Kuljetusalan kannattavuus on pysynyt heikkona

Kuva: Jussi Karvonen

Yksityiset eivät voi vastata valtio-omisteisten yhtiöiden haasteisiin.

Kuorma-autoilijat elävät ahtaalla, sillä kannattavuus alan yrityksillä on ollut jo pitkään huono.
– Oma kattojärjestömme SKAL tuntuu olevan aika hampaaton. SKAL ei halua oikein tuoda esiin negatiivisia asioita, mikä meitä vähän ihmetyttää. Teimme viisi vuotta sitten aloitteen alan kannattavuuden selvittämiseksi, mutta Turun Yliopiston tekemää tutkimustulosta ei ole tuotu yleiseen tietoon, sanoo Lammin Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n  puheenjohtaja Janne Salomaa.

Yhdistys vietti 60-vuotisjuhlaa syyskuun puolivälissä. Kuljetusyrittäjillä on Lammin yhdistyksessä 26 yritysjäsentä, joista suurin osa on yhden tai kahden auton yrittäjiä.

– Kahden auton yrittäjää pidetään jo kuljetusliikkeenä. Jäsenistössä on muutama, joilla on hieman suurempi määrä autoja, Salomaa kertoo.

Hänen oma yrityksensä toimii maansiirtoalalla ja kuljettaa maa-aineksia kantahämäläisille sorayrittäjille.

– Kuljetusalalla hankalimmassa asemassa ovat teollisuuden ja suurten huolintaliikkeiden alihankintana kuljetuksia hoitavat yritykset. Suurin hankaluus ovat kotimaiset valtio-omisteiset yhtiöt, jotka pystyvät hintakilpailemaan veronmaksajien rahoilla, eikä yksityisillä yrityksillä ole mitään mahdollisuutta vastata kilpailuun, Salomaa lataa.

Erikoistuminen kannattaa hänen mukaansa jossain määrin. Kulut ovat kuitenkin kaikilla kuljetusyrittäjillä kasvaneet, mutta hintoja ei ole saatu nostetuksi.

Janne Salomaa. Kuva: Jussi Karvonen

Lammin Seudun Kuljetusyrittäjät ry:n puheenjohtaja Janne Salomaan mukaan pienillä alan yrityksillä ei ole mahdollisuuksia vastata hintakilpailuun.

– Oma lukunsa on autoilijan kalusto. Kalusto on vaihtokelpoinen 5–6 vuoden ikäisenä, jona aikana sen hinta pitäisi saada kuoleentumaan. Nykytaksoilla se on aika toivotonta, sanoo Salomaa.
Nuorten tuleminen alalle on hänen mukaansa miltei mahdotonta ilman, että he perivät kalustoa ja toimivan yrityksen.

Juhlapuheen pitänyt kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana Kalle Jokinen (kok) muistutti, että Suomi on suuri, harvaan asuttu maa, joka on kumipyörämaa ja tulee sitä aina olemaan.

– Autossa on junaan verrattuna yksi ylivoimainen ominaisuus, kääntyvät etupyörät. Autoilusta kerätään verotuloina yli 8 miljardia euroa valtion kassaan. Perusväylänpitoon käytetään 1,4 miljardia euroa vuodessa, mutta raha jakautuu  epäoikeudenmukaisesti. Puolet käytetään tienpitoon ja puolet ratoihin, vaikka Suomessa on teitä 450 000 kilometriä ja ratoja vain 6000 kilometriä, sanoi Jokinen.

Jokisen mukaan hallitus  heikensi elokuussa kilpailukykyämme entisestään korottamalla liikennepolttoaineiden veroja 250 miljoonalla, joista noin 80 miljoonaa kerätään maanteiden tavaraliikennettä harjoittavilta kuljetusyrityksiltä.

– 200 000 kilometriä vuodessa ajavalle rekalle dieselveron nostot ovat tarkoittaneet 10 000 euron lisälaskua vuodessa.

Kalle Jokinen. Kuva: Jussi Karvonen

Kansanedustaja Kalle Jokinen näkisi ammattidieselin käyttöönoton yhdeksi keinoksi parantaa kuljetusalan kannattavuutta.

Hallitus on ensi vuoden budjetissa korottamassa ympäristöystävällisen, jopa 90 prosenttia päästöjä leikkaavan, muun muassa jätteistä valmistetun, parafiinisen dieselin veroa.Jokinen ehdotti ammattidieselin ottamista käyttöön. Ammattidiesel tarkoittaa kuorma-autoliikenteen käyttämää, kevyemmin verotettua dieselpolttoainetta.

– Käytännössä ammattidiesel tarkoittaa, että kuljetusyritykset saavat tankkaamansa dieselin polttoaineverosta palautusta. EU sallii kokonaispainoltaan yli 7,5 tonnin kuorma-autoissa käytettävän muita ajoneuvoja kevyemmin verotettua dieseliä. Ammattidieselin avulla kuljetusalan verorasitusta ja kustannuksia olisi mahdollista laskea noin 200 miljoonalla eurolla vuodessa, Jokinen sanoi.

Lammin seudulle on saatu viime vuosina väännettyä päällystykset usealle tieosuudelle.

– Jatkuvaa alueellista vaikuttamista tarvitaan investointien saamiseksi. Yksi tapa vaikuttaa on tehdä järjestön nimissä esityksiä korjattavista kohteista. Jokainen voi myös aina soittaa Tienkäyttäjän linjaan ja luoda sitä kautta painetta, Jokinen neuvoi.