Pitäjät Lammi

Harvinaisuuksia Kirkkokallion kupeessa

Kirkkokallion kokoontumisajon järjestänyt Seppo Kouhia esitteli tapahtumassa poikansa Pekka Kouhian kanssa punaista Volvo Amazonia vuosimallia 1964. Kuva: Jussi Karvonen

Itävaltalaista Puchin moottoripyörä on harvinaisuus, jota on tultu ostamaan jopa Itävallasta saakka.

– En myynyt, vaikka tarjous oli aika hyvä. Tässä harrastuksessa ei kuitenkaan raha aina ratkaise, sanoo kärköläläinen Raimo Tuomisto.

Puchissa on ainutlaatuinen moottori sillä moottorissa on kaksi mäntää ja yksi sytytystulppa.

– Tällä moottorilla ei taida muita moottoripyöriä olla.

Tsekkiläiselle Tatra 603:lle vuosimallia 1963 ei ole varsinaisesti mitään määritetty hintaa, mikä puolestaan johtuu auton historiasta.

– Tätä mallia ei koskaan myyty, vaan se annettiin ansioituneille puolueen jäsenille tai muuten ansioituneille kansalaisille, sanoo kärköläläinen Kari Nummela.

Harvinaisuudet olivat esillä motoristitapahtumassa, jonka lammilainen Seppo Kouhia järjesti ensimmäistä kertaa Kirkkokallion kupeessa, 12-tien varressa Lammilla Pellavamarkkinoiden yhteydessä. Tapahtuman suosiosta yllättynyt isäntä saapui itse paikalle vuoden 1964 mallin Volvo Amazonillaan

– Eläkepäiviksi piti keksiä jotakin mukavaa puuhaa. Ajattelin pyytää samanhenkisiä kavereita ikään kuin kylään. Suosio oli yli odotusten, sanoo Kouhia.

Tatra oli edelläkävijä

Yksi Kirkkokallion kokoontumisajon erikoisuuksista oli Kari Nummelan Tatra.

Tatra oli aikanaan teknisesti hyvin edistyksellinen auto. Tatra 603:ssa oli ilmajäähdytteinen kahdeksanpyttyinen moottori. Myös auton linjat olivat hyvin poikkeukselliset. Tatra 603:ssa ei ole yhtään suoraa peltiä. Porchekin otti omiin malleihinsa piirteitä Tatrasta.

– Edistyksellisyyden takia monet autovalmistajat kopioivat Tatran tekniikkaa. Tatran edistyksellisyyttä kuvaa sekin, että saksalaiset autovalmistajat joutuivat maksamaan 11 vakavasta patenttirikkomuksesta sekä lukuisista vähäisemmistä rikkomuksista huomattavia summia.

Suomessa Tatra 603:t ovat laskettavissa yhden käden sormilla.

– Tiedän että Vehoniemen automuseossa on yksi kappale. Ei näitä montaa ole.

Nummelan omistukseen Tatra päätyi sattuman kautta

– Olin kaverini kanssa Classic Car-mobilistapahtumassa ja huomasimme, ettei siellä olut ainuttakaan Tatraa. Päätimme, että sellainen jostakin hankitaan.

Loppujen lopuksi Tatra löytyi kuulopuheiden perusteella ja vieläpä harvinaisemmasta päästä.

– Tämä auto on ollu Bakan-kenkätehtaan johtajien edustusautona. Auto päätyi Hollantiin entisöijälle, joka ei saanut tehtyä kunnostusta loppuun. Hollantilaisella harrastajalla oli suomalainen tuttava, jolle auto päätyi, mutta tämäkään ei ehtinyt autoa kunnostaa. Ostin sen häneltä ja jonkin verran autoa entisöin, mutta minulle se oli aika helppoa, koska osia on nyt hyvin saatavilla Tatran uustuotannon ansiosta, Nummela kertoo.

Tatran toista mallia Tatra Plania tuotiin maahan virallisesti noin 300 kappaletta 1950-luvulla.

Valmistus loppui päästövaatimuksiin

Tatra lopetti henkilöautotuotannon vuonna 1997.

– Uudistuneiden päästövaatimusten takia tuotannon jatkaminen oli mahdotonta, koska ilmajäähdytteistä moottoria oli mahdotonta saada päästövaatimuksia täyttäväksi ja autoon olisi pitänyt kehittää kokonaan uusi moottori, Nummela tietää.

Desotolla on ajanut Mato Valtonenkin

Kärköläinen Jyri Kohonen saapui tapahtumaan 1980-luvun Desotollaan. Kohoset ovat autoharrastajia ja taloudessa on kuusi vanhaa autoa.

– Emme kerää merkkiä tai vuosimallia, pääsasia on, että ne ovat riittävän vanhoja. Yksi on omalta syntymävuodeltani 1949, sanoo Martti Kohonen.

Desoto on Chryslerin tuotantoa ja sitä valmistettiin vuosina 1929–1961.

– Ei näitä Desotoja kovin paljon vastaan tule. Sen tiedän, että auto on ostettu Suomeen uutena ja Mato Valtosella tämä on joskus ollut, kertoo Jyri Kohonen.

Polttoainetta Desoto vie parikymmentä litraa sadalla kilometrillä.

– Tässä harrastuksessa ei polttoainekustannuksia kovasti mietitä. Desotossa ei ole sen enempää ohjaus- kuin jarrutehostumia joten tätä saa todella kääntää, Kohonen naurahtaa.

Seuraava kokoontuminen jo tiedossa

Seppo Kouhia oli tyytyväinen ensimmäiseen mobilistitapahtumaansa.

– Sana oli kiirinyt ja uskon, että seuraavaan kokoontumiseen on tulossa vielä enemmän motoristeja. Osa kävi nyt vain pyörähtämässä, osa viihtyi pitempään, kuten tämänkaltaisissa tapahtumissa yleensä tapahtuu. Seuraava tapahtuma on heinäkuun viimeisenä lauantaina, 27.7., kertoo Kouhia.

Tapahtumasta on paljon lisää kuvia Keski-Hämeen Loma-lehdessä. Lue Keski-Hämeen Lomalehti nyt veloituksetta digilehtenä

 

La 27.7. klo 8–14 Hauhon Yrittäjien kesätorilla, Vihniöntie 3, Hauho, on myös Nostalgiatorin ohjelmassa Wanhojen ajopelien kokoontuminen klo 8 alkaen ja ohiajo noin klo 11.

La 27.7. klo 12 alkaen Vanhojen autojen kokoontumisajo Kirkkokallion kentällä, Valtatie 12:n ja Mommilantien risteyksessä Lammilla. Järjestäjä Seppo Kouhia.

Ti 6.8. klo 18 Vanhojen autojen kokoontumisajo Huovilan puistossa, Museontie 27, Kärkölä. Järjestäjät Kärkölä-Seura ja Kärkölän kunta.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi, Säästö-Karit
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP