. Aurausta on eniten suojakelien ja lumisateen sattuessa, ja raskas lumi jää sisäänajoille ja sitä myöten kiinteistönomistajien huoleksi, sanoo Munukka.

Senkin jälkeen, kun lumisateet ovat ohitse, Destia auraa polanteita.

–Polanteet on aurattava, vaikka ajorata olisikin polanteiden välissä kuiva ja lumeton. Polanteet saattavat aiheuttaa tieltä suistumisia. Pakkaslumi on kuitenkin kevyempää kuin suojalumi, joten sitä on hieman helpompi työnnellä poiskin.

Kulunut talvi ei ole sinänsä Destiaa yllättänyt.

–Tämä on nyt sellainen normaali suomalainen talvi, johon olemme aina varautuneet.

Lumiaurojen valmistajilla on tekniikkaa välttää valleja. Tieauroihin saa lisävarusteena lumistoppareita ja esimerkiksi erillisen siiven oikealle puolelle auraa.

–Tuolloin alueauran kuljettaja vetää siiven sisään esimerkiksi bussipysäkin tai risteysalueen kohdalla ja levittää sen kun pysäkki tai risteysalue on ohitettu. Nuo ratkaisut soveltuvat lähinnä vain isoille maanteille. Taajamien kadut tai kapeat taajamatiet ovat sitten jo hankalampia, koska alueaura ei enää aina niille mahdu, sanoo Antti Nikkanen kuopiolaisesta lumiauroja valmistavasta Trombia Technologies Oy:stä.

Jos aura on suunniteltua kasaavaksi eli sen tarkoitus on heittää lunta tien sivuun, aurausvalleja syntyy. Taajamakatujen aurat ovat usein kasaavia.

–Yksi syy, miksi teknisesti pitkälle kehittyneitä huippuauroja on urakoitsijoilla melko vähän, on niiden hinta.

Urakkahinnoittelu on paljolti tuntiperusteista, minkä takia urakan saannin ratkaisee yksinomaan hinta.

–Jos perusaura makaa 6000-7000 euroa, huippuaura maksaa 15 000 euroa. Kun hinta määrää urakan saannin, ei aivan huippukalustoon ole kaikilla ehkä intoa panostaa, koska urakkahintaa olisi silloin pakko nostaa. Lisäksi urakoitsija joutuu aina taajamissa tekemään kompromisseja, koska hänellä on yleensä aurauksessa hyvin erilaista tiestöä. Auran olisi sovelluttava monen tyyppiselle tielle, Nikkanen kertoo.

Lehtemme lukija kyseli, voisiko aurausvalleja vähentää, jos kuljettaja muuttaa yksisiipisen aurauksen vastakkaissuuntaiseksi, auraan lunta kerääväksi V-auraukseksi tonttiliittymien kohdalla. Tällöin liittymän kohdan lumi jäisi hänen mukaansa auraan, ja liittymän jälkeen keräävä aura voitaisiin muuttaa nopeasti takaisin yksisiipiseksi, oikealle lunta siirtäväksi auraksi.  Nikkasen mukaan ratkaisu on mahdollinen, mutta ei ongelmaton.

– Periaatteessa tämä on toteutettu jo U-auralla, ja osittain V-auralla, jonka keräyskapasiteetti ei ehkä tähän ihan riitä. Joka tapauksessa tekniikka aurausvallien vähentämiseen on olemassa, mutta tekniikka ei sovellu yhtä hyvin joka osalle tiestöä. Sinällään tekniikan hallinta on osaavalle kuljettajalle aika helppoa, koska auroja voi ohjata joystickillä, sanoo Nikkanen.

Artikkeli on alunperin julkaistu Keski-Hämeen Talvi-numerossa, joka on veloituksetta kaikkien luettavissa. Tervetuloa tutustumaan!

 

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat