Pitäjät Teemat Hauho

Kun aika on vaikea, tärkeintä on yhteistyö ja uuden oppiminen

Mirka Kauppisen yrityksen muutto uusiin toimitiloihin sujui hyvin. Asiakkaat ovat löytäneet uuteen paikkaan ja tulevat sinne turvallisin mielin. – Se on tärkeää, sillä tyytyväiset asiakkaat ovat parasta mainosta, Kauppinen iloitsee.. Kuva: Leea Puranen

Mirka Kauppinen on tehnyt asiakkailleen geelikynsiä ja geelilakkauksia uudessa toimitilassaan Hauhon kirkonkylällä kolmen kuukauden ajan. Aiemmin hän jakoi liiketilan toisen yrittäjän kanssa. Muuttoon antoi sysäyksen korona.

– Kun tilassa käyvät vain omat asiakkaani, väkimäärä on pienempi ja on helpompi pitää etäisyyksiä. Kun huolehdin kaikesta hygieniasta itse ja tiedän miten asiakkaani ovat täällä liikkuneet, voin olla varma, että kaikki tarvittava on puhtauden eteen tehty.

Yrityksensä Mirka Kauppinen käynnisti pari vuotta sitten. Hauholla hän on asunut viitisen vuotta. Kauneusalalla hän on työskennellyt kymmenen vuotta.

– Ulkopaikkakuntalaisena oma verkostoni oli alkuun aika pieni. Olen huomannut, että pienellä paikkakunnalla sana kulkee. Asiakkaat, tutut ja kylänmiehet auttavat minua eteenpäin.

Puhtaus kuuluu työhön

Jokaisen asiakkaan jälkeen Mirka Kauppinen desinfioi kaiken, mihin tämä on koskenut: lakkausten kuivattamiseen käytettävän uunin, tuolit ja tasot. Työvälineiden desinfiointi on kuulunut kuvioon jo valmiiksi. Käsidesin käytöstä huolimatta myös asiakkaan kädet puhdistetaan vielä uudelleen.

– Hygieniasta huolehtiminen on osa tätä työtä, mutta nyt kiinnitän siihen vielä aiempaa enemmän huomiota. Uudet tavat ovat muuttuneet rutiiniksi, joka todennäköisesti pysyy yllä jatkossakin.

Suurin muutos aiempaan on maskien käyttö.

– Käsidesi odottaa asiakkaita heti ovella, ja jokaiselle annan myös maskin puettavaksi.

Avajaiskahvit juodaan myöhemmin

Tautitilanteen kehittymistä Kauppinen seuraa jännittyneenä, vaikka omaan yritystoimintaan se ei olekaan vielä vaikuttanut.

– Koko ajan sitä pelkää, että tilanne muuttuu ja ovet käsketään laittaa kiinni.

Uuden liiketilan kunniaksi aiotut avajaiskahvit Kauppinen on päättänyt siirtää tulevaisuuteen.

– Suunnittelin muuton yhteyteen myös erilaisia arvontoja sosiaaliseen mediaan, mutta olen lykännyt toistaiseksi niitäkin. Asiakkaat ovat onneksi löytäneet uuteen paikkaan, ja tulevat tänne turvallisin mielin, Kauppinen kiittää.

Suvi Laine. Kuva: Leea Puranen

Suvi Laine ompelee uutta ja korjaa vanhaa. – Kertakäyttökulttuuri on vähitellen hiipumassa. Moni arvostaa tuotteiden kestävyyttä, ja ompeleita korjaamalla ja vetoketjuja vaihtamalla myös tekstiilijätteen määrä vähenee.

Ompelimolle uusi alku

Suvi Laine perusti ompelimonsa muutama vuosi sitten, mutta sujautti sen melkein heti pöytälaatikkoon pois muiden kiireiden tieltä. Päättyneenä kesänä oli aika kaivaa yritys esiin ja käynnistää toiminta uudelleen.

– Työskentelen toistaiseksi työhuoneellani Vihniössä. Oma liiketila on unelmani, mutta aika on epävarma, enkä siksi halunnut ottaa ylimääräistä riskiä. Kun tilanne selkiytyy, mietin asiaa uudelleen.

Töitä ompelijalla on riittänyt alusta alkaen varsin hyvin.

– Moni on löytänyt minut sosiaalisen median kautta. Kun he ovat kertoneet minusta eteenpäin, asiakaskunta on alkanut laajentua.

Kotimaisuuden arvo kasvaa

Koronan aiheuttamat taloudelliset huolet näkyvät myös Suvi Laineen työssä. Osa asiakkaista siirtää hankintoja myöhemmäksi.

— Toisaalta kotimaisten, lähellä valmistettujen tuotteiden arvostus on noussut. Asiakkaat ovat hintatietoisia, mutta myös laatutietoisia, Laine kiittää.

Maskeja, käsidesiä ja turvavälejä Laine käyttää asiakkaiden kanssa tapauskohtaisesti soveltaen niin, että tilanne on kaikille turvallinen.

– Korjausompelu onnistuu täysin ilman kontaktia noutopisteen kautta. Sovituksissa kontaktia ei voi välttää, mutta silloin sovimme asiakkaan kanssa toimintatavan yhdessä, Laine kuvailee.

Osaamista pitää kehittää

Yhteistyö ja yritystoiminnan kehittäminen ovat olleet Suvi Laineen koronakesän ja -syksyn keskeiset pyrkimykset. Etenkin yrittäjien välinen yhteydenpito on hänen mukaansa tärkeää.

– Aloittelevana yrittäjänä on arvokasta saada tukea ja vinkkejä ihmisiltä, joilla on ollut oma yritys peräti useamman vuosikymmenen, ja jotka ovat nähneet ja kokeilleet kaikenlaista. Muutaman paikallisen toimijan kanssa neuvottelen muistakin yhteistyökuvioista.

Apua ja oppia Laine saa myös koulun penkiltä. Hän suorittaa parhaillaan Suomen Yrittäjäopistossa yrittäjän ammattitutkintoa etäopiskeluna toteutettavassa kädentaitajien ryhmässä.

– Koulutuksen ansiosta tulee ajateltua omaa toimintaa uudella tavalla. Viisain oppi on olla laittamatta kaikkia munia samaan koriin. Omaa osaamista pitää kasvattaa laajasti, Laine miettii.

 

Katja Pitkänen. Kuva: Leea Puranen

Hygienia on aina ollut merkittävä osa kosmetologin työtä. – Turvavälejä ei ole mahdollista pitää, joten käytämme maskeja. Ajanvarauksia saa peruuttaa lyhyelläkin varoitusajalla, koska sairaana ei voi tulla hoitoon, Katja Pitkänen kertoo.

Harkittu paluu Hauholle

Kosmetologi Katja Pitkänen alkoi ottaa asiakkaita vastaan Hauhon kirkonkylällä sijaitsevan kampaamon yhteydessä lokakuun puolivälissä. Edellisen kerran hänellä oli työtila Hauholla useampi vuosi sitten.

– Täällä oli kyselty kosmetologin ja kasvohoitojen perään, ja minulta tiedusteltiin, tuntisinko sopivaa tekijää. Vähän aikaa harkitsin, ja tartuin tarjoukseen itse.

Pitkänen työskentelee valtaosan viikosta edelleen Hämeenlinnassa, ja käy Hauholla alkuun yhtenä päivänä viikossa. Tilanne joustaa tarpeen mukaan ja lisäpäivät ovat mahdollisia, jos tulijoita on enemmän kuin aikoja.

– Tuttuun paikkaan oli helppo tulla. Asiakkaat ovat toistaiseksi olleet uusia, mutta myös vanhat asiakkaani ovat varanneet aikoja.
Pitäjästä löytyy kysyntää

Toiseen toimipaikkaan laajentaminen on Katja Pitkäselle mahdollisuus kasvattaa asiakaskuntaa ja siten helpottaa selviämistä vaikeasta ajasta. Välineet ja tuotteet hänellä oli jo valmiiksi, joten suuria investointeja laajentaminen ei vaatinut.

– Ajattelen niin, että menen sinne missä on tarvetta ja kysyntää. Koska monet iäkkäämmät ihmiset eivät välttämättä pääse nyt kaupunkiin hoitoihin, voin itse tulla tarjoamaan niitä lähemmäs.

Pitkänen on päätynyt kasvattamaan myös palvelutarjontaa.

– Maskien käyttö voi lisätä iho-ongelmia, ja jatkuva peseminen ja desinfiointi kuivattavat käsiä. Olen miettinyt, millaisia keinoja voin tarjota ratkaisuiksi ja markkinoinut niitä.

Turvallista kanssakäymistä

Keväällä korona tyhjensi Katja Pitkäsen kalenteria. Kesän mittaan asiakkaat alkoivat palata takaisin. Hiljaisempina hetkinä Pitkänen on pyrkinyt kehittämään itseään ja yritystään.

– Suhtaudun tilanteeseen vakavasti, mutta yritän nähdä myös mahdollisuuksia. Olen käynyt lisäkoulutuksissa ja tarkastellut suuntaa, johon haluan itseäni ja yritystäni viedä.

Turvavälejä pitäessä ja ylimääräisiä kontakteja vältellessä ihmiset eivät ole yhdessä yhtä paljon kuin aiemmin. Se on saanut Pitkäsen huomaamaan ammatissaan uusia puolia.

– Työni ei ole vain ihonhoitoa. Samalla tulee juteltua monenlaisista aiheista ja asiakas saa hetken rentoutua. Tämä on turvallinen kanssakäymisen tapa.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski