Pitäjät

”Kiekkotermiä käyttääkseni, nyt on momentum!”

Keskisillä on ollut kiireinen kesä. Nikke on tehnyt koko kesän joka viikko joitain uuteen työhön liittyviä tehtäviä. Marialla on vielä nuoremman tyttären rippijuhlat järjestettävänä ennen lähtöä Kazakstaniin. Kuva: Sirpa Selonen

Jo nuorina vastavalmistuneina opettajina Maria ja Nikke Keskinen miettivät, että yksi vaihtoehto opettajan työn tekemiseen olisi joskus lähteä opettamaan ulkomaille. Molemmat löysivät kuitenkin ensin paikkansa Koskelta ja perhe perustettiin Lammille.

<@Hkoski>Hämeenkoski<@$p>, <@Lammi>Lammi<@$p>

– Siinä menikin toistakymmentä vuotta, kun meillä oli aina joku vaipoissa, Nikke tokaisee.
Nyt pariskunta ja kuopuksensa Onni valmistelevat muuttoa Almatyyn Kazakstaniin.
– Nyt on hyvä tilanne. Lapset ovat kasvaneet, mutta ei ole vielä tulossa lapsenlapsia, ja omat vanhempamme ovat vielä hyvissä voimissa, jatkaa Maria, joka lopulta anoppinsa yllytyksestä haki alkuopettajan paikkaa High Tech Academy -koulusta, jonne Nikke oli hakenut rehtoriksi.

Opetusalan osaaminen – suomalainen vientituote

Kaikki lähti siitä, kun Nikke ilmoittautui suomalaisen koulutusvientiyhtiön, EduCluster Finlandin, asiantuntijaryhmään. Yhtiö tekee kansainvälistä koulutuksenkehittämistyötä monissa maissa. Kazakstanin Almatyssä muutamat koulutetut ja kansainvälisesti verkostoituneet vanhemmat olivat perustaneet yksityiskoulun, High Tech Academyn, koska heidän mielestään perinteinen paikallinen kouluopetus ei vastaa tulevaisuuden työelämän haasteisiin. Koulu teki sopimuksen EduClusterin kanssa, joka laittoi ammattilaiset hakuun. Kouluun haettiin rehtoria, ja Nikke haki paikkaa. Keväällä ilmeni, että Marian alkuluokkakokemuksesta oltiin myös kiinnostuneita. Niken valinnasta tuli ensin vahvistus toukokuussa ja Maria sai omansa pari viikkoa myöhemmin.

Suomalaista osaamista viedään myös oppikirjojen ja koulurakentamisen ja -kalusteiden muodossa. High Tech Academyn oppilaskalusto sattuu olemaan samanlainen kuin Hämeenkosken koulussa.

Pioneereina modernin opetuksen kehittämisessä

Keskiset lähtevät Almatyyn elokuun alussa. Heidän lisäkseen kouluun on nyt palkattu kaksi muuta suomalaista opettajaa ja yksi amerikkalainen. Loput opettajista ja muusta henkilökunnasta ovat paikallisia. Toinen suomalainen alkuluokkaan perehtynyt opettaja on Ulla Tuukkanen, joka on hämeenkoskelaisille tuttu opettaja muutaman vuoden takaa.

– On hienoa, että olemme Ullan kanssa jo tuttuja keskenämme. Ei mene keskinäiseen tutustumiseen aikaa, vaan pääsemme heti kehittämään alkuluokkatoimintaa, Maria kertoo.
Almaty on vuosisatainen Keski-Aasian kauppapaikka. Asukkaista 40 prosenttia on muslimeja, 40 prosenttia ortodokseja ja loput ovat muita uskontoja, koska miljoonakaupungissa on 120 erilaista kansallisuutta. Koulussa ei kuitenkaan opeteta ollenkaan uskontoa. Sosiaalisuuteen ja yhteisöllisyyteen liittyvä oppitunti on sen sijaan joka aamu kaikille oppilaille viidesluokkalaisista ylöspäin, ja nuoremmat opettelevat yhteisöllisyyden taitoja muun opetuksen yhteydessä.
HTA on yksityiskoulu, jonne haetaan erikseen. Ikäryhmät tulevat olemaan päiväkodista lukiolaiseen. Oppilaille tehdään psykologinen oppimisvalmiuksia arvioiva testi, jolla mitataan muun muassa lapsen kykyä oppia englantia, koska se on koulun opetuskieli. Muut käytössä olevat kielet ovat venäjä ja kazakin kieli.
Koulun lukuvuosimaksu on 10.000 dollaria. Sekä oppilaat että henkilökunta saavat aamiaisen, ravintolatasoisen lounaan noutopöydästä ja iltapäivällä vielä välipalan. Lounastauko kestää 40 minuuttia. Aikuiset ovat oppilaiden mukana ruokailemassa. Koululla on myös oma psykologi, terveydenhoitaja, oppilaanohjaaja, talonmieshenkilöstöä ja joka ryhmässä on oma apuopettaja, joka puhuu venäjää.
– Meillä on neljä isompaa haastetta edessä, Nikke kertoo. Uuden koulun arki, suuremman koulurakennuksen rakentaminen, vuoden kestävä hyväksymisprosessi kansainväliseksi kouluksi ja vielä se, jota en ole ehtinyt Mariallekaan sanoa: Tarkoitus on myös kehittää paikallisten opettajien täydennyskoulutusta uuteen opettajuuteen, jotta paikallinen koulujärjestelmä aikaa myöten pystyy myös paremmin vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.

Arvot korostavat tulevaisuuden tarpeita

Koulu alkaa syyskuun alussa ja kestää 10 kuukautta. Ennen koulun alkua henkilökunta Niken johdolla tekee koululle strategian, jossa yhdistetään suomalaista opetussuunnitelmaa, laaja-alaista osaamista, Kazakstanin omat erityispiirteet ja kulttuuri sekä kansainvälisen koulun tavoitteet. HTA on PBL-koulu eli projektilähtöinen koulu. Mukaan otetaan Suomesta myös ”Liikkuvan koulun” periaatteet ja muutamia pelejä, jotka auttavat oppimaan. Sähköisiin oppimisympäristöihin panostetaan.

– Koululla on kaksi arvoa, jotka ohjaavat strategian suunnittelua. Ensimmäinen arvo on kasvaminen aktiiviseksi yhteisön jäseneksi ja toinen arvo on luova ongelmanratkaisukyky. Kaiken opetuksen ja toiminnan pitää siellä lopulta liittyä näihin kahteen arvoon, selittää Nikke.
– Hienoa on, että päästään itse rakentamaan opetussuunnitelma, jota aletaan noudattaa. Opettajan rooli mentorina ja projektien ohjaajana korostuu, hän jatkaa innostuneena.
– Itsellekin tulee todella koulutuksen vuosi. Paljon on varmasti jäänyt eväitä takataskuun, kun tulee takaisin Hämeenkoskelle, sanoo Maria.

Kulttuurivientiä ja uusia kokemuksia

Keskiset ovat saaneet vuodeksi virkavapaata. Molempien esimiehet ovat kannustaneet kansainvälisen kokemuksen hankkimiseen. Onnilla on vapaaoppilaspaikka HTA:ssa ja Maria opettaa pojalleen muun muassa ruotsin kielen kotiopetuksena. Isovanhemmat ovat lupautuneet hoitamaan Keskisten kotia ja katsomaan kotiin jäävien tyttöjen perään.

– Onneksi on Whatsapp-puhelut, että puolin ja toisin voidaan olla yhteydessä aina, kun tarvetta ilmenee, Nikke sanoo lohduttavasti.
Koulu on vuokrannut Keskisille työsuhdeasunnon, mutta työeläkemaksut vuoden ajalta ja laajennettu matkavakuutus jäävät omiksi kuluiksi.
– Olen nähnyt kuvia täysin kalustetusta asunnosta, jossa on jopa piano. Otan mukaan yhdet lakanat ja pyyhkeet jokaiselle ja haen sitten loput tarvittavat lähellä olevasta Ikeasta, nauraa Maria.
– Kaupunki on vuoren rinteellä ja matalassa laaksossa. Vuorilla on hyviä patikkamaastoja. Kaupungin ilma saattaa olla välillä huonoa ja herkemmät ihmiset joutuvat käyttämään hengityssuojaimia. Ympäristöasioista ja kierrätyksestä saa hyviä projekteja kouluun ja Onnin kanssa opetetaan geokätköilyn idea oppilaille, koska sitä voi harrastaa kaupungissakin, Maria mietiskelee ajatukset jo Kazakstanissa.
– Minä olen ajatellut viimeistään joululomalla viedä mukanani salibandymailat, sanoo Nikke, joka on jo aikanaan aloittanut salibandykerhot Koskella ja ollut perustamassa Kosken Dynamoa.

.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat