Pitäjät Lammi

Metsähallitus avasi uuden sosiaalisen karttapalvelun Evolle

Retkikompassi antaa tietoa esimerkiksi Evon retkeilyalueen varustuksista reaaliajassa. Kuva: Jussi Karvonen

Metsähallitus on rakentanut täysin uudenlaisen sosiaalisen karttapalvelun, jonka tavoitteena on avata Metsähallituksen paikkatietoa sosiaalisen median ominaisuuksien kera kaikkien metsässä liikkujien käyttöön. Karttapalvelua testikäytetään parhaillaan Ruunaan ja Evon retkeilyalueilla.

– Kyse on sosiaalisesta karttapalvelusta, jossa metsänkäyttäjät voivat opastaa toisiaan. Haluamme tarjota väylän, jossa paikkatietopohjaisesti pääsee osallistumaan alueiden käyttöön, kehitykseen ja toimintaan. Palvelussa käyttäjät voivat antaa palautetta Metsähallitukselle, alueen yrittäjille tai muille harrastajille, kehityspäällikkö Jere Rauhala Metsähallituksesta kertoo.

Metsähallitus ja käyttäjät samalla viivalla

Uuden palvelun kautta julkaistaan ajantasaista paikkatietoa alueilta ja sen kaikki keskustelut ovat avoimia, Rauhala jatkaa.

– Kaikilla osapuolilla on samat mahdollisuudet palvelun käyttöön yksittäisestä retkeilijästä sidosryhmiin.

Palvelun pilotointi on parhaillaan käynnissä ja se jatkuu joulukuun 10. päivään saakka. Metsissä liikkujilla on nyt mahdollisuus päästä kehittämään palvelua yhdessä Metsähallituksen ja karttapalvelua rakentavan Tietotemput Oy:n kanssa. Palautetta voi antaa palvelun pilottiversion kautta avoimesti kaikille. Pilottikäyttäjät voivat vaikuttaa palvelun sisältöön ja luonteeseen ehdottamalla palveluun toiminnallisuuksia ja ominaisuuksia.

– Sosiaalinen karttapalvelu on erittäin tervetullut. Näen myönteisenä sen, että palvelua kehittävät yhdessä samalla viivalla sekä Metsähallitus että käyttäjät, iloitsee retkeilytoimittaja Joppe Ranta.

Ranta pitää yhtenä palvelun etuna sitä, että retkeilijä saa tiedon, että hänen antamansa vinkki on tullut noteeratuksi.

– Jollei tieto noteerauksesta välittyisi, saattaisi Metsähallitus saada paljon viestejä, koska retkeilijät eivät olisi varmoja, onko tieto mennyt koskaan perille. Paikkatietojärjestelmän ansiosta Metsähallituksen retkeilyalueen hoidosta vastaavat henkilöt osaavat löytää maastosta paikan, jossa esimerkiksi korjaustoimenpiteitä tarvitaan. Monesti retkeilijät ovat aika suurpiirteisiä sen suhteen, miten he ilmoittavat esimerkiksi rikkinäisistä rakenteista. Evollakin on retkeilyreitistöä kymmeniä kilometrejä, joten pahimmassa tapauksessa paikkaa voi Metsähallituksen väki joutua etsimään pitkäänkin

Käyttäjät saavat sanoa sanansa

– Palvelu on suunniteltu mobiilikäyttö edellä, ja olemme pyrkineet tekemään sen mahdollisimman käyttäjäystävälliseksi. Palvelu varmaan muokkautuu jossakin määrin pilottien aikana, kuvailee toimitusjohtaja Teemu Joensuu Tietotemput Oy:stä.

Uusi palvelu vastaa myös julkisten toimijoiden digitalisaation lisäämiseen, avoimen datan jakamiseen ja vuoropuhelun lisäämiseen kansalaisten kanssa. Palvelussa oleva data on myöhemmin tarkoitus julkaista avoimena datana.

– Käyttäjät voivat nyt määrittää sen, mikä heille on retkeilyalueella tärkeää ja mihin he kenties haluavat muutosta. Toisaalta retkeilijät voivat välittää esimerkiksi luontohavaintoja tai omia retkeilyvinkkejään. Käyttäjät voivat tuoda omia aihealueitaan palveluun. Palvelu on kaksisuuntainen mikä on tietysti iso etu. Palvelun kautta he voivat keskustella ja kertoa havainnoistaan, kysyä ja antaa palautetta retkeilyalueesta, tehdä ehdotuksia, osallistua alueella tapahtuvaan toimintaan, pitää yhteyttä Metsähallituksen väkeen, pitää yhteyttä alueen palveluntarjoajiin ja yrittäjiin ja varoittaa esimerkiksi keliolosuhteista tai vaarasta, sanoo Joensuu.

Etukäteistutustuminen helpottaa retkeilyä

Palvelu pelannee Evon jokaisessa kolkassa. Katvealueita ei juurikaan Evolla ole.

– Saamme luettua yleisöltä välittynyttä palautetta alueen joka kolkasta, Jere Rauhala sanoo.

Palvelun kautta retkeilijä voi tutustua jo etukäteen kohteeseen.

– Hän näkee alueiden palvelut, kuten nuotiopaikat, laavut ja vedenottopaikat. Voimme laittaa palveluun omia tiedotuksiamme alueen käyttöön liittyen. Palvelussa voivat myös vaikkapa metsäomistajat jakaa omia tiedotuksiaan, sanoo Rauhala.

Palvelua kehittävät yhdessä Metsähallituksen ja Tietotemput Oy:n kanssa Suomen Latu, Suomen Partiolaiset sekä Joppe Ranta Retkinikkari-sivustolta. Karttapalvelun verkko-osoite on www.retkikompassi.fi

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP