Pitäjät

Korona näkyy maaseudun lähikaupoissa

Juha Kostiainen. Kuva: Jussi Karvonen

Koronavirus näyttää vaikuttaneen maaseudun vähittäiskauppaan jopa myönteisesti. Korona on ilmeisesti saanut ainakin osan kesäasukkaista muuttamaan mökeilleen tavallista aikaisemmin, ja paikkakuntalaisetkin suosivat omaa myymäläänsä entistä enemmän

Yleisesti ottaen myynti on Suomessa kasvanut sellaisilla paikkakunnilla, joilla on runsaasti kesäasuntoja.

– Koko toiminta-alueellamme myynti on kasvanut sellaisilla paikkakunnnilla, joissa on runsaammin kesämökkejä muun muassa Hauholla tai Lammilla, sanoo asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä Osuuskauppa Hämeenmaasta.

Myymäläkohtaisia myyntejä ei Järvenselkä lähde kommentoimaan. Kertaostokset ovat hänen mukaansa kasvaneet, koska kaupassakäyntejä on pyritty vähentämään.

– Valmisruokien myynti on kasvanut. Koronaepidemian aikana myös asiakkaita on ollut tasaisemmin. Riskiryhmät ovat asioineet aamuisin, joten valistus on tässä suhteessa mennyt hyvin perille, Järvenselkä sanoo.

Kauppakeskukset hiljenevät

Kun oleskelua julkisilla paikoilla on pyydetty vähentämään, eikä tilaisuuksia saa järjestää, on Tuulosen kauppakeskuksessakin ollut tavallista hiljaisempaa.

– Ennen Uudenmaan eristämistä täällä asioi jonkin verran verran autokuntia, joiden autot olivat aika lailla täyteen pakattuja. En tiedä, olivatko he sitten Uudeltamaalta vai eivät, mutta vaikuttivat siltä että kesämökeille vietiin tavaraa. Perinteisesti mökkiläisten läsnäolo on alkanut näkyä pääsiäisenä, sanoo Jari Päivärinta kauppakeskus Tuulosesta.

Lammin K-Market Maltaan kauppiaan Tuomo Honkasen mukaan korona on tuonut kauppaan uusia kasvoja

– Monissa perheissä tehdään etätöitä, ja niin lapset kuin vanhemmatkin ovat kotona. Jos vanhemmat ovat töissä esimerkiksi Lahden tai Hämeenlinnan seuduilla, he saattavat tehdä ruokaostoksensa kaupunkien marketeista työmatkoillaan. Nyt suositaan paikallisia kauppiaita, mikä on tietysti pelkästään hyvä juttu, sanoo Honkanen.

Korona voisi merkitä mökkikulttuurin uutta tulemista

YIT Oyj:n kestävästä kaupunkikehityksestä vastaavan johtajan ja tunnetun kaupungistumiskehityksen asiantuntijan Juha Kostiaisen mielestä koronavirus on tarjonnut todellisen unelmasyötön monen kunnan lapaan, mitä etenkin mökkikunnissa kannattaa hyödyntää.

– Mökkiläisten keski-ikä lienee jo yli kuudenkympin Etätyöstä tai monipaikkaisuudesta ei ole myöskään ollut taantuvien kuntien pelastajaksi ainakaan työllisyysasteen kasvattamisen mielessä, eikä nuoriso ole järin innostunut perikuntien tai vanhempiensa mökin käytöstä. Omia mökkejä nuori polvi ei juurikaan osta. Korona on muuttanut tilannetta hetkellisesti, ja tämä tilaisuus kannattaa hyödyntää, sanoo Juha Kostiainen.

Etätyöt ovat hänen mukaansa hieman yleistyneet, mutta mökkikäisyys on vähentynyt.

– Nyt olisi mahdollisuus hieman palauttaa kiinnostusta mökkeilyyn, koska ulkomaanmatkailu saattaa olla aika pitkään epäsuosiossa. Monipaikkaisuudesta puhutaan, mutta sen eteneminen muun muassa edellyttäisi nuorten innostumista mökkiläisyydestä.

Kostiaisen mukaan kuntien ja myös rakennusalan aktivoituminen voisi tuottaa tuloksia.

– Ympärivuotista mökkeilyä tulisi helpottaa, purkaa erilaisia byrokratian esteitä ja saattaa lupakäsittelyt tehokkaiksi sekä nopeiksi. Monesti tontti on arvokkaampi kuin vanha mökki, joten nyt olisi aika tarjota mökkiläisille edullista saneerausta tai jopa uuden mökin rakentamista, Kostiainen visioi.

– Moni mökki on tänä päivänä aika hyvin infrastruktuurin saavutettavissa, joten esimerkiki 5G-yhteyksiä voisi parantaa. Jos rantakaavat eivät ole edenneet, kaavoitukseen voi laittaa puhtia. Markkinointia voisi tehostaa ja talotehtailla luulisi olevan kapasiteettia mökkimarkkinoille.

Kostiaisen mukaan nyt tarvitaan suhteellisen valmiita tontti- ja talopaketteja.

– Vanhempi polvi osaa korjata ja rekentaakin itse, mutta nuoret ovat tottuneet ostamaan palveluita. Lähipalveluiden tarjonta on viime vuosina kehittynyt ja esimerkiksi lähiruuan kysyntä kasvaa.

Yleinen ilmapiiri suosii nyt mökkeilyä

– Historiassa on ollut kaikenlaisia katastrofeja ja epidemioita, jotka eivät ole kaupungistumiskehitystä missään täysin hidastaneet. Itse koronakriisiäkin suurempi kysymys monen maaseutumaisen tai haja-asutusalueen kunnan kannalta on se, miten syntynyt mökki-momentum hyödynnetään. Monien lähteiden mukaan mökkikauppa on elpynyt ja hinnat ovat nousussa. Tulevaisuus näyttää, onko se totta, mutta joka tapauksessa tämä saattaa olla viimeisiä mahdollisuuksia mökkikulttuurin uuteen tulemiseen, Kostiainen sanoo.

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat