Pitäjät Tuulos

Tuuloksessa koulupäivän aloitus porrastetaan

Tuuloksen koulu.

Hallituksen päätöksen mukaisesti alkeis- ja perusopetuksen piiriin kuuluvat lapset palaavat lähiopetukseen torstaina 14.5. Lukioiden etäopetus jatkuu 13.5. saakka, jonka jälkeen mahdollinen paluu lähiopetukseen on paikallisesti koulutuksen järjestäjän päätettävissä.

Tuuloksessa kouluun tuloa porrastetaan torstaina siten, että 1.–3. luokkien oppilaat tulevat kouluun kello 9 ja luokkien 4.–6. oppilaat kello 10. Myöhemmin aloittavat ylemmät luokat myös lopettavat koulupäivän myöhemmin.

– Ruokailemme kahdessa vuorossa, niissäkin porrastaen ja omissa luokissa syöden. Välitunnit porrastetaan ja välituntialueita rajataan. Sisään tullaan yksi luokka kerrallaan ja opettajan valvonnassa. Luokissa pulpetit on sijoitettu mahdollisimman hajalleen. Onneksi oppilasryhmät eivät ole kovin suuria, kertoo Tuuloksen koulun rehtori Antti Lamminpää.

Etäopetus sujui hyvin

Koronan mukanaan tuoman etäopetuksen nyt päättyessä opettaja Merja Vehmas Tuuloksen koulusta toteaa, että ekaluokkalaisten koulunkäynnissä on korona-aikana ollut omat haasteensa, mutta alkukankeuksien jälkeen etäopetus sujui Tuuloksen koulussa kuitenkin hyvin.

– Ekaluokkalaisten osalta täytyy muistaa, etteivät kaikki oppilaat lue erityisen hyvin ja taidot oppilaiden kesken saattavat olla hyvinkin erilaiset, samoin kodeissa käytössä olevat laitteet ovat erilaisia. Ekaluokkaiselle ei voi sälyttää kovin suurta vastuuta etäopiskelusta, joten vanhempien tuki on ollut korvaamatonta, sanoo Merja Vehmas Tuuloksen koulusta.

Normaaliopetus on hänen mukaansa ensimmäisella luokalla paljolti jutustelua oppilaiden kanssa.

– Välillä eksytään sivupoluille, mutta ennen pitkää niiltä palataan takaisin. Etäopetuksessa ilmaisu kaventuu, eikä jutustelu enää oikein onnistu. Kaksi kerta viikossa olen järjestänyt etäopetuksen, mutta ei siinä päästä lähellekään sitä ilmapiiriä, joka normaalisti luokassa vallitsee. Lapset kaipaavat toisiaan ja koulua koska ekaluokkalaisille koulu on paljon muutakin kuin vain opiskelua. Sosiaalinen kanssakäyminen ei etäopetuksessa toimi, mikä on lapsille iso asia. Rutiinit luovat osin myös turvaa, minkä takia niistä on pyrittävä pitämään kiinni.

Merja Vehmas. Kuva: Jussi Karvonen

Merja Vehmas kävi etäopetuksen aikana kerran viikossa lähiopetuksen vuoksi Konnarilla, jossa oli Tuuloksen koulun oppilaille oma luokka ja oppilaita läsnä yhdestä kolmeen.

Vanhemmilla suuri merkitys

Tuuloksessa on suosittu kirjoja etenkin matematiikassa ja äidinkielessä. Koulutyöhön kuuluu osaltaan askartelua ja erilaisiin materaaleihin tutustumista. Vehmaksen mukaan moni hyvä idea kaatuikin etäopetuksessa juuri materiaalikysymykseen.

– Monesti tuli jokin hyvä idea siitä, miten jonkin asian voisi havainnollistaa tai opettaa. Idean toteutus tyssää siihen, että tarvitaan jotakin materiaalia, mutten voi tietää, onko kotona kyseistä materaalia. En voi velvoittaa koteja hankkimaan jotakin materiaalia vain sen vuoksi, että sitä tarvittaisiin opetuksessa

Vehmas korostaa vanhempien roolin merkitystä

– Vanhemmat ovat suhtautuneet hyvin positiivisesti koulutyöhön. Pienimpien oppilaiden osalta paletin pyörittäminen kotona vaati vanhemmilta paljon aikaa etenkin jos perheessä on useita lapsia. Tehtävien annoissa pyrin miettimään aina sitä, mitä kodeissa jaksetaan ja ehditään, koska käytännössä ekaluokkalainen vaatii miltei koko ajan jonkinlaista vanhemman valvovaa silmää.

Opettajakin joutui uuden eteen

Vehmas joutui ensimmäise kerran tekemisiin Teams-työkalun kanssa, kun etäopetus alkoi ja tässä asiassa yhteistyö kollegoiden kanssa on ollut tärkeä tuki. Teamsin lisäksi oppilaat käyttävät Whats appia ja puhelinta.

– Vanhempien kanssa sovimme WhatsAppin käytöstä. Moni lapsi pystyy kirjoittamaan viestejä mutta osa myös äänittää niitä. Äänittäminen on hyvä tapa saada viesti perille, jos oppilaan kirjoitustaidot ovat vielä vajavaiset. Teamsin suhteen meillä oli ensin laiteongelmia, ja vasta huhtikuun puolivälin jälkeen ensimmäisen kerran kaikki oppilaat olivat samanaikaisesti mukana opetuksessa, Vehmas kertoo.

– Lapset tekivät tehtäviään itsenäisesti, mutta pyysin heitä ottamaan kuvan tehtävästä ja lähettämään minulle, koska se oli ainoa keino kontrolloida sitä, tulivatko tehtävät tehdyiksi.

Perusoletus oli Vehmaan mukaan se, että tehtävät käydään lävitse huoltajien kanssa. Jos jokin asia ei etänä onnistunut, saattoi opettaja tavata oppilasta harkintaa käyttäen.

– Pari kertaa tapasinkin jonkun oppilaan lyhyesti koulun pihalla

Luokka oli omalla ruokapöydällä

Hämeenlinnan kouluissa etäopetus järjestettiin hyvin eri tavoin muun muassa oppilasmäärästä riippuen. Tuuloksen koulun lähiopetus oli Konnarilla.

– Meillä oli lähiopetuksessa 1–3 oppilasta. Jokainen opettaja oli päivän viikossa lähiopetuksessa. Lähiopetuksessa oli myös kouluavustaja. Meillä oli Konnarilla yksi luokkahuone, jonka ovessa luki Tuuloksen koulu. Lähiopetus oli kiireistä, koska samaan aikaan opettajan oli myös pidettävä yhteyttä omiin etäoppilaisiinsa, Vehmas kertoo.

Opettajien suunnitelmat kevätkaudesta menivät uusiksi koronan takia.

– Ensimmäiset kaksi viikkoa koin olevani töissä koko ajan. Normaalisti koulupäivä on loppu, kun suljen koulun oven takanani, mutta nyt koulu oli kotona ruokapöydällä aamusta iltaan. Vähitellen on oma rytmi löytyi. Aamupäivät opetin etänä ja iltapäivällä viestittelin, sitten oli tauko. Illalla katsoin seitsemän uutiset ja laitoin seuraavan päivän tehtävät Wilmaan. Kun tehtävät olivat jo illalla Wilmassa, ehtivät vanhemmatkin valmistautua seuraavaan päivään ja suunnitella oman päivänsä sen mukaan, Vehmas kertoo etäopetukseen syntyneistä rutiineista.

Rehtori Lamminpää kertoo, että valtakunnallisia ohjeita on käsitelty yhdessä hallinnon ja Hämeenlinnan rehtoreiden kanssa. Ohjeita on sitten pohdittu paikallisesti oman henkilökunnan kanssa pariin otteeseen etäkokouksissa, mutta vaikka järjestelypuuhaa onkin turvallisen lähiopetuksen järjestämisessä ollut, Tuuloksessa ollaan valmiita aloittamaan.

– Kirjanpitoni mukaan 12 oppilasta on saanut luvan olla palaamatta kouluun loppulukukaudeksi, Lamminpää kertoo. Tuuloksen koulussa on 91 oppilasta.

Lue myös:

Hämeenlinna: Yleisohjeet koululaisten vanhemmille
Hauho: Koulut odottavat oppilaita teipit lattiassa
Lammi: ”Ei voida puhua normaaliin palaamisesta”
Tuuloksessa koulupäivän aloitus porrastetaan

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski