Pitäjät Lammi Tuulos Keski-Häme

Elämää viruksen varjossa – korona vaikeuttaa sekä koulunkäyntiä että harrastuksia

Konnarin koulun 4B-luokan oppilaat Urho Selinummi, Severi Jermoranta, Riina Kukkola ja Vanessa Sarvi kertovat, että korona on vaikuttanut heidän elämäänsä. Kuva: iiris Kyyrö

Hakkalan koulun historian, uskonnon ja yhteiskuntaopin opettaja Miia Räihä kertoo, että etäopetuksen pitäminen oli aluksi aika vaikeaa. Etäopetuksessa käytettiin muun muassa Teams-nimistä viestintä- ja yhteistyöalustaa. Miia Räihä kertoo, että kaikille luokille piti luoda omat Teams-ryhmät.

Ensimmäisillä tunneilla osa oppilaista laittoi viestiä, ettei löydä tehtäviä.

– Sitten kun oppilaat ja minä opimme paremmin Teamsin käyttöä, niin lopulta sujui sitten ihan hyvin, sanoo Räihä.

Etäopetustuntien suunnitteluun kului Miia Räihän mukaan aikaa ehkä enemmänkin kuin lähiopetustuntien suunnitteluun. Yksi opetusmateriaaleista oli moniste, jonka hän oli tehnyt aikaisemmin, jota ei ollut sähköisenä. Hän joutui ottamaan monisteesta puhelimella valokuvan, lähettämään sen itselleen sähköpostiin ja sitä kautta sai sen jaettua oppilaille. Oppilaille annetusta tehtävänannosta tuli usein pitkä Teamsiin kirjoitettuna.

Tällä hetkellä Räihän mielestä tuntuu siltä, että on enemmän oppilaita ja opettajia poissa, koska esimerkiksi perusflunssankin takia on suositeltavaa jäädä kotiin. Osalla oppilaista on myös pidempiä poissaoloja, joten heidän tarvitsee kuroa muita kiinni, kun he palaavat takaisin kouluun.

Lähiopetus on Mia Räihän mielestä kyllä mukavampaa kuin etäopetus.

– Oppilaidenkin on helpompi kysyä, jos ei ymmärrä jotakin. Teamsissa opettajalle soittaminen ja kysyminen voi olla korkea kynnys oppilaille, sanoo Räihä.

– Opettajan on myös helpompi vastata kysymyksiin lähiopetuksessa kuin etäopetuksessa.

Hakkalan koulun 8C-luokan oppilas Onnikalle Lehtonen kertoo, että keväällä järjestetty etäopetus oli vaikeaa, koska joitakin asioita oli vaikea ymmärtää. Onnikallen mielestä korona ei juurikaan vaikuta koulussa tällä hetkellä.

Onnikalle harrastaa jääkiekkoa ja kertoo, että keväällä ei ollut ollenkaan treenejä koronatilanteen vuoksi.

– Nyt hallilla tarvitsee käyttää maskia, sanoo Onnikalle.

Konnarin koulun 4B-luokan oppilaat Urho Selinummi, Severi Jermoranta, Riina Kukkola ja Vanessa Sarvi kertovat, että etäopetus oli helpompaa kuin lähiopetus, sillä oli helpompi keskittyä. Etäopiskelun hyviä puolia olivat, että päivät menivät nopeasti, ja koulutehtävien tekemiseen kului vähemmän aikaa. Yksi huono puoli oli se, ettei voinut nähdä kavereita.

Korona ei vaikuta ala-astelaisten koulunkäyntiin kovin paljon tällä hetkellä.

– Käsiä pestään joka sekunti, sanoo Urho Selinummi.

Oppilaat kertovat, että he näkevät tällä hetkellä kavereitaan yhtä paljon, kuin ennen koronaa.

Opiskelua korona-aikaan tietokoneen äärellä. Kuva: Pihla Koskinen

Koronan vaikutus harrastustoimintaan

Koronakevät pysäytti melkein kaiken harrastustoiminnan. Pelitapahtumat ja suurin osa harjoituksista keskeytettiin, joitakin harrastuksia kuitenkin pystyi jatkamaan. Esimerkiksi ratsastusta pystyi jatkamaan, koska siinä voi pitää turvavälit. Monet alkoivat myös käymään pelaamassa frisbeegolfia ja golfia.

Harrastuksia, jotka keskeytettiin, pyrittiin jatkamaan kotona omatoimisesti. Esimerkiksi jalkapallossa ja salibandyssa tehtiin paljon lajinomaisia treenejä ja muita fyysisiä harjoitteita. Harrastustoimintaa pystyttiin jatkamaan toukokuun lopussa pienryhmissä ja heti kesäkuussa pyrittiin jatkamaan melko normaalisti. Kesäkuun jälkeen käytiin normaalisti treeneissä ja peleissä.

Syksyllä monessa harrastuksessa piti alkaa käyttää maskeja ennen harjoituksia, pelejä tai kisoja sekä täytyi noudattaa turvavälejä ja käyttää käsidesiä. Joissakin pelitapahtumissa tai kisoissa kiellettiin katsojat. Esimerkiksi salibandyssa turnausmuotoiset pelitapahtumat pelataan ilman katsojia kiihtymis- ja leviämisalueilla. Yksittäisissä peleissä saa kuitenkin olla katsojia, mutta kaikilla yli 15-vuotiailla on maskipakko ja alle 15-vuotiailla maskisuositus.

Jonna Kantola, Matilda Korju, Pihla Koskinen, Iiris Kyyrö
Artikkeli on alun perin julkaistu Keski-Hämeen koululaisnumerossa. Kirjoittajat ovat Hakkalan koulun 8.-luokkalaisia.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat