Pitäjät Teemat Hämeenkoski

Lentokone pääsee huoltoon ainakin maanteitse

Pertti Lehtinen ja Heidi Roisko. Kuva: Jussi Karvonen

Hämeenkoskelaista ammattitaitoa hyödynnetään naapurimaita myöten

Hämeenkoskelaisella Aerotecno Oy:llä on oma erikoisalansa, jonka ammattitaitoa hyödynnetään kotimaassa sekä aina Ruotsia ja Norjaa myöten. Perheyrityksellä on usean vuosikymmenen kokemus ilmailualasta.

– Korjaamme ja huollamme lentokoneita ja niiden moottoreita. Hämeenkoskelle koneet tuodaan tarvittaessa siivet taitettuna tai irrotettuina trailereilla. Meillä on toimipiste myös Asikkalassa Vesivehmaan lentokentällä. Moottorikorjaukset tehdään Hämeenkoskella, lentokonehuolto on pääasiassa Vesivehmaalla sanovat yrittäjät Pertti Lehtinen ja Heidi Roisko

Suomessa on viisi vastaavan tyyppistä lentokonekorjaamoa.

– Olemme kaikki jonkin verran erikoistuneet omiin konetyyppeihin, vaikka päällekkäisyyttäkin on. Me huollamme ja korjaamme alle 2000 kilon lentokoneita. Maksimissaan sen painoluokan kone on kuusipaikkainen. Näitä raskaampia koneita tulee nyt huoltoon ehkä enemmän kuin aiemmin, takavuosina ultrakevyet lentokoneet olivat pääosassa, pariskunta kertoo.

Kuva: Jussi Karvonen

Pertti Lehtisen ja Heidi Roiskon yritykseen tullaan monesti lentokoneilla, tosin maanteitä pitkin lavetilla. Kun koneessa on kääntyvät siivet, se voidaan tuoda siipineenkin huoltoon.

– Lentokoneen huoltaminen ja korjaaminen on luvanvaraista toimintaa. Meillä on ilmailuviranomaisen myöntämä korjaamolupa ollut vuodesta 1982. Luvan voimassaolo perustuu viranomaisen, Traficomin, tekemiin vuosittaisiin tarkastuksiin.

Hyvin pidetty lentokone on pitkäikäinen, pienkoneista suuri osa on peräisin 1960–1980-luvuilta, uudemmat ultrakevyet ovat 2000-luvun tuotantoa.

Suomen viisi alan yritystä pystyvät hyvin hoitamaan pienkoneet.

– Suomessa on ehkä noin 1500 pienkonetta liikennekoneet mukaan lukien. Lain mukaan kone täytyy määräaikaishuoltoa kerran vuodessa tai 50 lentotunnin jälkeen. Huoltoväli voi tuntua aika pieneltä mutta tavallisella harrastajalla, joka ei lennä työkseen kertyy keskimäärin kymmenkunta lentotuntia vuodessa. Toisaalta esimerkiksi lentokoulujen koneita tulee sesonkiaikana huoltoon noin kahden viikon välein. Joskus koneita tulee korjattaviksi erilaisten lentovaurioiden takia, sanoo Pertti Lehtinen.

Hän lentää itsekin, mutta lentotunteja kertyy tällä hetkellä suhteellisen vähän.

–Parhaimpina vuosina olin ilmassa noin 130 tuntia, nykyisin muutaman kymmenen tuntia vuodessa. Lennän koe- ja testilentoja, jotka ovat kestoltaan aika lyhyitä.

Lehtisen toiveena olisi lentokenttä noin varttitunnin matkan päässä Hämeenkoskelta.

–Joskus käytän kenttänä oman kodin viereistä peltoa. Aikoinaan pienkonekenttä oli Hollolan Hälvälässä, mutta alue meni puolustusvoimien käyttöön jo 1970-luvulla. Vesivehmaalla käydään vähintään kolme kertaa viikossa, sesonkiaikana joka päivä.

Kuva: Jussi Karvonen

Hyvin huollettu pienkone kestää vuosikymmenet käytössä.

Yrittäjänä toisessa polvessa

Pertti Lehtinen on alan yrittäjä toisessa polvessa. Yrityksen vetovastuun hän otti vuonna 2003 vanhemman polven tullessa eläkeikään

– Oma isäni on tunnettu Kone-Ollina. Hän korjasi ja viritti kaikenlaisia moottoreita kilpa-autoista moottoripyöriin. Hänen virittämillään kilpapyörillä on voitettu muun muassa 18 Suomen mestaruutta Road Racing -luokassa, Lehtinen kertoo.

Lentokoneet tulivat kuvaan mukaan 1979, jolloin yritys oli mukana PIK-20E-moottoripurjekoneen kehitystyössä.

– Meitä pyydettiin mukaan kehitystyöhön, koska moottorissa oli jonkin verran ongelmia. Kun ne saatiin ratkaistuksi, alkoivat lentokoneiden moottorit vähitellen olla se päätyömme. Nykyisin muita kuin lentokoneen moottoreita tulee työn alle hyvin harvoin. Jonkin verran huollamme esimerkiksi pelastuslaitosten käytössä olevia hydrokoptereita ja ilmatyynyaluksia. Niissä on pääasiassa käytetty lentokoneen moottoreita.

Seuraava askel on verkkosivujen uusiminen ja verkkokaupan perustaminen. Verkkokauppa on suunniteltu avattavaksi touko-kesäkuussa.

–Ryhdymme myymään netissä ilmailutarvikkeita ja varaosia.  Kaikki osat tilataan suoraan tehtailta koska jokaisen osan tulee olla jäljitettävissä aina raaka-aine-erää myöten. Uutta toimintaa on osallistuminen lentonäytöksiin näytöskoneiden teknisenä tukena esimerkiksi tulevana kesänä Suomen päälentonäytökseen Kaivopuistossa elokuussa, kertoo Heidi Roisko.

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat