Pitäjät Lammi

Uutta asfalttia lähiteille

Kuva: Jussi Karvonen

Lammin ja Turengin väli tuli asfaltoiduksi yhdellä urakalla. Seuraava kertaa odotellaan noin 30 vuoden päästä

Lammin ja Turengin välistä maantietä on paikkailtu viimeisten vuosikymmenien mittaan lähes vuosittain. Tänä kesänä koko 27 kilometrin väli asfaltoitiin. Työhön kului kuukausi, eikä remontti suuresti tienkäyttäjiä haitannut. Odotusajat jäivät yleensä noin kymmeneen minuuttiin

Tämä oli toiseksi pusin päällystysurakka Uudenmaan Ely-keskuksen alueella tänä kesänä. Pisin oli 31 kilometriä. Näin mittavat päällystysurakat ovat aika harvinaisia, mutta tänä vuonna meillä oli enemmän rahaa käytössä päällystysurakoihin kuin mitä vuosiin on ollut, sanoo projektipäällikkö Niklas Nevalainen Uudenmaan Ely-keskuksesta.

Ely-keskus valikoi päällystyskohteet niiden kunnon perusteella. Alemman tieverkon tiestöä pyritään kunnostamaan budjetin puitteissa, päähuomio on kuitenkin moottori- ja valtateiden kunnossapidossa. Keskuksen alueelle oli budjetoitu jo 50 prosenttia enemmän rahaa teiden kunnostuksiin kuin viime vuonna.

– Lammin ja Turengin kaltaisia yhteysvälejä teemme, kun rahoitus sallii. Suurin ongelma on päällysteen ikääntyminen. Kyseinen tie oli aika huonossa kunnossa. Asfaltti oli kulunut ja paikoin reikiintynyt. Tällä yhteysvälillä oli paikkoja, joissa asfaltti oli niin pahoin vaurioitunut ja kulunut, että se oli ensi tasattava ja vedettävä kerros uutta asfalttia, mikä päälle vielä vedettiin toinen kerros asfalttia. Pariin kohtaan oli asennettava teräsverkko, koska rakenteet olivat kärsineet. Pituushalkeamat olivat paikoin sen verran mittavia, ettei pelkällä asfatoinnilla voitu kaikkea korjata.

Tällä tieosuudella liikennemäärät ovat noin 1000–3000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
– Tämän tyyppisille hiljaisille väleille päällystyksiä tehdään aika harvakseltaan. Kun kerran otimme tämän osuuden päällystykseen, kannatti se tehdä kerralla valmiiksi, ettei kalustoa tarvitse enää sitoa samalle osuudelle.

Kuva: Jussi Karvonen

Lammin ja Turengin välinen tieosuus valmistui elokuun lopussa. Odotusajat asfaltoinnin takia jäivät kohtuullisiksi.

Kilometrille tuli hintaa

Päällystyurakan hinta lisätöineen tuli maksamaan 950 000 euroa, mikä tekee noin 30 000 euroa kilometriä kohden.

– Kustannukset tuplaantuvat, ja rakenteisiin joudutaan puuttumaan. Vastaavassa kunnossa olevia teitä on koko maassa tänä päivänä melko paljon.

Nykyisen asfaltin pitäisi kestää noin 40 vuotta.
– Jos liikennemäärät pysyvät suurin piirtein samoina, seuraava kertaa menee 30-40 vuoden päähän. Leudot talvet kuormittavat päällystettä enemmän, joten ennustetta päällysteen pitkäikäisyydestä on vaikea antaa. Yleensä hyvin asfaltoitu pinta kestää, sanoo Nevalainen

Kaistamaalaukset puuttuvat toistaiseksi, mutta nekin tullaan tekemään lähiviikkoina.

– Maalaukset tehdään kahden viikon päästä asfaltoinnin valmistumisesta

Nevalainen toivoo, että rahaa olisi päällystysurakoihin käytettävissä ainakin saman verran kuin tänä vuonna.
– Paikkaus ei ole koskaan kovin pitkäikäinen toimenpide

Uudenmaan ely-keskus toimii Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen alueella. Teiden päällysteiden uusimiseen ja tiemerkintöjen tekemiseen oli Uudenmaan ely-keskuksella vuonna 2020 käytettävissä 55 miljoonan euron rahoitus, jolla päällystettiin maanteitä yhteensä noin 690 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä 32 kilometriä.
Myös 53-tie Tuulosen liikenneympyrästä Padasjoelle päin on vastikään saanut uuden päällysteen 2,4 kilometrin matkalta. Se kuului liikenne- ja viestintäministeriön myöntämän lisärahoituksen piiriin.

Älä aja hattaran yli

Kun uusille asfalteille ilmestyy valkoisia hattaroita, kannattaa autoilijan muistaa, että ne on laitettu sinne hänen avukseen. Tuoreet tiemerkinnät suojataan linjamerkinnöissä vaahtohattaroilla. Hattaroissa käytettävä vaahto on ympäristölle vaaratonta sammutus- tai pesuainevaahtoa. Kostealla ilmalla maalin kuivuminen kestää tavallista pitempään, ja märän maalin ylittäminen sotkee sekä auton että tiemerkinnän. Vaahtohattarat haihtuvat, kun tiemerkinnän maali on niin kuivaa, että se kestää yli ajamisen. Älä siis aja hattaran yli.
Lähde: Ely-keskus

 

Mainoksia

Sosiaalisessa mediassa

TV-ohjelmat

Irtonumerot

Keski-Hämeen irtonumeroita myyvät:
Hauholla: S-market Hauho
Lammilla: Keski-Hämeen toimisto, K-Market Mallas, R-kioski, S-market Lammi
Tuuloksessa: S-market Tuulos
Hämeenkoskella: Sale Hämeenkoski