Pitäjät

Maaseutuhankkeet esillä ja verkostoitumassa

Keskiaikaharrastajat Mari Nokkonen, Katleena Kortesuo ja Verka Vähätiitto esittelivät keskiaikapäiviä kyläkouluille järjestävää hanketta ja tutustuttivat keskiaikaisen jousen käyttöön. Taustaulla Tuulenpesässä Kataloisten kyläyhdistys tarjoili kylälounasta. Kuva: Maria Ilonen

Maaseutuohjelman viestintäkanava Hämeenraitti kokosi maanantaina yhteen ison joukon maaseutuhankkeita ja niiden rahoittajia Kanta- ja Päijät-Hämeen alueelta. Ensimmäistä kertaa järjestetty Hämeenraitti 4USCamp -tapahtuma keräsi kokoon noin 70 osallistujaa. Tapahtuman tavoitteena oli hankkeiden ja muiden maaseututoimijoiden verkostoituminen ja koulutus sekä myös hankkeiden esittely niiden rahoittajille.

Hämeenraitin tiedottaja Ulla Harju kertoo, että jo pidempään on yritetty viritellä verkostoitumista maaseuturahaston hankkeiden kesken.
– Tämän tapahtuman on tarkoitus olla ikään kuin lähtölaukaus säännölliselle kokoontumiselle sekä kerrotaan myös hankkeiden rahoittajille, mitä niissä oikein tehdään, Harju sanoo.
– Evo on upea alue, jota voisi monessa asiassa muutenkin hyödyntää ja tämä oli myös sopivasti suhteellisen keskellä Kanta- ja Päijät-Hämettä, hän sanoo paikkavalinnasta.
Kuluvalla toimintakaudella on ollut käynnissä noin 370 hanketta, jotka ovat voineet olla niin kylätalojen remontoimisia kuin isompiakin kehittämishankkeita.

Rahoitus vaikuttavuuden mukaan

Tapahtumassa tarjoiltiin Kataloisten kyläyhdistyksen järjestämä kylälounas Tuulenpesän nuotiokatoksessa.

– Halusimme esitellä myös kylälounasta, joka on mukava yhteisöllinen tapahtuma, kun syödään ja jutellaan yhdessä pöydän ääressä.
Maaseutuhankkeiden rahoittajina toimivat Ely-keskus ja Leader-ryhmät
– Ely-keskus rahoittaa isompia, koko Kanta- tai Päijät-Hämettä koskevia hankkeita, Leader-ryhmät taas pienempiä, paikallisia hankkeita, kertoo Jussi Pakari Linnaseutu ry:stä, joka on yksi Leader-ryhmistä ja rahoittaa Hämeenlinnan, Janakkalan ja Hattulan maaseudun yhdistysten ja yritysten hankkeita.
– Rahoituksen antamisesta päättää ryhmän hallitus, perusteena on esimerkiksi kyläläisten tai vesistöjen hyöty, hankkeen vaikuttavuus yleensä.
Rahoittajat pääsivät tutustumaan hankkeisiin paikalle rakennetuissa esittelypisteissä, jotka olivat myös järjestäneet leikkimielisen kilpailun rahoittajista koostuvien joukkueiden kesken.

Matkoja menneisyyteen

Ajan patinaa -hankkeen tavoitteena on kylätoiminnan ja kotiseututyön kehittäminen.

– Hämäläisen kulttuurin ja perinteiden nostaminen, Johanna Henttinen tarkentaa.
Ajan patinaa järjestää aikamatkoja menneisyyteen, jolloin voi elää uudelleen lapsuuden tai historian tapahtumia. Hanke on tutustuttanut aiemmin muun muassa kahvin ja joulunvieton historiaan. Evolla oli puiden väliin levitettyjä lakanoita, joihin oli mahdollista kirjoittaa tai piirtää, mihin haluaisi aikamatkan tehdä. Toiseen lakanaan taas kerättiin esineitä, joita voisi olla esillä 2100-luvun kotiseutumuseossa.
– Kotiseutumuseoissa on esillä pitkälti 1900–1950-luvun esineistöä. Nyt olemme miettineet, mitä esineitä tämän päivän arkielämästä pitäisi sijoittaa museoon, Henttinen kertoo.
Ehdotuksiksi tuli muun muassa lumilinko, läppäri ja navigaattori.
Ajan patinaa on myös valmistellut Facebookissa ilmestyvää juhannuskalenteria, jossa kerrotaan juhannusperinteistä ja -uskomuksista. Hanke laittoi rahoittajatahojen joukkueet heittämään rengasta ja rakentamaan yhden käpylehmän kantavan kaarnalaivan.

Toiveita oman kylän toiminnasta

Omalta kylältä Hämeessä -hanke taas kyseli, millaisia palveluja toivotaan omalle kylälle ja esitteli, mitä muissa kylissä on tehty. Kyläasiamies Elina Leppänen kertoo, että kyläyhteisöissä on lähdetty miettimään, mitä haluttaisiin tulevaisuudelta.

– Jos toisten tekemisistä saa idean, joka sopisi omaan kylään, sitä voidaan lähteä toteuttamaan itse, tai jos tarvitaan apua, voidaan järjestää kylän yhteinen ideariihi ja minä voin olla mukana idean eteenpäin viemisessä, Leppänen kertoo.
– Jos toteutus kaipaa työntekijöitä, tripla-hankkeen kautta voi hakea palkkatuettuja työntekijöitä, jotka ovat hyvin edullisia yhdistyksille.
Esimerkkinä toisten toiminnasta syttyneestä ideasta Leppänen kertoo, kuinka Hauholla bongattiin Ypäjän kylän yhteinen kyläsauna ja hoksattiin, että sellainen voidaan järjestää Lautsiassa, mistä tilat löytyvät. Kataloisten kyläyhdistyksestä Marja-Liisa Mäkelä, Rauli Syrjälä ja Jorma Mäkelä pohtivat Elina Leppäsen kanssa, miten nuoret saataisiin mukaan kylän toimintaan. Leppänen esitteli yhtenä vaihtoehtona Nuorten iltaa.
Hämeen Kylät ry taas on Kanta-Hämeen kyläyhdistysten yhteinen yhdistys, jonka tavoitteena on edistää maaseudun elinvoimaisuutta ja kylien vahvuuksien esiintuomista, yhdistyksestä kyläyhdistykset saavat apua ja neuvontaa. Hämeen Kylät ry muun muassa koordinoi 9.6. järjestettävää Avoimet kylät-tapahtumaa.

Keskiaikaa ja melontareittejä

Vesipisteellä päästiin kokeilemaan melomista. Hämeen Ammattikorkeakoulun ja Vanajavesikeskuksen Tavastia Blueways-hankkeessa on tavoitteena kasvattaa kansainvälisten matkailijoiden määrää Hämeen vesistömatkailua kehittämällä.

– Nyt esimerkiksi digitoimme melontareittejä, joita on viisi erilaista, lisäksi tehdään mobiililuontopolkuja, Evolle on tulossa tiedepohjainen ja Vanajavedelle kulttuuriin ja historiaan perustuva luontopolku, Mika Soramäki kertoo.
– Suolijärveltä lähtevää melontareittiä voi jatkaa Hauhon Pyhäjärvelle ja se on yksi hienoimpia reittejä, mitä on.
Keski-Hämeen alueella on vahva keskiaikaharrastajien joukko, ja nytkin paikalla oli Hämeenlinnan keskiaikayhdistyksen väkeä esittelemässä keskiaikaisen jousen käyttöä sekä Keskiaikamarkkinoille Keskiajan kulttuuria kouluille ja kylille -hanketta. Hankkeen puitteissa on käyty pitämässä kyläkouluille erilaisia pajoja sisältäviä keskiaikapäiviä. Mari Nokkonen ja Katleena Kortesuo toivovat Linnaseudun rahoittamalle hankkeelle jatkoa. Keskiaikapäivässä koululaiset voivat oppia ihan nykyelämässäkin tarvittavia käytännön taitoja.
– On olemassa neljäsluokkalaisia, jotka eivät ole koskaan edes raapaisseet tulitikkuja, Kortesuo kertoo.
Hanke on tavoittanut jo satoja, ellei tuhansia lapsia.

.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat