Pitäjät Keski-Häme

Sisäremontin onnistuminen alkaa suunnittelusta

Aaro Peltoniemi kehottaa varaamaan riittävästi aikaa remontille. Kuva: Jussi Karvonen

Kun omakotitaloasukas suunnittelee sisäremonttia, ensimmäinen ja kenties tärkein neuvo on pyytää paikalle kokenut rakennusurakoitsija. Hän pystyy ottamaan kantaa rakenteellisiin muutoksiin. Remontille on myös varattava aikaa.

Keski-Hämeen alueella saneerauksia urakoivalla Aaro Peltoniemellä on annettavanaan muutama hyödyllinen vinkki onnistuneen remontin teettämisestä. Moni remontti on sekä tilaajalle että asiakkaalle helpompi, jos perusasiat ovat kunnossa alusta alkaen.

– Ensimmäinen kysymys kuuluu, mitä remontoidaan ja mitä ei remontoida. Asiakas on saattanut viikkokaupalla pohtia värikartoista värejä ja pintamateriaaleja, mutta valaistus, listat, kynnykset, väliovien vaihdot tai vaihtoehtoisesti niiden huoltomaalaus ja katto kokonaisuutena on unohdettu.

Toiveaikataulu ja olosuhteisiin sopivin ajankohta on sovitettava yhteen.

– Usein remontti halutaan valmiiksi lakkiaisiin, 50-vuotisjuhliin, jouluksi tai loman aikana tehtäväksi. Jos aikataulu on tiukka, tilaajan olisi sovittava tekijä ajoissa. Aikataulun pitävyys on varmistettava, tekijästä on hyvä etsiä referenssejä, suosituksia tai jokin tae osaamisesta kyseiseen hommaan.

Peltoniemi muistuttaa, ettei tekijäksi kannata ottaa välttämättä heti ensimmäistä tuttavuutta.

– Tekijäksi ei pidä valita ainakaan sellaista henkilöä, joka tuntuu epäilyttävältä, töykeältä tai jonka kanssa kemiat eivät toimi. Asukkaan on hyvä muistaa, ettei hän ei ole ainoa, joka teettää tai tilaa työtä tekijöiltä. Tarviketoimitusajat saattavat vaihdella. Hankinnat ja tehtävät eivät välttämättä lopu remontin valmistumiseen. Myös remontin suunnittelu vaatii aikaa molemmilta osapuolilta, ja suunnitelman onkin oltava molemmin puolin pitävä.

Ennen varsinaisia töitä on tilaajan huolehdittava joistakin asioista ajoissa. Ennakkotoimiin on varattava aikaa.

– Voidaan joutua tekemään esimerkiksi haitta-aine- ja asbestitutkimus. Toimenpiteiden luvanvaraisuus tulee selvittää ja niistä on tehtävä taloyhtiöissä ilmoitus isännöitsijälle. Remontteihin tarvitaan usein vastaava mestari, valvoja tai joku muu päällekatsoja. Tavarantoimitusajat on syytä ottaa jo ennakkoon huomioon.

Viivästykset maksavat

Remontin viivästyminen ei ole tavatonta. Viivästykset eivät johdu välttämättä urakoitsijasta.

– Viivästyksiä aiheuttavat pyydetyt lisätehtävät, kesken remontin tehtävät suunnitelman muutokset, päättämättömyys, päättäjän puuttuminen tai riitely vaikkapa valinnoista, Peltoniemi kertoo.

– Joskus kaikki asiat tuntuvat tulevan tilaajalle yllätyksenä, eikä mikään saisi maksaa mitään. Kuitenkin yllätyksiä tulee remontissa aina eteen. Budjettiinkin kannattaa niiden suhteen lisätä vähän jouston varaa.

Peltoniemi muistuttaa, että hyvillä tekijöillä on useimmiten pitkä työjono. Tekijän ilmoittautuminen tehtävään samantien voi olla vaaran merkki.

– Tilaajan kannattaa tarkistaa, miten on näin nopeasti saatavilla. Selityksenä voi olla, että alkamassa oleva remontti lykkääntyi tai edellinen remontti valmistui etuajassa. Jos tilaaja haluaa remonttiin mukaan jonkun oman tuttunsa tai kaverinsa, esimerkiksi putkimiehen tai sähköasentajan, on tämä mainittava hyvissä ajoin.

Oma purku ei ehkä kannata

Mikäli tilaaja haluaa tehdä jotain itse, kehottaa Peltoniemi sopimaan asian tarkoin.

– Vastuukysymykset vakuutusten suhteen tulee selvittää etukäteen. Purkutöissä työn jälkien korjaamiselle, mahdollisille kolhuille ja virheellisille asennuksille on niinikään löydyttävä joku vastuuhenkilö.

Peltoniemi ei suosittele asiakkaan omia purkuja.

– Joskus tilaaja on tahtonut itse purkaa esimerkiksi saunaosaston, mutta purku ei olekaan tehty asiallisesti sähköjen, vesien tai ilmanvaihdon suhteen. Ulko-ovet, karmit ja kynnykset ovat joskus jääneet suojaamatta, pölysuojaus tekemättä ja koko tienoo on ollut purkutavaran sotkema. Purku on saatettu tehdä vain osittain, esimerkiksi listanaulat ovat jääneet nyppimättä, kipsilevyruuvit poistamatta, höyrynsulut puhkottu, mikä ei ole kenenkään etu.

Reklamaatio tehtävä heti

Mikäli remontin laadusta on huomautettavaa tai löytyy jotakin korjattavaa, on siitä viipymättä ilmoitettava tekijälle.

– Itse ei saa mennä korjaamaan mitään, eikä pyytää jotain muuta tekijää korjaamaan, sillä samalla tilaaja menettää työlle annetun takuun. Vialliseksi havaittu tuote, joka on otettu käyttöön, on ikään kuin ostopäätös. Tätä ei toki voi soveltaa kaikkeen, ja onkin ymmärrettävä myös erilaiset toimintatavat eri toimijoilla

– Itselleni on käynyt niinkin, että asiakas on ottanut yhteyttä kuukausien, jopa vuosien, päästä vian ilmaantumisen jälkeen. Silloin on mahdollista, että tuotteen valmistajakin vetäytyy jo omasta vastuustaan.

Peltoniemi toivoo myös, että remontin tilannut asiakas maksaa laskunsa ajoissa.

– Urakoitsija tai työn tekijät joutuvat joka tapauksessa maksamaan ajallaan omat kulunsa ylläpitääkseen elinkeinoaan. On todella loukkaavaa odottaa, että eräpäivä laskusta on mennyt ja tekijä joutuu kyselemään maksun perään.

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP