Pitäjät Tuulos

Syrjäntaantien huonolle kunnolle löytyy selitys

Tieisännöitsijä Anu Perttunen on painiskellut Syrjäntaan yksityistien kanssa pitkään. Kuva: Jussi Karvonen

Syrjäntaantien surkea kunto on vaivannut kulkijoita jo monta vuotta. Tieisännöitsijä Anu Perttunen on ollut ja on mukana monessa tienpidossa, mutta Syrjäntaan yksityistie on hänen mukaansa lajissaan kummajainen, jopa valtakunnan tasolla.

Syrjäntaan yksityistie on alkujaan koostunut Tuuloksessa Pohjoisten, Kylmänsuon, Syrjäntaan, Pappilan ja Suolijärven teistä.

– Yksityistiehen voi kuulua monta erinimistä tietä, mutta erinimisistä teistä huolimatta se on yksityistienä yksi yksityistiekunta. Tosin Syrjäntaan yksityistie on luultavasti valtakunnallisestikin suuri harvinaisuus muutosprosesseineen, sanoo tieisännöitsijä Anu Perttunen.

Syrjäntaan yksityistie alkoi alkujaan Pohjoistentienä Tuulosen takaa Heiskalantieltä ja jatkui muutaman sata metriä valtatie 12:lle. Valtatien toiselta puolelta yksityistie jatkui Kylmäsuontienä valtatielle 10 Painin kohdalle, josta tie jatkui kohden Tuuloksen taajamaa Syrjäntaantien nimellä, jona se päättyi Pannujärventien risteykseen. Pannujärventien ylityksen jälkeen se jatkui Pappilantienä aina Tampereen valtatielle saakka. Valtatien toisella tie puolella tie jatkui Suolijärventienä.

– Syrjäntaantie oli yksityistienä itsenäisen Tuuloksen kunnan aikana, mutta kunta ylläpiti tietä, koska tien kautta kulki paljon kunnan omaa liikennettä ja seurakunnan liikennettä, ja liikennemäärät olivat paljon suuremmat kuin mitä pelkästään tievarren asukkaiden tuottama liikennemäärä aiheutti. Tämän takia kunta myös asfaltoi yksityistietä. Yksityistiekunta ei hakenut kunnalta avustuksia, koska sellaisia ei tarvittu. Tie oli virallisesti yksityistie, jota kunta siis hoiti.

Kaupunki ”unohti” tien

Kuntaliitoksen myötä Hämeenlinnan kaupunki ilmoitti, ettei se enää vastaa yksityisteistä, vaan vastuu niistä jää tiekunnille.

Pappilantie ja osa Syrjäntaantietä aina Pannujärventien risteyksestä Hoivatuuleen saakka muutettiin liikennöinnin perusteella kaavatieksi, jota kaupunki siis ylläpitää.

Suolijärventien asukkaat olivat ottaneet Perttusen neuvosta vaarin ja perustivat oman yksityistiekunnan, joka hoitaa Suolijärventien.

Kaavatieprosessin seurauksena Syrjäntaan yksityistie olisi koostunut useasta eri osasta ja tämä Suolijärventie olisi ollut reilun kolmen kilometrin päässä muista osista. Sen sijaan Syrjäntaantien loppuosan, Pohjoistentien ja Kylmäsuontien osalta uudelleen järjestäytyminen on jäänyt täysin auki.

– Puheenjohtaja oli tehnyt kaupungille esityksen asiasta vuonna 2014, mutta vasta viime vuonna asia otettiin käsittelyyn, kun aloimme siitä kaupungin kanssa keskustelemaan. Kaupungilla oli kuitenkin mahdollisuus viedä loppuun ne tietoimitukset, jotka olivat kesken.

Tässä tapauksessa kaupunki valtuutti Perttusen järjestämään tienhoitokunnan uudelleen

– Yksityistien kannalta kaupungille oli myös esitetty se tosiasia, että Syrjäntaantie, Hoivatuulen kohdalta valtatielle 10 Painin risteykseen, tulisi ottaa kaavatieksi liikennemäärien perusteella. Kaupunki ei tätä kuitenkaan tehnyt, vaikka liikennemäärä on täysin kaavatien luokkaa, ja valtatieltä jopa opastetaan kääntymään Tuulos-Rievään, joka on jo kaava-alueella, Perttunen kertoo.

– Yksityistien osuuden varrella on muutama vakiasukas, mutta hyvin moni kaava-alueelta matkaan lähtevä ajaa sitä kautta valtatielle Pannujärventien sijasta.

Kaupungin kaavahankkeen jälkeen osa Syrjäntaantiestä, Kylmäsuontie ja Pohjoistentie jäivät yksityistieksi, vaikkei sillä ollut toimivaa tienhoitokuntaa, joka vastaisi tien hoidosta.

– Käytännössä tienhoitokunta ei ollut toiminut vuosikymmeniin, eivätkä sen osakkaatkaan ole täysin tiedossa. Rahaa tiekunnalla on tuskin euroakaan, Perttunen kertoo.

– Paikalliset urakoitsijat ovat tietä hoitaneet hyvää hyvyyttään, ja asukkaat ovat ehkä maksaneet auraajille omasta pussistaan.

Puomitkin mahdolliset

Periatteessa, ja lain mukaan, yksityistiekunta voisi laittaa tielle puomit ja estää läpikulkuliikenteen. Luonnollisestikaan silloin ei kunnanavustuksia voisi saada.

– Hälytysajoneuvot pääsevät tien varrelle muuta kautta, tosin kiertämällä 12-tien kautta. Hollolassa on ollut vastaava tilanne. Siellä kunta loppujen lopuksi lähti yksityistiekuntaan osakkaaksi. Syrjäntaantielläkin tämä järjestely voisi toimia.

Perttunen huomauttaa, ettei Hoivatuulen ja valtatie 10:n välinen asfaltoitu osuus ole mielekäs vaihtoehto yksityistiekunnalle pitemmällä ajalla.

– Yksityistiekunta ei voi hoitaa asfalttitietä enää siinä vaiheessa, kun asfalttia pitäisi uusia, kustannusten kalleuden takia. Tuuloksessa on esimerkkinä Hevoshaantie, jonka Kettulan Saha aikoinaan asfaltoi. Osan Hevoshaantiestä tiekunta asfaltoikin uudelleen, mutta osaan tiekunta ei yrittänytkään paikata asfalttia, vaan murskasi sen ja ajoi päälle soraa.

Artikkeli on julkaistu Keski-Hämeen Syyslehdessä 12.9.2019. Syyslehti on veloituksetta kaikkien luettavissa. Tervetuloa tutustumaan!

 

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi, Säästö-Karit
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP