Pitäjät Teemat Hämeenkoski

Suunnittelu ja vaihtoehtoiset ratkaisut helpottavat stressinhallinnassa

Kuvituskuva: Colourbox

Hämeenkoskelainen psykiatrian ja yleislääketieteen erikoislääkäri Jyrki Joensuu on vuosien varrella kohdannut paljon stressistä kärsiviä ihmisiä. Toimiessaan työterveyslääkärinä vuosina 1978–2000 hän hoiti liiallisesta stressistä kärsiviä potilaita lähes päivittäin.

– Stressiä ihmisillä on ollut aina. Sehän on alun perin myönteinen, hyödyllinen reaktio, joka kohottaa suorituskykyä. Mutta nykyaika ja suorituskeskeisyyden ihanne luovat helposti ylikuormitusta, Jyrki Joensuu sanoo.

Moni ehkä tunnistaa positiivisen stressin vaikutukset, kun viime tipassa, deadlinen lähestyessä, suoritustaso ja aikaansaavuus nousevat. Viime tippaan jättämisessä piilevät kuitenkin vaaransa.

– Monet harrastavat välttämättömän tekemisen lykkäämistä viime tinkaan. Kun tuleekin yllättävä ongelma tai hidaste, kuormitus kasvaa kohtuuttomaksi, Joensuu varoittaa.

Kun ylikuormitus kasvaa liian suureksi ja jatkuu pitkään, se vahingoittaa mieltä ja ruumista. Pahimmillaan tunnetaan liiallisesta stressistä aiheutuneita kuolemantapauksia.

Tietyt persoonallisuudenpiirteet altistavat

Suorituskeskeisyyden ja liiallisen velvollisuuksien lisäksi tietyt persoonallisuuden piirteet tekevät ihmisestä stressille alttiimman. Jyrki Joensuu sanoo, että syvällisiä persoonallisuuden muutoksia ei tapahdu enää 24–25 ikävuoden jälkeen, mutta ihminen voi kuitenkin tarkkailla ja huomata rasituksella altistavia piirteitä itsessään.

– Kun saa itsensä kiinni vääränlaisesta suhtautumisesta, sitä oppii varomaan, Joensuu sanoo.

Liiallinen stressi aiheuttaa esimerkiksi iltaisin ja keskellä öisin ilmenevää unettomuutta, sydämen tykytystä, väsymystä, ärsyyntymistä tai kiinnostuksen katoamista.

– On kahdenlaisia asioita, jotka pitää oppia erottamaan toisistaan. Niitä, joihin voi vaikuttaa ja niitä, joihin ei voi. Pahinta on tunne hallinnan menetyksestä. Pitää pysähtyä miettimään, onko jotakin, mihin voi vaikuttaa, Jyrki Joensuu sanoo.

Ihmiset kokevat tilanteet eri tavalla, ja Jyrki Joensuu vertaa stressin kokemusta kivun kokemukseen. Kumpikin on juuri niin voimakasta, kuin millaiseksi ihminen itse sen kokee.

Näkkileipäperiaate toimii

Joensuulla itsellään olisi ollut monesti mahdollisuus stressaantua. Hän kertoo tehneensä viidenkymmenen vuoden ajan vähintään 50–60 työtuntia viikossa. Vaikka hän jäi vuonna 2012 vanhuuseläkkeelle Päijät-Hämeen keskussairaalan vanhuspsykiatrian ylilääkärin virasta, työt jatkuvat edelleen. Eläkkeelle jäämisen jälkeen hän on työskennellyt sairaaloissa sekä pitänyt yksityisvastaanottoa. Kuluneen vuoden aikana hän ei ole enää pitänyt vastaanottoa, mutta kirjoittaa, julkaisee ja luennoi edelleen sekä ylläpitää kahta taidegalleriaa. Vaikka velvollisuuksia tai muita ulkopuolisia rasitustekijöitä olisi paljon, järkevällä suunnittelulla rasitusta voidaan vähentää.

– Esimerkiksi työssä voi olla täysin turhiakin tehtäviä, ja työtehtävien jakaminen voi olla epäoikeudenmukaista. Liiallista kiltteyttä pitää varoa. Oma stressini helpotti suuresti, kun opettelin kalenterin orjaksi kolmekymmentä vuotta sitten. Tehtävät pysyvät järjestyksessä ja löydän itseni oikeasta paikasta oikeaan aikaan, Jyrki Joensuu kertoo.

Jos tehtäviä on paljon, neuvoo Joensuu luottamaan näkkileipäperiaatteeseen.

– Jos onnistuu tekemään edes jotain, todistaa itselleen, että toimintakyky ei ole menetetty, ja itseluottamus palaa. Näkkileipäperiaate on hyvä: Kukaan ei voi hotkaista isoa näkkäriä kerralla, mutta palasina sen nauttiminen onnistuu hyvin.

Kannattaa olla suunnitelma B

Stressiä voi hallita pohtimalla vastauksia muun muassa siihen, voisiko tehtäviään delegoida jollekin toiselle, onko olemassa menetelmiä tai apuvälineitä, jotka voisivat helpottaa, onko mahdollista priorisoida. Monesti on hyvä olla olemassa myös suunnitelma B. Asiat voidaan usein myös toteuttaa vaihtoehtoisella tavalla, jos itsestä riippumattomat asiat uhkaavat sotkea suunnitelmat. Vallitseva korona-epidemia aiheutti esimerkiksi Jyrki Joensuulle itselleen sen, että hänen oli tarkoitus luennoida terveydenhuollon ammattilaisille Lahden Diakoniaopistolla. Koska kokoontuminen kiellettiin, luennot toteutettiin internetin välityksellä.

Stressiä voi helpottaa erilaisin keinon, stressin purkuun voi auttaa muun muassa sauna tai liikunta. Niille kannattaa varata aikaa, mutta Jyrki Joensuu muistuttaa, että myös liiallinen liikunta aiheuttaa itsessään stressiä, eli siinäkin kannattaa muistaa kohtuus.

– Urheilijoiden ylikunto on stressireaktio, hän muistuttaa.

Jyrki Joensuun oli tarkoitus luennoida Lammin Kukkatalossa, mutta korona-epidemian vuoksi luentotilaisuudet peruuntuivat. Keski-Häme julkaisee kevään aikana Joensuun tekemän juttusarjan luentojen aiheista.

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski