Tuulos

Free Bikerssit haluavat olla kaikkien kavereita tien päällä

Kimmo Viitamäki kutsui motoristikaverinsa Tuuloseen. Kuva: Jussi Karvonen

Kaikki motoristit mahtuvat tielle ja Custom Bikers Finland ry:n jäsen haluaa olla kaikkien kaveri.

Nahkaliivi ei tee motoristista rikollista
Tuulos

Tuulosen pihamaalle kokoontuneiden motoristien liiveissä lukee Custom Bikers Finland ja Free Bikers. Joukossa on niin mies- kuin naismoristeja, joiden ikä vaihtelee viidenkympin molemmin puolin.
CBF eli Custom Bikers Finland on custom-tyylisillä moottoripyörillä ajavien motoristien oma yhdistys. Viitisenkymmentä yhdistyksen jäsentä kokoontui viikonvaihteessa Tuuloseen.
– Tällä kokoontumisella halusimme osaltaan vaikuttaa ihmisten mahdolliseen liivikammoon. Meille voi tulla oikeasti juttelemaan, sanoo tuuloslainen Kimmo Viitamäki.
Viitamäki on ainoa tuuloslainen CBF-jäsen. Lammilla on yksi jäsen ja Hämeenlinnan ympäristössä parisenkymmentä. Koko maassa yhdistyksen jäseniä on noin 380 motoristia.
– Teemme paljon hyväntekeväisyyttä ja olemme mukana muun muassa Motoristit koulukiusaamista vastaan -tapahtumissa. Jäseniä on parikymppisistä yli 70-vuotiaisiin ja valtakunnallisen yhdistyksen puheenjohtaja on nainen, mikä sekin kertoo jo jotakin yhdistyksen luonteesta, sanoo Viitamäki.

Jäsenyyteen vaaditaan custom-pyörä

CBF:n jäseneksi pääsee iästä tai sukupuolesta riippumatta motoristi, joka ajaa custom-mallisella moottoripyörällä.

Custom-pyörä tarkoittaa itse osin rakennettua tai tehtaalla custom-malliksi valmistettua pyörää.
– Yhteisöllisyys on yksi tämän harrastuksen suurista anneista. En itse osaa kuin ajaa ja tankata moottoripyörää, mutta porukasta löytyy aina ihmisiä, jotka osaavat korjata ja rakentaa pyöriä. Apua saa riippumatta siitä, missä päin maata asuu. Kaveria ei jätetä, se on tässä porukassa henki, sanoo Viitamäki.
Tervakoskelainen yhdistyksen varapuheenjohtaja Pekka Räkköläinen pitää yhteenkuuluvaisuutta yhdistyksen toiminnan suolana
– Meillä ei ole kiinteitä kerhohuoneistoja, eikä jäsenistöllä ole muita velvoitteita kuin se, että edustaa yhdistystä positiivisessa mielessä. Jokainen jäsen voi järjestää vapaasti tapahtumia ja ilmoittaa niistä muille jäsenille. Johonkin tapahtumaan voi saapua kaksi motoristia, joihinkin kymmeniä. Kun itse aikanaan päätin ajaa Päijänteen ympäri ja pistin viestikapulan kiertämään, ilmestyi lähtöpaikalle noin 40 motoristia. Siinä tilanteessa piti jo miettiä reittivalintoja ja taukopaikkoja. Kun pieneen kuppilaan ilmestyy äkkiä kymmenen motoristia, on kuppilassa hyvä etukäteen tietää suuren porukan saapumisesta.
Tuuloseen ajoi viitisenkymmentä motoristia ympäri Etelä-Suomea.
– Meidän jäseniämme on ajossa tälläkin hetkellä Euroopassa. Kaikkiaan 14 jäsentä kävi hiljattain Norjan Lofooteilla. Kun muutama vuosi sitten pidimme kekkerit Hämeenlinnassa, paikalle ilmaantui saksalainen motoristi, joka oli huomannut netistä kokoontumisemme. Kaveri ajoi Saksasta varta vasten Hämeenlinnaan ja tuli täysin yllättäen kokoontumiseen. Kun yhteishenki on porukassa tällainen, on tähän joukkoon kiva kuulua. Itse olen saanut paljon ystäviä ja kavereita eri puolilta maata. Heille voi soittaa tai tavata, kun ajelee kesäisin jollain suunnalla. Talvisinkin kokoonnumme pitämään tallibileitä eli menemme vieraisille toistemme luo, sanoo Räkköläinen.

Hyvätekeväisyys kuuluu asiaan

Yhdistys harjoittaa hyväntekeväisyyttä. Varoja on kerätty lapsille ja nuorille erilaisilla tavoilla, muun muassa Lahdessa ja Tervolassa järjestettävillä Poker Run -ajotapahtumilla, hyväntekeväisyysmerkkiä myymällä ja tauluhuutokaupalla.

– Emme ole mukana suurissa hyväntekeväisyskampanjoissa, koska pieni osuutemme väkisin hukkuisi niihin määrin. Etsimme pieniä kohteita, esimerkiksi perhekoteja, joille voimme lahjoittaa varoja, sanoo Räkköläinen
Viitamäen ajatuksena oli, että Tuulosessa lapset olisivat voineet kokeilla istumista pyörien päällä.
– Luovuimme ajatuksesta, koska pyöriä tuli paikalle paljon ja ne oli parkkeerattava aika tiheästi. Pyörä voi aina kaatua, ja yhden pyörän kaatuminen tiheässä rivissä voisi aiheuttaa turhaa vahinkoa.

.

Kommentoi

Jätä kommentti

Mainoksia

Mainossisältö

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat