Pitäjät Lammi

Lammin Sahti 35 vuotta

Pekka Kääriäinen. Kuva: Matti Siivonen

Lammin Sahti perustettiin kesäkuussa 1985 nimellä PK-Trading Oy, ja se merkittiin kaupparekisteriin 15.8.1985. Yhtiö otti 1989 nimekseen aputoiminimensä Lammin Sahdin. Yhtiö keräsi osakeannilla 1980 luvun lopulla, ja 90-luvun alussa osakepääomaa ja sai yli 60 uutta osakasta. Tänä päivänä yhtiön pääomistus on Kääriäisen perheellä 75-prosenttisesti. Yhtiön toimitusjohtaja on Sirpa Kääriäinen ja hallituksen puheenjohtaja Antti Kääriäinen.Yrityksen perustaja Pekka Kääriäinen on joutunut luopumaan osakkuudesta yhtiöön verottajan vaatimuksesta. Tämä liittyy oikeusprosessiin, jossa varottaja tulkitsee kahden pienpanimon riippuvuutta ja siitä seuranneita pienpanimoverohuojennuksen menetyksiä takautuvasti vuosilta 2013–2018. Asian käsittely on nyt korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

– Nyt asiasta on pyydetty lausuntoa EU-tuomioistuimelta, ja asia käsittely on siten kesken. Veroriita on kooltaan noin 150 000 euroa Lammin Sahdin osalta, Pekka Kääriäinen kertoo.

Lammin Sahdin liikevaihto oli vuonna 2019 2,1 miljoonaa euroa, ja liikevoitto 48 000 euroa.

Lammin Sahti on Suomen vanhin yhä toimiva pienpanimo. Yhtiön päätuote Lammin Sahti on palkittu 2018 Suomen parhaana oluena. Sahtia on vuosien saatossa myös viety pieniä määriä eri puolille maailmaa, ja Pekka Kääriäinen kertoo käyneensä myös keittämässä sitä neljässä eri panimossa USA:ssa.

– Sahtiurani alkoi vuonna 1970, siis 14-vuotiaana, kun naapurissa asui Rantasen Pentti, ja minulla oli ilo olla hänelle apurina sahtia keittämässä. Muutaman kerran jälkeen Pentti ehdotti, että tekisin itse sahtia. Siitä se sitten alkoi; Pentti tuli minulle avuksi ensikeittoon, eikä se varmaan muuten olisi onnistunutkaan. Sain lainaksi myös puisen saavin, josta sahtivierre juoksutettiin katajapedin läpi, Kääriäinen muistelee laatimassaan yrityksen historiikissa.

Lammin Sahdilla on oma vähittäismyymälä Kauppakeskus Tuulosessa sekä kahvilat Lahden matkustajasatamassa ja Heinolan satamassa. Sahtia valmistuu vuosittain noin. 20 000 litraa, ja sitä on 35 vuoden aikana valmistettu jo yli miljoona litraa.

Lammin Sahdilla on myös omaa tislaustoimintaa; yritys valmistaa sahdista viskiä nimellä Sahdin Henki–Spirit of Sahti.

Liikevaihdolla mitattuna Lammin Sahdin suurin tuote on tapahtuma Suuret oluet–pienet panimot (SOPP), jota on järjestetty isommissa kaupungeissa jo 18 vuoden ajan. Toiminta alkoi 2003 Lahden satamasta, ja tänä kesänä sitä ollaan järjestämässä vielä viidessä kaupungissa, mikäli korona ei niitä peruuta. Toistaiseksi vain Kuopion SOPP on tältä kesältä jouduttu perumaan.

Monia muita kesän tapahtumia on koronan vuoksi kuitenkin peruttu. Perinteisesti Lammin Sahdilla on ollut näkyvä rooli Lammin Pellavamarkkinoilla, ja monessa muussakin lähiseudun tapahtumassa. Yhtiön anniskeluvaunu onkin nyt päätetty muuttaa myymäläautoksi, joka kiertää Hämeessä kesä–heinäkuussa niillä paikkakunnilla, joissa piti tänä vuonna järjestää Sahtiravintola, mutta jonka korona peruutti. Myymälä autosta myydään mietoja suomalaisia pienpanimotuotteita ja pienten sekä paikallisten tuottajien elintarvikkeita.

Kiertue käynnistyy lauantaina 13.6. Lammilta, jossa auto on koko iltapäivän kello 12–18 Lammin Kopin edustalla. Päivän ohjelmaan kuuluu myös Lammin leijonien järjestämä sahtimestarin valinta; joka alunperin olisi pitänyt tehdä Pellavamarkkinoilla.

Tänä kesänä Lammin Sahti järjestää myös virtuaalisen SOPP-tapahtuman.Se toteutetaan Kääriäisen mukaan fyysisesti Logomolla Turussa, jossa on kaikki tekninen fasiliteetti valmiina.

– Tilaan luodaan ympäristö, jossa saadaan kotona ohjelmaa seuraaville riittävän mielenkiintoista katsottavaa kuuntelemisen lisäksi. Mukana on joukko alan ammattilaisia, harrastajia, pienpanimon edustajia ja musiikkia, Kääriäinen kertoo.

Mukana on lisäksi Turun Kauppakorkeakoulu, joka tekee tapahtumaan liittyvää tutkimusta osana laajempaa pilotointiprojektiaan. Projektin tieteellinen tarkoitusperä on tutkia viihdeteollisuuden toiminnan levittäytymistä internetin kautta kansainväliseksi ja sen mahdollisuuksista lisätä alalle työtä.

Sixpack suomalaisten pienpanimoiden oluista on uusin Lammin Sahdin tuoteinnovaatio, joka tulee myyntiin mukana olevien pienpanimoiden omissa myymälöissä 12.6.2020 alkaen ja K-ryhmän kaupoissa kesä–heinäkuun vaihteessa. Pakkaus on osa Lammin Sahdin SOPP-tuotteita ja siinä ovat mukana Bryggeri Helsinki, Fiskarsin Panimo,Iso-Kallan Panimo,Plevna/Koskipanimo,Teerenpeli Brewery & Distillery sekä Tornion Panimo. Sixpackin tuotteet vaihtelevat lagereista pintahiivaoluisiin ja vehnäolueen..

Maailmalla Lammin Sahti tunnetaan olutpiireissä Pekka Käriäisen mukaan aika hyvin. Tähän on vaikuttanut ehkä merkittävimmin olutguru Michael Jackson, joka kävi tutustumassa sahtiin Lammilla pariinkin kertaan 90-luvun alussa.

– Yhdessä edesmenneen toimittaja Unto Tikkasen kanssa tarjosimme sahtia savusaunan lämmössä aidosta katajaisesta sahtihaarikasta. Jackson vakuuttui sahdista niin paljon, että kirjoitti siitä aika ylistäviäkin artikkeleita niin kirjoihinsa kuin muihinkin julkaisuihin. Tämä on vuosien saatossa tuonut Lammille lisää toimittajia ja muitakin sahdista kiinnostuneita lukuisan määrän, Kääriäinen muistelee.

– Olenkin monesti todennut, että Lammin Sahti on paljon kokoaan tunnetumpi! Matkan varrella olen miettinyt, olisiko kannattanut valita toinen ammatti, mutta aina olen päätynyt samaan; tätä ei tehdä rahasta, vaan rakkaudesta olueen ja tietenkin sahtiin.

Lue myös: Malttia, malttia, single maltia!

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat