Pitäjät Lammi

Sähkömyllyntien roska-aitaus puhuttaa yhä

Kuvat: Jukka Suonpää

Sähkömyllyntie 14:n naapuruston asukkaille aiheuttavat harmia taloyhtiön roska-aitaus ja sieltä ympäristöön leviävät jätteet. Linnut kuljettavat jätteitä naapurustoon, ja roskakatos on siivottoman näköinen. Hämeenlinnan Asunnot Oy:n hallinnoimassa taloyhtiössä asuu SPR:n Lammin vastaanottokeskuksen asiakkaina olevia turvapaikanhakijoita, ja roska-aitauksen tilasta on käyty keskusteltua jo jonkin aikaa, myös Keski-Hämeen sivuilla. Sähkömyllyntie 11:ssä asuva Jukka Suonpää on nähnyt tilanteen pitkän ajanjakson aikana.

-Tilanne on jatkunut vuoden verran. Ajoittain se on ollut parempi, kuten nyt, kun juhannuksen jälkeen on siivottu, Suonpää sanoo.

Ongelma on hänen mielestään nimenomaan vääränlaisessa roskakatoksessa. Aiempi roskakatos, jonka ympärillä oli teräsrunko, paloi huhtikuussa ja tilalle tulleen avoimen roska-aitauksen sisällä roskat eivät ole pysyneet. Roska-astioiden kannet ovat olleet avoimena, ja linnut ovat päässeet käsiksi jätteisiin. Suonpää kertoo, että talvella katolta löytyi lumen seasta esimerkiksi leivänpaloja ja luita. Naapurusto on huolissaan epäsiisteyden ohella myös hygieniahaitoista.

– On tuntuma, että siellä varttuneempi porukka pitää vähän kuria, mutta osalla on välinpitämättömyyttä asian suhteen, Suonpää sanoo Sähkömyllyntie 14:n tilanteesta.

SPR:n Lammin vastaanottokeskuksen johtajan Tiina Siikaluoman mukaan ongelma ei johdu yksinomaan heidän asiakkaistaan.

-Eihän se niin ole, että turvapaikanhakijat olisivat jotenkin muita sotkuisempia. Olemme heidän kanssaan kyllä käyneet läpi jätteidenlajittelua ja ohjeistaneet muutenkin. On ollut esimerkiksi puhetta, että lapset eivät veisi roskia, koska he eivät ylety laittamaan niitä kunnolla jäteastiaan. Ja toki turvapaikanhakijat ovat saaneet taloyhtiöltä samanlaiset jätteidenlajitteluohjeet, kuin muutkin asukkaat, Siikaluoma sanoo.

Siikaluoma muistuttaa, että roska-aitaus on taloyhtiön vastuulla. Hän ei silti kiistä, etteikö sen siisteyttä pitäisi saada kuntoon.

-Faktahan se on, ettei se ole siistissä kunnossa, ja toki meidänkin intresseissä olisi saada asia kuntoon ja me teemme sen, mitä asian hyväksi voimme tehdä, hän sanoo.

Välillä roskasäiliöt ovat olleet myös täynnä, joten roskanhakuvälejä on lisätty.

Siikaluoma toivoo, että heidän asiakkaisiinsa liittyvissä asioissa oltaisiin suoraan yhteydessä vastaanottokeskukseen.

-Oli se asia sitten positiivista tai negatiivista, niin aina voi ottaa yhteyttä. Puhumalla asiat yleensä selviävät.

Myös Jukka Suonpää kertoo olleensa yhteydessä SPR:ään.

-Sieltä on luvattu käydä useammin paikan päällä ja opastamassa asukkaita, hän sanoo ja kokee yhteistyön nyt tyydyttäväksi. Lopullisena ratkaisuna hän kuitenkin näkee toisenlaisen roskakatoksen.

Isännöitsijä Juha Karisto Hämeenlinnan Asunnot Oy:ltä kertoo, että palaneen roskakatoksen tilalle ei enää rakennettu aiempaa vastaavaa, vaan tehtiin ainoastaan roska-aitaus, koska paikalle suunnitellaan maanalaisia Molok-jätesäiliöitä. Näiden aikataulusta hän ei kuitenkaan osaa vielä sanoa. Ongelmaksi hän kertoo sen, että kaikki asukkaat eivät ole saaneet laitettua roskapussejaan roskasäiliöihin asti.

Tällä hetkellä viestintä on osapuolten välillä ajan tasalla.

-Aina, kun vastaanottokeskukselle tulee tietoa asiasta, sitä käydään läpi asiakkaiden kanssa. Itse roskajärjestelmän tulee mahdollistaa asian riittävä hoitaminen ja vaikuttaa siltä, että asiassa on tehty käytännön kohdennuksia ja järjestelmän parannussuunnitelmia, Tiina Siikaluoma sanoo.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat