Pitäjät Keski-Häme

Keski-Hämeellä uusi omistaja ja päätoimittaja

Esa Joensuu jää eläkkeelle huhtikuun alusta. Kuva: Merja Hirvisaari

Keski-Häme-lehden pitkäaikainen omistaja ja toimitusjohtaja Esa Joensuu jää eläkkeelle. Hän on tänään torstaina myynyt lehden liiketoiminnan Mediatalo ESAlle.

Mediatalo ESA julkaisee ennestään kahta tilattavaa aluelehteä, Lahdessa toimitettavaa Etelä-Suomen Sanomia sekä Heinolassa, Sysmässä ja Hartolassa ilmestyvää Itä-Hämettä. Kaupunkilehtiä yhtiöllä on viisi: Uusi Lahti sekä Seutunelosiin kuuluvat Nastola-lehti, Hollolan Sanomat, Orimattilan Aluelehti ja Asikkalassa ilmestyvä Päijät-Häme. Lisäksi sen mediavalikoimaan kuuluu Lahdessa ja lähialueilla vaikuttava Radio Voima.

Esa Joensuu ehti toimia Keski-Hämeessä yrittäjänä 30 vuoden ajan.

– Olen hyvillä mielin luopumassa tästä liiketoiminnasta ja jäämässä eläkkeelle. Olen myös tyytyväinen, että lehti saa omistajan, jolla on tietoa ja kokemusta sekä maaseudun asioista että paikallislehdistä. Saamme nyt leveämmät hartiat kehittää asioita eteenpäin, Joensuu sanoo.

Eläkkeelle jäävä lehtikustantaja aikoo keskittyä omien sanojensa mukaan ”harrastuksiin ja muuhun puuhailuun”. Autotallissa odottaa kunnostusta muutama kilpa-auto muistona Joensuun kilpa-ajokaudelta 1990-luvulta. Vaimon kanssa on myös jatkossa mukava viettää laatuaikaa ilman työaikatauluja.

Seutunelosista päätoimittaja myös Keski-Hämeelle

Uudeksi päätoimittajaksi Keski-Hämeeseen on nimitetty filosofian maisteri Ville Hakala, 44. Hän jatkaa myös nykyisessä tehtävässään Seutunelosten päätoimittajana.

– On hienoa päästä jatkamaan Esa Joensuun työtä perinteikkään paikallislehden luotsaamisessa. Keski-Häme on aina ollut kunnianhimoinen ja taitavasti tehty lehti, joka on lähellä lukijoitaan ja alueensa toimijoita. Tällä linjalla pysytään myös jatkossa, Hakala sanoo.

Ville Hakala. Kuva: Katja Luoma

Hakalan mukaan tarkoituksena on jatkossakin tehdä monipuolista paikallislehteä ihmiseltä ihmiselle. Levikkialueen yleisen vireyden lisäämisen ja paikallisen yritystoiminnan puolesta liputtamisen hän kokee tärkeäksi. Hakala myös lupailee, että ”pientä freesausta” lehden ulkoasuun voi olla luvassa, mutta ensin hän haluaa tutustua kunnolla lehteen ja sen toimintaympäristöön.

– Vallitsevassa koronavirustilanteessa tämä taitaa nyt aluksi tarkoittaa ahkeraa soittelukierrosta, mutta kunhan epidemia tästä rauhoittuu, niin kierrän tutustumassa levikkialueeseen ja sen ihmisiin ihan ”livenäkin” juttukeikoilla ja tapahtumissa. Toimituksessakin järjestetään sopivan hetken koittaessa avoimien ovien päivä, jolloin lukijat voivat tulla tapaamaan koko lehden väkeä, Hakala sanoo.

Uuden päätoimittajan mielestä tulevaisuuden paikallislehden pitää palvella lukijoitaan kaikilla alustoilla.

– Digitalisaation edetessä Keski-Hämeessäkin on jo tehty ansiokas digiloikka, mikä on ollut pienelle itsenäiselle lehdelle iso ponnistus. Lehti palvelee lukijoitaan paitsi printtinä, myös aktiivisena uutissivustona verkossa ja mobiilissa. Printtilehti on edelleen paikallislehden lippulaivatuote, mutta sen rinnalla on kehitettävä digitaalisia palveluja, joiden käyttöön nuoremmat ikäpolvet ovat jo kasvaneet ja tottuneet. Toimivat digipalvelut ovat tärkeitä myös kauempana asuvia Keski-Hämeen tilaajia ajatellen, joita on ilahduttavan suuri määrä. Diginä he voivat lukea alueen tapahtumista tuoreeltaan.

Keski-Häme täydentää konsernin tarjontaa

Mediatalo ESAn paikallisjohtajan Jarkko Haukilahden mukaan Keski-Häme täydentää hyvin yhtiön  mediatarjontaa.

Esa Joensuu ja Jarkko Haukilahti.
Kuva: Merja Hirvisaari

– Keski-Häme on hyvin hoidettu ja alueellaan arvostettu lehti, joka pureutuu hyvin paikallisiin tapahtumiin. Lehden levikkialue on sopivasti liitoksissa nykyisten lehtiemme kanssa eikä päällekkäisyyttä juuri ole, Haukilahti sanoo.

Haukilahden mukaan sekä Keski-Hämeen että muiden lehtien lukijoille kauppa voi tarkoittaa entistä monipuolisempaa sisältöä ja mainostajille uusia markkinoita.

Mediatalo ESA on ollut osa Mediatalo Keskisuomalainen -konsernia vuodesta 2016. Konserni on laajentunut uusille alueille aktiivisesti yrityskaupoilla. Viimeisin suurempi ostos tapahtui vuosi sitten, kun Mediatalo Keskisuomalainen osti Kaakon Viestinnän ja ESV-Paikallismediat.

–Tämäkin hankinta perustuu konsernimme kasvustrategiaan. Keski-Häme sopii hyvin kasvavaan mediaperheeseemme, Mediatalo Keskisuomalaisen konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi sanoo.

Kanta-Hämeen kaltaisia tilattavia paikallislehtiä konsernissa on tuoreimman kaupan jälkeen tasan 30.

– Keskisuomalainen Oyj uskoo vahvasti tilattaviin paikallislehtiin. Ne ovat säilyttäneet asemansa ja säilyttävät myös tulevaisuudessa. Tarve paikalliselle tiedolle vaikuttaa vain korostuvan maailman myllertäessä ympärillä, Kangaskorpi sanoo.

 

 

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski