Pitäjät Hauho

Moottorikelkkailija ajaa vain oikeilla urilla

Kelkkailukuri on Hämeessä hyvä. Kuva: Jussi Karvonen

Jäämerelle ei enää pääse, mutta 200 kilometriä riittää monelle.

Moottorikelkkailijat ovat tänä talvena päässet urille kunnon lenkkejä, mikä ei ole ollut pariin talveen mahdollista. Talvi on näkynyt myös seurojen jäsenmäärissä

– Seuran jäsenmääräkin on hieman kasvanut. Enimmillään meillä on ollut 580 jäsentä, mutta määrä puolittui huonojen talvien takia. mutta tänä talvena on jälleen tullut uusia jäseniä, sanoo Hämeen Safarikelkkailijoiden puheenjohtaja hauholainen Harri Tuominen.

Hämeenlinnan seudulla on kelkkauria noin 200 kilometriä

– Uria on Lammilta Liesoon ja Lammilta voi ajaa Tuuloksen kautta Eteläisiin, josta voi kelkkailla Hauholle tai Hämeenlinnan suuntaan. Hauholta pääsee Hattulan kautta Iittalaan, ja Eteläisten jälkeen voi Hämeenlinnan sijasta jatkaa Turenkiin.

Takavuosina Keski-Hämeestä ajettiin kelkoilla jopa Jäämerelle saakka, eikä tuo mahdollisuus ole nytkään kovin pitkästä matkasta kiinni

– Meiltä puuttuu nyt väli Kuohijärveltä Auttoisiin. Aikoinaan seura pystyi pitämään tuon välin ajettavassa kunnossa, mutta huonot talvet ovat syöneet yleisesti talkoointoa. Nytkin olisi mahdollista ajaa Padasjoelta Jämsän kautta Jäämerelle.

Tuominen puhuu nimenomaan urista, reitti ei ole sanana maanomistajan eikä kelkkailijan mieleen.

– Suomessa kelkkareittejä on 3800 kilometriä, ja ne kaikki ovat käytännössä Pohjois-Suomessa.

Reitti tarkoittaa sitä, että maapohja on valtion lunastama. Reitti on verrattavissa maantiehen, niitä ei Etelä-Suomeen perusteta muun muassa vaihtelevien talvien takia.

Ura sen sijaan tarkoittaa maanomistajien luvalla perustettuja kelkkauria, joita seurat kunnostavat talkoilla ja omalla kalustolla.
Maanomistajat ovat suhtautuneet pääosin hyvin myönteisesti uriin. Vuosittain urasto vaihtelee, sillä joillekin pelloille ei viljelyn takia kelkkailu joka vuosi sovi.

– Seuran vastuulle jää uran raivaus vesakosta, mahdollisten kaatuneiden puiden korjaus ja etenkin uran merkitseminen. Kunnostus on tehtävä sulan maan aikana. Esimerkiksi Eteläisissä on noin 300 aurauskeppiä, joista jokainen on pitänyt käydä pystyttämässä erikseen. Talkooväkeä tarvittaisiin, jotta uria voidaan pitää auki, Tuominen kertoo.

Kaisa Tuomiselle Eteläisten urat ovat tuttuja. Kuva: Jussi Karvonen

Kelkkailukuri on erinomainen

Vuodesta 1986 kelkkailua harrastanut Harri Tuominen on yksi ensimmäisistä lajin harrastajista Keski-Hämeessä.

– Kun aloitin kelkkailun, meitä oli koko Hämeessä 20–30 harrastajaa. Kelkkailukuri oli tuolloin löyhempää, mikä johtui osin sen aikaisesta lainsäädännöstäkin.

– Silloin kelkkailu oli sallittu siellä, missä se ei ollut erikseen kielletty. Nykyinen maastoliikennelaki tuli voimaan 1995 ja sallii kelkkailun vain siellä, missä se on erikseen sallittu. Meillä oli jo ennen uuden lain voimaantuloa sovitut urat maanomistajien kanssa, mikä helpotti uuteen lakiin siirtymistä, Tuominen kertoo.

Eteläinen on moottorikelkkaurastossa eräänlainen risteyskohta.Jäällä saa ajaa vapaasti, ellei ely-keskus ole rajoittanut järvellä ajoa.

– Hämeenlinnan ympäristössä näitä järviä ovat ainakin Katumajärvi ja Aulangonjärvi, mutta esimerkiksi Ormajärvellä ja Pääjärvellä saa ajaa.

Kelkkakuri on Tuomisen mukaan tänä päivänä erinomainen.

– Harrastajat pysyvät urilla, eikä tänä talvenakaan ole kertaakaan tarvinnut puuttua siihen, että joku olisi ajanut uran ulkopuolella.

Tosin olemme maanomistajien kanssa etukäteen sopineet, miten menetellä, jos sellaista sattuisi. Uralle tarvitaan myös seuralta uralupa ja ulkopuolisten kuljettajien kanssa on aina joku seuran jäsen mukana. Poliisiviranomaisten kanssa meillä on hyvä yhteistyö. Kelkkapoliisit käyvät satunnaisesti ajamassa uria ja tarkistamassa lupia.

Tuomisen mukaan käytännössä kaikki aktiiviharrastajat ovat seurojen jäseniä.

– Ehkä yksi prosentti harrastajista on seurojen ulkopuolella. Itse kuulun neljään seuraan. Nimenomaan seurojen jäsenyys antaa mahdollisuuden harrastaa kelkkailua. Kilpakelkkailu on sitten asia erikseen, mutta meidänkin seurassamme on kymmenkunta aktiivisesti kilpailuja kiertävää ajajaa

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat