Pitäjät

Tapio Hymanderin Kuplavolkkari kulkee kuin traktori

Tapio Hymander muistelee nuoruuttaan Kuplan ratissa. Kuva: Jussi Karvonen

Nostalgia menee ajomukavuuden edelle, kun lammilainen Tapio Hymander lähtee kesäisin reissuun vihreällä 1300-kuutioisella vuosimallia olevalla 1969 Kuplavolkkarillaan. Auto on otettu käyttöön vuonna 1972 ja Hymander osti sen jobbarilta vuosia sitten.

– Tämä on aika karmea ajettava. Jos joku on ajanut vanhalla Massikalla (Massey Fergusonin traktorilla), on ajokokemus samaa luokkaa. Kuplan ratti täristää, kädet kipeytyvät, ja rattia pitää kääntää ihan tosissaan. Tätä autoa pitää ihan oikeasti ajaa joka hetki, sanoo Hymander.

Hymanderin Kupla ei ole äkkinäisen käsissä helppo ajettava. Automaattiryyppyä on osattava säädellä tarpeen mukaan.

– Auto köhii ja yskii helposti. Kiihdytys on aika tarkkaa, koska oikea vaihde pitää osata vaihtaa silmään oikeassa nopeudessa, muuten auto alkaa hyytymään.

Silti mies ajelee Kuplallaan kauppareissuja ja käy myös muun muassa mobilistien kokoontumisajoissa.

– Se on sitä nostalgiaa. Toisaalta tähän autoon on tullut satsattua sen verran aikaa ja rahaakin, ettei tätä viitsi tallissakaan pitää. Talvisin en tällä aja, mutta nuorempana sitäkin tuli kokeiltua. Ilmastointi on aika onneton ja Kuplassa oli yleensä kylmä. Ajaessa piti tuulilasia raapata jäästä sisäpuolelta.

Varaosia saa helposti

Hymander ajoi ajokortin vuonna 1977, minkä jälkeen miehellä oli valkoinen, sininen ja kaksi punaista kuplavolkkaria. Kun Hymander osti ensimmäisen vihreän Kuplansa, oli se päällisin puolin aika hyvässäkin kunnossa.

– Loppujen lopuksi uusin aika paljon autoa, muun muassa jarrut, kytkin ja virranjakaja oli uusittava ja ohjaustakin piti parantaa. Edellinen omistaja oli auton maalauttanut ja penkit oli verhoiltu ihan tyylikkäästi. Entisöinti on ollut hyvää tasoa. Moottori on tiettävästi alkuperäinen.

Hymanderin Kupla on alkuperäisessä varustuksessa.

– Kuplavolkkariin saa todella hyvin varaosia, minkä ansiosta Kuplavolkkari on oikein hyvä harrasteauto. Minulla on ollut muun muassa Toyota Corolla, johon oli hyvin vaikea saada tiettyjä osia. Jos niitä jollakin oli, ei niitä kukaan myynyt. Esimerkiksi etujarrylevyjä oli tästä maasta miltei mahdoton saada edes rahalla. Kuplan kanssa ei ole koskaan ollut ongelmia, ja esimerkiksi alkuperäiset pölykapselit ja etuvalojen ns. silmäluometkin ovat olleet helposti saatavilla.

Kupla jätti tielle viime kesänä

Kuplavolkkari oli omana aikanaan yksi yleisimmistä automalleista Suomen maanteillä. Yhtenä syynä oli luultavasti kohtuuhinta. Hymander arvelee niiden maksaneen aikanaan noin 6000 markkaa.

– Suhteellisen luotettaviakin Kuplat olivat, tosin Hymander jäi nykyisellä autollaan kerran tien päälle.

– Viime vuonna yritin käydä Asikkalassa mobilistitapahtumassa, mutta Kurhilassa kytkin sanoi yhteistyösopimuksen irti. Tänä kesänä on suunnitelmissa käväistä Kangasalla museossa sekä Lahdessa ja Hämeenlinnassa mobilistitapahtumassa.

Seitsemällä hengellä Savoon

– Nuoruudessa taisin ajaa Kuplalla yli satastakin, mutta tällä ajan sellaista kahdeksaakymppiä. Moottoritielle en viitsi lähteä.

Auto on mitoitettu viidelle, mutta nykymittapuun mukaan siihen mahtuu kaksi aikuista. Kun Hymander vetää etupenkin taakse ääriasentoon, jää takapenkkiläiselle jalkatilaa noin 15 senttiä

– Tuntuu jälkikäteen aika hämmästyttävältä että meitä mahtui lapsuudessa seitsemän tällaiseen autoon. Lähdimme sukuloimaan Savoon 1960-luvun lopulla, ja autossa oli vanhempieni lisäksi muita sukulaisia. Takapenkillä oli kolme ihmistä ja minä sekä seitsemänvuotias serkkupoikani istuimme polvet koukussa auton olemattomassa takatilassa takapenkkien takana. Tavarat olivat katolla, ja pienessä etutavaratilassa vararenkaan kanssa. Matkanteko oli kuumaa, mutta aina selvittiin perille saakka.

Hitler synnytti Kuplan

Volkswagen ”Kupla” (alkujaan Typ 1) on Volkswagenin ensimmäinen automalli. Kuplaa valmistettiin kaikkiaan noin 21,5 miljoonaa kappaletta vuosina 1938-2003. Sitä valmistettiin Saksassa vuoteen 1978 asti, minkä jälkeen tuotanto jatkui Brasiliassa ja Meksikossa vuoteen 2003 saakka. Kuplan tuotantomäärät ylittivät aikoinaan T-Fordin siihen astisen ennätyksen

Kupla sai alkunsa Adolf Hitlerin aloitteesta. Hän halusi edesauttaa Saksan autoistumista halvan henkilöautomallin avulla. Suunnittelun reunaehdot saneltiin vuonna 1934 Berliinin autonäyttelyn avajaisissa. Ehtojen mukaan autoon täytyi mahtua vanhemmat ja kolme lasta, suurin sallittu kulutus 8 l / 100 km, huippunopeus 100 km/h, auton oli kestettävä ulkosäilytys talvellakin, mikä tarkoitti käytännössä ilmajäähdytystä. Auton oli kyettävä nousemaan 30 prosentin mäkiä, ja hinta sai olla enintään 1 000 valtakunnan markkaa.

Kupla oli suunniteltu Saksan autobahneille, ja sillä pystyi ajamaan huippunopeutta jopa tunteja ilman pelkoa moottorin ylikuumenemisesta. Ilmajäähdytys ei tarjonnut kovin hyvää lämmityslaitetta, mutta poisti huolen jäähdytysnesteen jäätymisestä pakkasella. Tämä, yhdistettynä aikanaan suuren 15 tuuman rengaskoon tuomaan hyvään etenemiskykyyn auraamattomassa lumihangessa, teki Kuplasta erittäin suositun myös 1950-luvun Suomessa.

Tuontisäännöstelyn ollessa Suomessa voimassa aina 1960-luvun alkupuolelle joutui uutta Kuplaa jonottamaan jopa vuosia ja vähän käytetystä saattoi saada uutta paremman hinnan.

Lähde:Wikipedia

Lammilla on tänä kesänä uusi vanhojen autojen kokoontumisajo 15.6. Katso lisää tapahtumakalenterista Kesälehden sivulla 17.

Katso myös  PALJON lisää kuvia Kesälehdestä! Keski-Hämeen Kesälehti nyt veloituksetta digilehtenä!

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski

MurmisP