Pitäjät Lammi

Lammin VPK hankkii kevytpelastusyksikön

Kuva: Merja Hirvisaari

Lammin VPK on hankkimassa luultavasti yhtenä ensimmäisistä ellei ensimmäisenä vapaapalokuntana koko maassa kevytpelastusyksikön. Yksikkö saataneen operatiiviseen käyttöön loppuvuodesta, mikäli Palotorjuntarahasto avustaa osassa kustannuksista.

– Hankkeen kokonaiskustannus on 112 000 euroa, johon on mahdollista saada Palosuojelurahaston avustusta 40 prosenttia hankintahinnasta 140 000 euroon asti. Avustuspäätös saadaan kesäkuun alussa, minkä jälkeen alamme tehdä tavarantoimituksia, sanoo puheenjohtaja Henrik Selinummi.

Lammin VPK ry haki Hämeenlinnan kaupungilta kertaluonteista bullet-lainaa tuolle Palosuojelurahaston avustusosuudelle, joka on 44 800 euroa tämän vuoden loppuun asti.

– Meidän rahankerääjämme ovat olleet aikaisempina vuosina ahkeria, joten varoja on kertynyt.

Laina maksetaan kerralla pois korkoineen, kun avustus on kokonaisuudessaan ensin tilitetty yhdistykselle. Kanta-Hämeen pelastuslaitos on asettanut tämän hankkeen tärkeimmäksi sopimuspalokuntien hankkeeksi omalla alueellaan, ja on näin ollen puoltanut Palosuojelurahaston hakemusta.

– Kevytpelastusyksiköllä tarkoitetaan käytännössä VW Crafter -kevytkuorma-auton pohjalle rakennettua autoa, jossa on miehistötilaa kuljettajan lisäksi neljälle henkilölle. Autoon tulee paikat kuljettajalle ja yksikönjohtajalle sekä miehistötilaan paikat kolmelle. Yksikön varustuksena ovat hydrauliset työkalut ja korkeapainesammutusjärjestelmä.

Työkaluiksi yksikköön hankitaan UHPS-sammutusjärjestelmä, jolla kaksi henkeä pystyy suorittamaan tehokkaan alkusammutuksen sekä akkukäyttöiset hydrauliset pelastusvälineet. Lisäksi autoa on suunniteltu käytettäväksi ensivastetehtävissä, jolloin kohde saavutetaan nopeammin, kuin isolla pelastusyksiköllä. Lammilla on paljon pieniä mökkiteitä, joille isolla sammutusautolla on vaikea päästä.

Yksikköä tarjotaan rallijärjestäjille

– Kevytyksikkö ei korvaa isoa yksikköä vaan pikemminkin täydentää sitä. Ison auton miehistö vaatii minimissään neljä henkilöä, mutta kevytyksiköllä voidaan lähteä tilanteeseen kahdella henkilöllä. Yksikkö on tarpeen esimerkiksi tieliikenneonnettomuuksissa, pienemmissä rakennuspaloissa ja etenkin ralleissa turva-autona. Kahdella miehistön jäsenellä voidaan tehokkaasti aloittaa esimerkiksi alkusammutus tai tieliikennepelastaminen.

Lammin VPK:lla on vuodessa 5–6 rallitapahtumaa, joissa toimitaan EVA-yksikkönä.

– Tämä toiminta on yhdistyksen tulonhankintaa yhdistyksen toiminnan varmistamiseksi. Autourheilukerhot voivat ostaa meiltä turva-auton erikoiskokeille. Kevytpelastusyksikkö on hyvä lisä siihen kalustoon, jota voimme tarjota rallijärjestäjille, Selinummi sanoo.

Valtakunnallisestikin iso ongelma on vapaapalokuntien lähtövalmius. Sammutussopimus velvoittaa Lammin VPK:n saamaan pelastusyksikön liikkeelle viidessä minuutissa vahvuudella 1+3 sekä säiliöauton liikkeelle vahvuudella 0+1 kahdessakymmenessä minuutissa. Lisäksi sammutussopimukseen on neuvoteltu ensivastetoiminta ja muonitus. Vuosittain Lammin VPK saa hoidettavakseen 150–180 hälytystehtävää, ja näistä noin hieman vajaa puolet on ensivastetehtäviä.

– Meidänkin hälytysryhmässämme on aika monta sellaista, joilla on päivätyö muualla kuin Lammilla. Onneksi joillakin on työpaikka vielä Lammilla, ja he ehtivät hälytyksiin paremmin. Joka tapauksessa kaksi henkilöä on helpompi saada kokoon kuin neljä. Päiväaikaisen lähtövarmuuden varmistaminen on tämän hankkeen tärkeimpiä tavoitteita, Selinummi kertoo.

Ensimmäinen yksikkö vpk:n käytössä

Selinummen mukaan kevytyksikköä on pohdittu jo useita vuosia, mutta lopullinen päätös hankinnasta kypsyi viime vuonna. VPK:ssa oli puheissa ollut jo useamman vuoden ajan uuden kevytpelastusyksikön hankinta, ja viime vuoden puolella yhdistyksen hallitus asetti työryhmän miettimään ja suunnittelemaan uutta yksikköä. Suunnittelun lähtökohtana on saada käyttöön yksikkö, jota pystytään käyttämään niin kutsuttuna kärkiyksikkönä, joka suorittaa pelastustoimen ensitehtävät hälytyksissä. Tarvittaessa sitä voidaan operoida kahden hengen miehistöllä.

– Miehistönkuljetusautomme alkaa olla jo aika vanha, ja joka tapauksessa uutta kalustoa tarvitaan. Kevytpelastusyksikkö on monipuolinen. Tietääkseni näitä yksikköjä ei ole muilla vapaapalokunnilla ja vain muutamilla vakinaisilla palokunnilla, Selinummi kertoo.

Uusi yksikkö vaatii myös koulutusta.

– Korkeapainesammutustekniikkaa ei meillä ole nykyisissä yksiköissämme, joten tavarantoimittaja antaa käyttökoulutuksen laitteille.

 

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski